• Vintersjäl

Tips på pyssel för 2 ½-åring?

Jag behöver lite hjälp med tips gällande pyssel för min son på 2 ½ år. När regniga dagar infinner sig och det inte går att vara ute hela dagarna så vill jag gärna pyssla med sonen men jag har ingen aning om vad jag ska göra... Vid det här laget känns målarfärger och leklera så ofantligt trist, sonen tröttnar snabbt och jag står handfallen med ingen som helst fantasi på vad vi kan hitta på istället.

Så jag tar tacksamt emot tips på pyssel

• Svar på tråden Tips på pyssel för 2 ½-åring?
  • fantasia

Toarullar kan bli till maraccas, dockor, pennställ osv osv.
    Klistermärken i lagom storlek att pilla bort och klistra fast
    bokmärken och figurer att klistra fast
    paljetter och glitter är kul till mkt

Bara att få prova klippa i papper med sax lämplig för åldern är ofta kul!

Enensammama skrev: Allt det ni nämner är iaf min 2½ åring för liten för. Livsfarligt ju. Hon hade ju ätit på allt det
    där.

Fast vad jag kan se är inga tips här farliga även om ett barn smakar på dem. De lär sig ju om man är tillåtande : ) På den förskolan jag jobbar på har alla i den åldern tillgång till sådant material och går själv och hämtar från låg hylla! Dröjer inte länge förren vi kan låta dem pyssla ganska obevakat!

• Vintersjäl

Jag är tacksam för alla era tips, nu kan jag sysselsätta sonen med lite roliga och nya saker under regniga dagar

Viggo har aldrig varit ett barn som stoppar saker i munnen så för min son är alla ovanstående tips toppenbra!

• Du och Jag ver2

letade efter tips till min drygt 2 åriga tjej med och upptäcktge att jag kan nog ta fram min pyssellåda och hitta en massa skoj där! Har tänkt att hon varit för liten för det - men det är hon nog inte märker jag när jag läser detta!!! (hon stoppar inte i munnen, tänkte mest att hon bara var för liten )

• polisen

jag har en burk med massa småmynt och så ger jag henne lite olika burkar och skålar så har hon jättekul rätt länge.. funkar ibland också med sånna där stora pärlor.. Om man vill kladda mer så låter man henne stå vid köksbänken och hälla med massa vatten i olika småburkar =)

• canmamma

frk Carlsson skrev 2010-08-06 14:13:03 följande:
    klistra fast paljetter och fjädrar etc på papper är oxå en hit. och rita med tuschpennor (men det är eg överkurs...man får se till att de är vattenlösliga ).
    Min kille hade målat sig i öronen så tjusigt innan vi skulle på tvåårskontroll. Läkaren påpekade att de var de färggrannaste öronen han hade sett på ett tag...
  • Villimey

Idag har vi gjort äppeltryck. Ta ett äpple och dela. Karva ur där kärnhuset sitter. Måla runt om urgröpningen. Pensla på med färg och tryck. Med lite hjälp med urgröpningen så fixar ju en 2,5-åring det. Använd fingerfärg. Vi har även klistrat löv och nypon på papper.

Jag har en blogg som jag hittat mycket skoj på odlingspysslarens blogg heter den.  Även bolibompa har ju mycket tips.

• Villimey
    Fr1dlyst skrev 2010-08-04 15:28:31 följande:
    Har också en snart 2,5-åring.. Blev medlem i pysselklubben.se/ för nån månad sen, och alla regniga dagar är räddade! Otroligt fina, inspirerande och roliga paket man får hem. Helt klart prisvärt!
    Finns det paket för 2-åringar? När jag var inne på hemsidan såg allt väldigt avancerat ut med scrapbooking och fjärilar i organza, mitt barn är nog mer på  "måla med händerna överallt" stadiet.
  • Lunamamma

Min 3-åring har älskat att leka med fingerfärg i badkaret sedan hon var 1,5 år. Blir ju mer kroppsmålning förståss, men det är bara att duscha av sedan...

• Tow2Mater

På mitt dagis gör de olika pysselsaker som börjar på olika bokstäver och går igenom alfabetet (iallafall början av alfabetet). Nu är det ju eneglska som gäller där vi bor, så för A var det ett "apple" som klipptes ut, målades,  klistrades etc med en mask som tittar ut.  "B" var en båt i papper målad brun och med brunt garn sytt i en rad med hål runt kanten och sen segel på. "C" var en gulmålad kyckling med påklistrade fjädrar, och "D" var en dinosaurie i dubbelvikt papper men pappersbitar i olika färger påklistrat. Sen tror jag projektet avstannade ett tag.... :) Lite kul om det finns ett tema tycker jag, och forhoppningsvis lär de sig kanske bokstäverna också.

• Tow2Mater

En annan sak de gor på mitt dagis är att ta foton av barnen och sen printa ut och klippa ut deras ansikten, som används som del i olika pysselsaker. T ex har jag en "gubbe i lådan" där sonens ansikte är klistrat på ett pappersdragspel som tittar upp ur en liten pappersask. (Ask o dragspel är båda vikta av vanligt papper o ihoplistrat).
    En klädnypa i trä fick små skumbollar och vingar i silkespapper påklistrade och blev en tusenfoting.
    Minns inte allt han fått med sig hem, det här var bara några av de saker jag sparat nu på sistone, kan kanske ge lite ideer.

• Du och Jag ver2

hrm, dagens pyssel gick sådär - dottern blev överlycklig när hon skulle få klippa!! (har en sån sav sonm gör mönster). Men, tydligen har hon inte använt sax på dagis än - för hon hade ingen aning - å fick inte heller till det - hur saxen skulle användas!

Det som gick hem tillslut var mina julstämplar - å stämpeldynorna!!! Dock så är min dyna som var hälftn röd/hälften grön inte lika fin längre....

Får prova testa stora kulor nån dag sen!

• Malin75

Torrfoder är livsfarligt för barn. Fastnar det i halsen svullnar det upp och fastnar och då är det kört. Snälla. Dödsfall är ett faktum. Ber om ursäkt om negativt inlägg men vill bara varna alla föräldrar om detta

• tulip79

Min dotter är drygt 2,5 å. Hon gillar att: leka restaurang, byta blöja på dockorna, bygga lego, köra bil, kladda med lera, hjälpa till vid bak o matlagning, laga "vattensoppa" (slaska vid diskhon), måla med vattenfärg, trä halsband, rita med tusch o klippa sönder bilderna för att sen tejpa ihop dem

Svar på tråden Tips på pyssel för 2 ½-åring?