• Lady Gogo

Vad för sorters "genus-böcker" skulle ni önska fanns till era barn?

Hoppas det går att fatta min rubrik.
    Jag skulle vilja författa barnböcker som är motsatsen mot alla de könsstereotypiska sagor som finns ute på marknaden, men fantasin är som bortblåst. Vad skulle ni önska fanns till era barn i okönsstereotypisk-bokväg? 
    Några tips?

*gnuggar tankeknölarna*

• Svar på tråden Vad för sorters "genus-böcker" skulle ni önska fanns till era barn?
  • Schnooglewookiemush

Finns ju någon bok som handlar om en pojke (tror jag) som har en morbror (tror jag ) som är homosexuell, det tycker jag är lite kul. Det kändes så naturligt när jag läste boken, och det är ju positivt.

Jag skulle vilja se fler böcker som vågar ta upp lite sådana saker. Att t.ex. läsa om en flicka som spelar ishockey känns inte så nytänkande för mig, det är väl lite uttjatat kanske.

• Nyfiken gul

MAX-böckerna är ju typiskt sånt jag vill läsa mer av...

och kanske också mer böcker som handlar om nutidens familjekonstellationer.  Lite som Alfons Åberg kanske men mer nutid.. att bo med sin pappa idag är liksom inte så konstigt som det var då när Alfons blev till.
    böcker om regnbågsfamiljer kanske?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • atypisk typfel

Skulle vilja finna barnböcker som på något begripligt sätt belyser komplexiteten med människans könsidentitet. Att det inte är så självklart för alla att känna sig hemma i sitt biologiska kön eller att man flyter mellan gränserna.

transhumanist vegan transgender
  • Nyfiken gul

framförallt skulle man ju vilja ha nån som tecknar mer könsneutralt...

är trött på att hela tiden hitta rosaklädda flickor med prinsesskrona i böckerna och pojkarna i blått som leker med segelbåtar....

pekböcker med könsneutralt tema kanske

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • atypisk typfel

Det beror ju också på vilken åldersgrupp på barnen som man vill att böckerna ska rikta sig till. Jag tänkte mig inte de allra yngsta barnen, som just är i pekbokstadiet, utan de som i alla fall är minst fem/sex år. Innan dess så
    kan man inte förmedla ett mer djuplodande berättande om komplexiteten i att vara människa till ett barn, som var min grundtanke. Jag är själv FTM (female to male)...

transhumanist vegan transgender
  • MammaG

Det finns många böcker om tjejer som gör saker som är traditionella "killgrejor", spelar fotboll, dödar drakar mm . Skulle i så fall vilja se en "tvärt om" bok.

• anyXX
    MammaG skrev 2010-08-03 19:22:27 följande:
    Det finns många böcker om tjejer som gör saker som är traditionella "killgrejor", spelar fotboll, dödar drakar mm . Skulle i så fall vilja se en "tvärt om" bok.
    Precis. Det finns en bok som heter SAndalerna om en pojke som är "flickig" men den är inget vidare litterärt. Kenta och barbisarna av Lindenbaum är bra, men Kenta är liksom ändå "pojkig" (spelar fotboll etc).

Sen som andra skrivit mer om icke-traditionella familjekonstellationer... problemet med många av de böcker som finns tycker jag är att de inte är skrivna av författare utan av personer som gärna vill föra fram ett budskap. De är politiskt korrekta men inte särskilt roliga att läsa. Tycker jag iaf :) Är bibliotekarie och har läst en hel del bilderböcker...
    Iris 080308 & Nils 100319
  • Emilia75

Jag tycker att det behövs böcker som är både och. Vänder man helt på det, så att alla killar går i rosa och leker med dockor och alla tjejer snickrar så blir det ju fel åt andra hållet. Jag tycker det är viktigt med böcker där man visar på båda sidorna, flickor kan både vara starka och tuffa fast de bär rosa klänning och killar kan både vara tuffa och snälla och spela fotboll samtidigt som de bär klänning de också.
    Jag rekommenderar verkligen böckerna som Sagolikt Bokförlag ger ut, Kalle med klänning, Kalle som lucia och Prinsessan Kristalla tex, det är böcker som bryter mot de traditionella normerna, men de är ändå riktiga sagor med stora bilder och prinsessorna har vackra klänningar samtidigt som de klättrar i torn och är tuffa.
    Sedan har vi ju också Lill-Zlatan och morbror Raring som också är en bok där det inte görs värsta grejen av att morbron är homosexuell... Det blir en naturlig del i boken bara...
    Jag gillar böcker där det är enkelt, naturligt och inte hela tiden behöver problematiseras. Låt barnen tycka det är naturligt och enkelt och kul att ha en homosexuell morbror, klä sig i rosa om de är killar (eller tjejer) eller klättra i träd eller spela fotboll när de har klänning!

Livet behöver inte kompliceras så mycket, och det tycker jag är viktigt att visa barnen i barnböckerna!

/Emilia

Svar på tråden Vad för sorters "genus-böcker" skulle ni önska fanns till era barn?