ensam vårdnad,, Nödvändigt?
Jag har hamnat i en situation , eller vi , mitt barn och jag.
Min dotters mamma och min sambo har bestämt sej för att flytta hem till sitt land, på andra sidan jorden, vi har gemensam vårdnad om vår dotter. och hon kommer att stanna här hos mej i sverige.Hon börjar skolan strax ,
Vi har ett ordnat familjeliv med hus och hem ,syskon,och släkt runt ikring. Jag tror att mamman skriver över vårdnaden på mej och jag så vill , i och med att hon tänkt tillbaks till sitt hemland för gott.
Givetvis avser jag att dottern ska ha så god kontakt som det går, och besöka mamma när möjligt.
frågan är om det är nödvändigt för mej att ha ensam vårdnad? rent praktiskt kommer ju mamman inte att delta i de beslut som gäller skola och dylikt under kommande år här i sverige. hon kommer inte att veta vad olika skolbeslut gäller,, etc. pga att hon inte är fysiskt närvarande och har valt bort detta.
samt att hon är medveten om jag skött allt med barnomsorgen tidigare ochså,och litar på det.
vissa beslut kräver ju båda vårdnadshavares underskrifter för att gälla, men det kommer inte att fungera med att skicka till mamman,, hur gör man då? jag kan ju inte skriva mammans namn,, går det att lösa med fullmakt ? som i banken?
Jag har ingen som helst avsikt att ta dottern från mamman eller att fjärma henne från mamma , utan tvärt om jobba för att min dotter ska ha så god kontakt med sin mamma som omständiheterna tillåter.
Är det bara att få en blankett från socialstylelsen gälland vårdnad och "skriva över" den till mej från mamman? eller kräver den proceduren en socialutredning, etc, etc,?
har ni erfarenhet från detta så skriv och berätta är ni snäll!
Jag vill lösa en besvärlig situation så bra som möjligt!