• Finelinefine

Sepererade, hur har ni gjort med boende och skola för barnen ?

Hej !

Jag har lite tankar och fudneringar angående framtiden för min son. Han är 4 år, så det är bara 2 år tills han börjar skolan. Han går idag på förskola.

Jag och hans pappa är sepererade sedan ca 8 mån tillbaka... Vi delar på vårdnaden och kör varannan veckas boende. Vi bor i Lund bägge två i lägenhet. Han har en köpe lägenhet så hans plan är ju att bo kvar här i många år till. Jag bor i en hyresrätt nu när jag studerar vilket jag skall göra i 2 år till. Min fråga är hur har ni som är sepererade gjort när barnen börjar skolan och om man nu inte skulle bo i samma samhälle ? Kör ni ändå varannan vecka o barnen går på en skola där den ene föräldern bor ? eller bor ni i samma stad ?
    Har jätte ångest över detta då jag gärna vill bo utanför Lund sen men pappan vill bo i Lund. Var ska vår son gå i skolan då ? tycker det är jobbigt att tänka på att han måste hoppa fram o tillbaka o aldrig få riktigt känslan av att bo där han går i skolan o har vänner i sitt kvarter.

Mår väldigt dåligt över detta o tycker ibland jag förstört för min son .... Allt jag vill är att han skall få en lycklig barndom och ha vänner !!!!
    Tacksam för alla råd och tips !

• Svar på tråden Sepererade, hur har ni gjort med boende och skola för barnen ?
  • Linda1976

Helt ärligt - har man skaffat barn ihop, så tycker jag att det är ens skyldighet att bo så nära att barnet har nära till både föräldrar + skolan. Så har vi gjort, och vi skulle inte vilja ha det på annat sätt. Dotterns trygghet går före att bo PRECIS var man vill....

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Marie1977

Mina barn är skrivna hos sin pappa som bor i en liten ort utanför stan, ca 15 km från mig. Jag ville inte bo kvar där efter vår separation då jag inte kände någon där förutom makens familj och att jag dessutom jobbar i stan. Vi hade en väldigt jobbig skilsmässa.