• ohmy

Kämpar för en heltid med chefen, + att jag är gravid o hon vet inget!! Ska jag berätta nu?

Mår så dåligt över allt...
    Jag har gått ner till halvtid sen i februari men blev lovad att i Juni skulle jag få tillbaka min heltid då en annan gick hem på mammaledighet. (var därför jag gick med på att gå ner till halvtid, hade ALDRIG gjort det nu) Hon har sagt att hon inte kan lova mig att jag kan få heltid fullt ut varje månad,. så det är bra om jag sparar lite stämplingsdagar så länge det går.. Jag har sagt till henne att jag måste söka mig annat i sommar osv för att jag kan inte leva på en halvtid. Hon sa då att jag inte behövde detta utan att jag skulle se det som semester för i juni skulle jag få tillbaka min heltid. I maj frågade jag henne ännu en gång för jag var tvungen att veta hur mycket jag skulle få jobba, då sa hon att hon kanske bara kunde erbjuda mig 80% ibland, annars 100%.
    Nu har jag pratat med henne igen o sagt att jag verkligen måste få veta o då säger hon att hon bara kan erbjuda mig 50%. Jag har pratat med facket, och hon måste ge mig en heltid om hom har sagt att jag ska få det eftersom jag har tackat nej till andra heltidjobb. Hon får inte lova mig en tjänst som gör att jag tackar nej till andra jobb sen när vi väl är där, får jag bara en halvtid. Så nu tänker jag kämpa tills jag får rätt, för måste verkligen ha min heltid så många månader jag kan. Jag ska även ha barn i mars/april och jag har inte berättat något för henne. Är bara i v 5, så vill vänta tills den osäkra perioden är över. Men får så dåligt samvete för det känns som jag bara sätter henne i skiten, och lurar henne när jag drar in facket i allt o tänker kämpa för att få jobba min heltid.. Jag tänker inte vara snäll o ge mig denna gången utan hon ska FAN få stå för det fel hon har gjort när hon har satt mig i denna jävla skiten!!

Är så virrigt, MEN gör jag fel i att vänta med att berätta för henne att jag är gravid tills ca v 13, och nu innan kämpar mig till det hon har lovat mig? Jag känner mig jättesviken, eftersom hon bara har skitit i min framtid, och lurat mig hela tiden!
    Hon kommer inte bli glad när jag säger att jag ska ha barn, föär en sa det igår o hon är i vecka före mig o chefen sa inte ens grattis!! :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 22:04
    För det första så har jag rätt att berätta när jag vill att jag ska ha barn,
    och för det andra så har jag jobbat en HELTID på detta stället i ÖVER 3 ÅR men gick med på att gå ner till halvtid i ett par månader tills den andra tjejen gick på mammaledighet för efter detta lovade min chef att jag skulle få min heltid tillbaka.
    Jag SÖKER alltså inte ett nytt jobb utan kräver bara min gamla anställning tillbaka som hon har lovat!

• Svar på tråden Kämpar för en heltid med chefen, + att jag är gravid o hon vet inget!! Ska jag berätta nu?
  • Honey bunny86

Ska jag vara ärlig, så tycker jag det är dålig stil att inte säga någonting. Jag tycker att man kör schyssta kort vid en graviditet. Man kan faktiskt inte både ha kakan och äta upp den. Var ärlig, och väljer hon ändå att ge dig heltid om det är det ni diskuterat, så fine, men kör öppna kort.

• kirsty

Jag förstår inte varför alla ska vara så jävla lojala mot arbetsgivare som behandlar folk som skit för. Du har inga skyldigheter att berätta för henne om din graviditet än -ge henne inte fler skäl till att inte ge dig heltid.

Jag söker nytt jobb just nu och kommer börja ny anställning i november, är i vecka 7 nu men har inga planer på att berätta om min graviditet förens alla papper är påskrivna -de har faktiskt inte med det att göra.

• Honey bunny86

Eh, jo det har de. Jag har full förståelse för chefer som inte anställer på grund av graviditet. Varför ska de behöva dubbelanställa bara för att
    En massa kvinnor inte har vett på att planera innan de skaffar barn. Det är sådana som ni som drar skam över resten av oss, och till råga på allt tar våra jobb på falska premisser. Dåligt!

• kirsty
    Honey bunny86 skrev 2010-08-04 20:43:46 följande:
    Eh, jo det har de. Jag har full förståelse för chefer som inte anställer på grund av graviditet. Varför ska de behöva dubbelanställa bara för att
    En massa kvinnor inte har vett på att planera innan de skaffar barn. Det är sådana som ni som drar skam över resten av oss, och till råga på allt tar våra jobb på falska premisser. Dåligt!
    Äh, vad är det för larv. Vad är det som säger att vilken person som helst i fertil ålder inte går och skaffar barn då? Det handlar ju inte bara om kvinnor. Tycker faktiskt att arbetsgivarna får räkna med att folk i fertil ålder kasnke skaffar barn. Vadå inte vett att planera föresten, mitt liv kretsar väl inte kring min arbetsgivare?
  • Honey bunny86

Visst får man skaffa barn. Men att ljuga och smussla för att få jobb är inte ok!

• kirsty
    Honey bunny86 skrev 2010-08-04 21:01:46 följande:
    Visst får man skaffa barn. Men att ljuga och smussla för att få jobb är inte ok!
    Vem har sagt något om att ljuga? Jag förväntar mig inte att få frågan och ser ingen anledning till att leka jeopardy.

Sen undrar jag hur du tänker med att att vi som undanhåller att vi är gravida tar jobben från resten? Arbetsgivaren väljer väl den som är bäst lämpad för jobbet om sen jag måste vara borta i 6 månader så är det relativt kort tid med tanke på hur länge jag planerat att vara anställd, speciellt när man tänker på att jag redan är färdigutbildad för jobbet.
  • Honey bunny86

Att undanhålla sanningen i eget syfte är enligt ordets betydelse; en lögn.

Om en rekryterare ser över en grupp med sökande till en tjänst, så ser denne efter den som är bäst lämpad för jobbet, och som kan utföra denna under en längre period, med ett gott resultat. Som rekryterare är du inte ett dugg intresserad att göra samma process en gång till för samma tjänst med sämre förutsättningar.
    Om du nu är så säker på att du är bäst lämpad för jobbet, så finns ingen anledning att ljuga, eller undanhålla sanningen, som en lögnare föredrar att säga.

Sök jobbet, var ärlig. Förtjänar du det- så får du det.

• ohmy
    Vad är det för fel på dig då?
    Har varit anställd i över 3 år på detta stället och har alltid jobbat heltid innan tills jag gick med på en halvtid men skulle sen få tilllbaka min heltid... Så du sprang till din chef så fort fu hade gjort testet då och sa att du var gravid?

Har för det andra haft jobb sen jag var 15, och då anställd inom kommunen sedan dess så har två jobb!
  • ohmy
    Honey bunny86 skrev 2010-08-04 21:52:49 följande:

Om en rekryterare ser över en grupp med sökande till en tjänst, så ser denne efter den som är bäst lämpad för jobbet, och som kan utföra denna under en längre period, med ett gott resultat. Som rekryterare är du inte ett dugg intresserad att göra samma process en gång till för samma tjänst med sämre förutsättningar.
    Om du nu är så säker på att du är bäst lämpad för jobbet, så finns ingen anledning att ljuga, eller undanhålla sanningen, som en lögnare föredrar att säga.

Alla har nog missuppfattat detta för jag söker inget jobb, har jobbat här i över 3 år (heltid) Sen praktiserat innan dess..
    Skulle jag säka ett helt nytt jobb skulle jag säga att jag ska ha barn, men varför ska jag säga det nu när min anställning inte har något med det att göra? Jag har ett fast jobb, stretar bara om att hon har lovat mig att jobba mer o känner att det blir bara ännu mer problem i det hela om jag ska ta upp detta också, utan vill ha en sak avklarad först och att jag fick veta att jag var gravid i fredags så den första som ska veta detta tycker inte jag är min chef, för hennes munn går i ett o snart vet hela vår lilla stad detta.. Vill alltså hålla tyst tills allt känns säkert. Jag har ju en anställning där i vilket fall, även fast jag berättar eller inte!
  • Honey bunny86

Jag skulle berätta ändå, för din egen skull. Risken för att hon blir motig är större om hon upplever att du gått bakom rygg. Jag förstår
    absolut din situation,
    Men problemet är att när andra kvinnor sätter i system att ljuga om sin graviditet, så sätter det resten av oss i problem. Berätta, men var tydlig med dina intentioner och med vad hon lovat. Och framför allt. Grattis till din graviditet, lycka till! :D

• ohmy
    Honey bunny86 skrev 2010-08-04 22:19:24 följande:
    Jag skulle berätta ändå, för din egen skull. Risken för att hon blir motig är större om hon upplever att du gått bakom rygg. Jag förstår
    absolut din situation,
    Men problemet är att när andra kvinnor sätter i system att ljuga om sin graviditet, så sätter det resten av oss i problem. Berätta, men var tydlig med dina intentioner och med vad hon lovat. Och framför allt. Grattis till din graviditet, lycka till! :D
    Är skiträdd att hon typ säger upp mig så, bara för att hon är sur typ... Jag har ju inte gått bakom hennes rygg eftersom ingen annan på jobbet har berättat att dom ska ha barn innan v 13.. Har vetat sen i fredags att jag är gravid o vill inte att hon ska  vara en av de första som får veta. Är redan is trid med henne känns det som och får jag nu ett missfall känner jag att jag inte vill att hon ska veta att vi ville ha barn, och att jag har fått ett missfall för det kommer inte stanna hos henne för hon kan aldrig vara tyst utan kommer säga det vidare o sen vet alla mina jobbarkompisar det :( Hon är väldigt speciell!
  • Honey bunny86

Låter onekligen som en speciell chef. Njut av din graviditet. Se till att få det hon lovar på papper. Kan det vara svårt så mejla henne och fråga rätt med en ledande fråga om när det är aktuellt för dig att gå till heltid som hon lovat. Fast anställd? Sköter ditt jobb? Då behöver du inte oroa dig för att bli uppsagd. Speciell chef kräver speciella metoder... :)
    Lycka till jag håller tummarna för dig!

• Louise Hbg
    Alltså ska vi kvinnor som är mellan 20- 35år ine få någon anställning? Hur tänker man här? Har man jobbat för samma arbetsgivare i över 3 års tid har man väl ändå rätt till lite trygghet...???

Jag valde att berätta tidigt för min chef trotts att min projeltanställning går ut 2 månader innan beräknad bf, men hon ebjöd mig en fastanställning då. Nu har jag en human chef...och annars hade jag väntat. Du behöver inte berätta försten 3 månader innan BF.
  • Flippan71
    Honey bunny86 skrev 2010-08-04 21:52:49 följande:

Det är är skitsnack. Jag blev gravid när jag var arbetslös, och gick på många intervjuer. Var hela tiden ärlig med att jag skulle ha barn och när, och trots att de var väldigt imponerade av mig och mina meriter så blev det ändå ett nej just pga att jag är gravid. Vilket jag har full förståelse för och respekterar, även om det är olagligt att neka någon jobbet pga såna omständigheter. Men för den som söker jobb så är det är helt upp till var och en om man vill berätta eller inte och man sabbar inte för någon genom att inte berätta.  I så fall hade inga kvinnor mellan 20 och 40 fått jobb öht.
Svar på tråden Kämpar för en heltid med chefen, + att jag är gravid o hon vet inget!! Ska jag berätta nu?