• Anonym (orolig mamma)

Svullna lymfkörtlar, vad händer?

Förra veckan var jag på vårdcentralen med min dotter. Då upptäktes den en massa knölar på halsen ,nacken och ljumskarna. Svullna lymfkörtlar.
    Vi sökte inte för knölarna utan var där i ett annat ärende.

Dom kunde inte hitta någon orsak där utan skickade en remiss till barnkliniken. Jag blev såklart lite orolig men tänkte att det dröjer säkert länge innan vi får komma för dotter är inte "sjuk" på det sättet.
    Men idag ringer en läkare upp efter att ha läst remissen och vill att vi ska komma på en gång. Vi är bortresta denna vecka och hade inte tänkt att åka hem förren på fredag men han ville att vi ska komma till akutmottagningen denna vecka.

Vi kan komma vilken dag som helst för remissen ligger på akutmottagningen nu. Men vad är det som händer? Vad kan detta betyda?
    Ska vi avbryta semestern/kursen vi är på nu och åka 25 mil till sjukhuset?
    Eller kan vi vänta till måndag?

Någon annan vars barn som haft svullna körtlar? Vad var felet?
    Kan det vara något allvarligt?

Jag blev jätterädd efter samtalet och kunde inte koncentrera mig alls på kursen.

• Svar på tråden Svullna lymfkörtlar, vad händer?
  • LuMa

Svårt att gissa..
    Men vårt ena barn får alltid svullna lymfar på halsen när han är förkyld eller på väg att bli.

• Anonym (orolig mamma)
    LuMa skrev 2010-08-03 21:25:22 följande:
    Svårt att gissa..
    Men vårt ena barn får alltid svullna lymfar på halsen när han är förkyld eller på väg att bli.
    Jo det är ju vanligt att man får svullna lymfkörtlar vid förkylning och speciellt små barn.

Men det är ju konstigt att läkaren på vc skickar remiss till barnkliniken och när läkaren där läser remissen ringer mig på mobilen och säger att vi ska komma in akut om dom bara skulle misstänka svullna körtlar pga av förkylning.
    Känns som att dom misstänker något annat men inte vill berätta för mig.

Kan tilläga att knölarna på halsen är väldigt stor, på ena sidan känner man en knöl på ca 1-15cm. Men dom gör inte ont. Och hon är inte förkyld.
  • Anonym (orolig mamma)

1-1,5cm skulle det stå...

• knäppisen

Om en läkare vill att jag åker till akuten med mitt barn, då gör jag det. Utan att tveka. Det borde du också göra. Om det visar sig vara något väldigt allvarligt o nånting går snett så kommer du alltid fundera på vad som hade hänt om du åkt in tidigare.

• Anonym (orolig mamma)

Ingen som har någon erfarenhet av svullna körtlar?

• knäppisen

Jo. Jag har erfarenhet av svullna körtlar. En cancererfarenhet, men det vill du nog inte höra om. Men åk till akuten för sjutton om du nu blivit tillsagd att göra det.

• Anonym (orolig mamma)
    knäppisen skrev 2010-08-05 07:37:37 följande:
    Jo. Jag har erfarenhet av svullna körtlar. En cancererfarenhet, men det vill du nog inte höra om. Men åk till akuten för sjutton om du nu blivit tillsagd att göra det.
    Jo jag vill gärna höra om din erfarenhet.
    Jag antar att det är därför dom vill att vi ska komma in akut för att i första hand utesluta canser.
    Vi är på väg hem nu, eller min pappa är på väg 30 mil för att hämta oss just nu och imorgonbitti åker vi vidare till sjukhuset.

Om du vill får du gärna berätta, hur började symptomen och vad var det för canser?
  • Anonym (lymf)

Googla lymfkörtelcancer, även kallat lymfom.

• knäppisen

Va bra att ni är på väg hem. 
    Skriv gärna sen hur det gick.

Ang cancer så hade min syster en svullen lymfkörtel som läkarna INTE tog på allvar. Det visade sig vara lymfom. Hon är dock frisk idag.

Svar på tråden Svullna lymfkörtlar, vad händer?