• Anonym (mamma)

föräldrar med olika arbetstider?

Hej!

Jag ska snart återgå till jobbet efter att ha varit hemma med våra två barn. (13 & 26 månader gamla) . nu e d så att jag jobbar dagtid alltså 7-16 varje dag och min sambo jobbar tvåskift. hans arbetstider e 5,30-14 mån-tors o fre 5,30-11,45 ena veckan o andra veckan 14-22,30 mån-tors o fre 11,45-18. 
    Vi har under min föräldraldighet haft vår äldsta på dagis tre timmar om dagen fem dagar i veckan och vi haft henne där efter sambons skift. alltså förmiddag ena veckan o eftermiddag den andra. fast nu under sommaren har hon endast varit där förmiddag och vi har märkt en enorm skillnad i hennes humör. även innan har man kunnat "se" på henne vilken vecka d va på dagis.
    Nu har vi diskuterat barnens vistelse tid på dagis och enligt dagis så får vi itne lov att lämna dem tidigare än halv elva de dagar sambon jobbar eftermiddag förutom på fredag då de kan lämnas halv nio. o sen skiftas vi om o hämta dem på eftermiddan. men vi vill hellre att jag lämnar dem samma tid varje dag o att vi skiftas om o hämta dem bara. den som kommer hem först hämtar.
    vi har ju märkt att rutiner e väldigt viktigt för bägge barnen. framförallt på morronen. vad tycker du att jag ska göra?
    tacksam för snabbt svar

• Svar på tråden föräldrar med olika arbetstider?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag förstår precis hur du tänker och håller med dej. Rutiner är bra för de flesta barn.
    Tyvärr är vistelsetiden komunala beslut och inte alltid för barnets bästa.
    Prata med pedagogerna på din förskola om vad ni kan göra nu när du börjar arbeta. Kanske blir det lättare att se barnets behov när båda föräldrarna arbetar. Du kan också kontrollera med din hemkommun vilka regler som gäller. Din förskola kanske har en lokal norm om vistelsetid kontra arbetstid.
    Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden föräldrar med olika arbetstider?