• M  och  M

Dop utan solist eller diktläsare

Vi har ingen som kommer sjunga eller läsa solo (tyvärr) utan det kommer göras gemensamt av alla. Nu funderar jag på om man kan ha någon annan sång än bara psalmer? Kan man sjunga annat än psalmer på dopet eller "tillåter" kyrkan bara det om det är en solist? Är det någon som har något bra förslag på en fin, passande sång som är enkel och som många kan att ha med på dopet?

• Svar på tråden Dop utan solist eller diktläsare
  • ploten

Jag var på ett dop där vi sjöng "Det gåtfulla folket" som "allsång". Vet dock inte om jag kan rekommendera just den som en enkel sång som många kan..

• Snooze

Visst får ni ha andra sånger med på dopet. Det har iallafall vi haft på våra 5 dop...

• M  och  M

Då vi inte har någon solist, blir det trist att ha andra sånger som allsång då också? För mycket allsång liksom?

Någon som har förslag på annan sång som kan passa i så fall?

• M  och  M

Kan man be den som spelar orgel eller piano att bara spela muskken till en sång utan att någon behöver sjunga?

Får man välja om man vill att det ska spelas orgel eller piano eller gitarr?

• ploten
    M och M skrev 2010-08-03 20:56:22 följande:
    Kan man be den som spelar orgel eller piano att bara spela muskken till en sång utan att någon behöver sjunga?

Får man välja om man vill att det ska spelas orgel eller piano eller gitarr?
    Man kan absolut be om ett musikstycke. Orgel och piano är ju inget problem för organister, några spelar även gitarr. Det är ju bara att fråga. De flesta kyrkomusiker har jättemånga bra tips att komma med, och blir säkert glad över att få spela något annat utöver psalmerna.
  • M  och  M
    ploten skrev 2010-08-03 20:59:45 följande:
    Man kan absolut be om ett musikstycke. Orgel och piano är ju inget problem för organister, några spelar även gitarr. Det är ju bara att fråga. De flesta kyrkomusiker har jättemånga bra tips att komma med, och blir säkert glad över att få spela något annat utöver psalmerna.
    Jag hoppas det, de måste ju vara vana vid önskemål i alla fall. Annars känner man ju sig fånig och man kommer med massa och de inte alls är inne på annat än de vanliga som de alltid kör typ
Svar på tråden Dop utan solist eller diktläsare