• Culete

Disneyworld (Florida) vs Disneyland (California) ??

Vi skall resa till USA till helgen och spendera en vecka där.
    Först blir det i affärer till Washington DC och sedan smiter jag och barnen direkt till antingen California eller till Florida medans maken har möte i North Dakota, för att senare möta upp oss pá bestämd plats.

Vi blev först avrádda frán Florida pga orkanvarningar men tydligen ser det bra ut nu och därför funderar vi pá att áka dit istället och spara barnen den extra lánga flygresan hela vägen tvärs över USA för att besöka en Disneyland i California...

Hur är Disneyworld vs Disneyland? Och vi har inte sá mánga dagar pá oss, kanske 3 allt som allt. Vilka världar i Disneyworld skall man dá satsa pá om man inte hinner alla 5? Vi áker dessutom tillsammans med 2 andra familjer och barnen samlade är i  áldrarna 2, 2.5, 3, 6, x och 10.

Dessutom, kan man bo Inne i självaste Disneyworld? Eller blir det som i Disneyland - utanför entreerna?

Och, OM Florida - vilka andra trevligheter bör ses och upplevas om hinnes??

Tack!

• Svar på tråden Disneyworld (Florida) vs Disneyland (California) ??
  • evaoregon
    Culete skrev 2010-08-05 11:00:47 följande:
    Sen ang flyg blir det knappas tur/retur utan enkelväg och sen direkt därifrán och hem till Madrid igen.
    Som sagt, skall kolla - idag köper vi biljetterna... =)
    Ja, jag tänkte också på att det inte blir tur och retur.  Har ni köpt biljetterna än?
  • evaoregon
    Mermaidia skrev 2010-08-05 11:19:20 följande:
    Men kan man verkligen bo INNE i parken? Alla hotell ligger ju utanför entrégrindarna, eller har jag missat något? Själva Disneyområdet i Orlando är jättestort, det finns som sagt fyra olika parker + två vattenparker. Runt dessa parker ligger massor av olika Disneyhotell och resorts, men det är fortfarande utanför entrégrindarna till parkerna. (Disney har egna bussar/tåg som går mellan de olika hotellen och olika delar av det gigantiska WDW)
    Rätta mig om jag har fel om boendet, tipsa också om vilket hotell som ligger i själva parken, det vore kanske kul att bo på!
    På det här hotellet står det att det är i Magic Kingdom, men jag kan inte säga bestämt eftersom jag adlrig har varit där.

disneyworld.disney.go.com/resorts/animal-kingdom-lodge/
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2010-08-05 16:15:08 följande:
    På det här hotellet står det att det är i Magic Kingdom, men jag kan inte säga bestämt eftersom jag adlrig har varit där.

disneyworld.disney.go.com/resorts/animal-king.../
    Animal Kingdom skulle det vara.

"Disney's Animal Kingdom Lodge is located in the Disney's Animal Kingdom theme park area. It is a smoke-free Resort; smoking is permitted only in designated outdoor smoking locations."
  • evaoregon
    Mermaidia skrev 2010-08-05 11:19:20 följande:
    Men kan man verkligen bo INNE i parken? Alla hotell ligger ju utanför entrégrindarna, eller har jag missat något? Själva Disneyområdet i Orlando är jättestort, det finns som sagt fyra olika parker + två vattenparker. Runt dessa parker ligger massor av olika Disneyhotell och resorts, men det är fortfarande utanför entrégrindarna till parkerna. (Disney har egna bussar/tåg som går mellan de olika hotellen och olika delar av det gigantiska WDW)
    Rätta mig om jag har fel om boendet, tipsa också om vilket hotell som ligger i själva parken, det vore kanske kul att bo på!
    Här är en karta, men det är svårt att säga om det är inne i parken eller bredvid, tycker jag.

www.wdwinfo.com/resortmaps/propertymap.htm
  • evaoregon
    Culete skrev 2010-08-05 14:31:24 följande:
    Ok nu har dom reserverat flyg. Det fick bli lite annorlunda till slut och dom bestämde sej trots allt för parken i Orlando, Florida.

Vi kommer alla áka söndag-söndag Madrid - Miami och vi damer+barn stannar kvar där hela veckan pá Disneyworld resort, och kikar oss runt om i Florida som vi vill. Männen áker sedan och gör sina buisness i Washington samt North Dakota och kommer tillbaka till oss dá dom är klara.

Men fy! 150.000 kr ca gick bara flygbiljetterna pá. 6 vuxna 6 barn dock men ändá!!

Hur som, det blir till slut endast Florida för vár del sá ge mej mer semestertips pá vad passa pá att se/áka utöver Disneyworld!!! =) Söndag bär det av!
    Lika bra att ni slipper flyga en massa och bara stannar på ett ställe.

Vilken disney resort ska ni bo på?  Det finns ju en hel hög med Disneyhotell där. 

Seaworld och Everglades kan ju vara skoj.  Ska ni hyra bil och bila runt?  Köp ett hopper pass på Disneyworld så att ni kan besöka de olika parkerna när ni vill under t ex sex dagar.
  • Culete

Ok vi har kommit lite närmare allt nu.
    Flygreservationerna är klara som sagt och vi flyger söndag ut och söndag hem.
    Vi kommer vara 3 nätter i Miami, dá makarna är i DC samt North Dakota och sen bär det av för alla till Disneyworld. Vi kommer ha öppna pass och gá fritt mellan alla världar men osäkra pá vart vi skall bo.
    Det stár mellan Lodge med balkong mot savannen i Animal Kingdom och Grand Floridian Resort & Spa (mitt emot Magic Kingdom). Pá samtliga stár det att man har extra timmar i parkerna men tror faktiskt till slut att boendet i Animal Kingdom inte i själva parken men du har ist. savannen och alla vilda djur...

Iaf jag har látit det vara upp till de andra att bedöma. =) Det är dom som vill ha det megalyxiga, jag är tacksam att bara ens fá sätta min fot där. =)

• Guerita
    evaoregon skrev 2010-08-05 16:02:25 följande:
    Jag kollade på Orbitz.com och 5 timmar tid tar det om man väljer direktflyg med t ex Virgin America, Delta eller American airlines.
    Jag kollade på Expedia och erkänner att jag bara tittade på de billigaste resorna Drömmer.
  • Guerita
    Culete skrev 2010-08-05 17:36:57 följande:
    Ok vi har kommit lite närmare allt nu.
    Flygreservationerna är klara som sagt och vi flyger söndag ut och söndag hem.
    Vi kommer vara 3 nätter i Miami, dá makarna är i DC samt North Dakota och sen bär det av för alla till Disneyworld. Vi kommer ha öppna pass och gá fritt mellan alla världar men osäkra pá vart vi skall bo.
    Det stár mellan Lodge med balkong mot savannen i Animal Kingdom och Grand Floridian Resort & Spa (mitt emot Magic Kingdom). Pá samtliga stár det att man har extra timmar i parkerna men tror faktiskt till slut att boendet i Animal Kingdom inte i själva parken men du har ist. savannen och alla vilda djur...

Iaf jag har látit det vara upp till de andra att bedöma. =) Det är dom som vill ha det megalyxiga, jag är tacksam att bara ens fá sätta min fot där. =)
    Låter som en härlig resa! Ska man bara vara borta en vecka vill man kanske undvika att fara runt alltför mycket.

Gillar ni att snorkla/dyka osv så hyr en bil och åk till Key Largo (ca 1.5 timme) som är första orten på The Keys och ska vara "världens dykställe nummer 1". Jag dök vid ett rev där en gång och det var fantastiskt! Ni kan behöva boka båt i förväg dock... Sen så klart Everglades när ni är i Miami. Hyr ni bilar så är Florida lättnavigerat.

Ni ska ju bara vara där i 2 dagar om jag förstått rätt så kan bli lite stressigt med både Everglades och Key Largo...Skrattande . Eftersom jag bara kört rakt igenom Miami vet jag inte mer om det än att det är vackert längs kusten, det finns mycket spännande mat (latinamerikanska, främst kubanska influenser) och att det är stort.
    Det är som ett enda stort komplex, men inget av hotellen ligger ju typ "inne" i någon av parkerna om jag fattar rätt. Jag skulle nog välja Animal Kingdom med tanke på att ni alla har barn med er. The Grand Floridian verkar vara urlyxigt men mer för vuxna.

www.wdwinfo.com/wdwinfo/resorts/resort-comparisons.htm
  • Culete

Jag personligen hade valt Animal Kingdom med, men láter som sagt de andra avgöra. =)
    Sen ett stopp kommer iaf bli att shoppa pá outletten nämnd ovan, och det lär nog ta hela dag 1. ;)
    Sen vill ev. en annan bada med delfiner, sá fár se vad vi gör. Som sagt alla tips skrivs ner. =)

• evaoregon
    Guerita skrev 2010-08-05 18:14:20 följande:
    Det är som ett enda stort komplex, men inget av hotellen ligger ju typ "inne" i någon av parkerna om jag fattar rätt. Jag skulle nog välja Animal Kingdom med tanke på att ni alla har barn med er. The Grand Floridian verkar vara urlyxigt men mer för vuxna.

www.wdwinfo.com/wdwinfo/resorts/resort-compar...
    Jag tror också att hotellet i Animal Kingdom verkar bäst.  Jag känner en mamma som har bott där med sitt barn.  Hon är arkitekt och hon bodde där för att hennes kompis designat en massa i Disney world.

Jag tror nog inte heller att hotellen ligger inne i parken utan lite utanför.
  • evaoregon
    Animal Kingdom lodge verkar få bättre omdömen än det andra...  De andra damerna verkar lite "krävande"...  Flört

www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g34515-d120303-Reviews-Disney_s_Grand_Floridian_Resort_and_Spa-Orlando_Florida.html
  • Culete

Fick sent igár kväll reda pá en fruktansvärt trist sak. Det blir ingen resa. Det fanns inga som helst lediga hotellrum pá hela Disneyworld. Eller jo tydligen hade vi fátt fram en offert men dá skulle det gátt pá 17.000 euro...
    Och med flygbiljetterna pá ytterligare 100.000 bestämde alla sej för att hoppa denna resan och ta den när man har mer framförhállning.
    Min man har just varit i Malaga 1 vecka och kommer hem sent ikväll för att imorgon ensam med en annan av männen áka till USA en vecka.

Pissigt värre, men dom andra ville Prompt (!) bo pá Disneyworld och när det inte gick som dom ville...
    Skall se hur tusan man nu kompenserar besvikelsen för min 3.5-áring som ville áka och träffa snövit.

SKIT!

Tack iaf alla supertrevliga och hjälpsamma och jag beháller tipsen kvar för nästa tillfälle.
    Blir ju inte sista usa-resan för min man som tur är ;)

• evaoregon
    Culete skrev 2010-08-06 14:02:42 följande:
    Fick sent igár kväll reda pá en fruktansvärt trist sak. Det blir ingen resa. Det fanns inga som helst lediga hotellrum pá hela Disneyworld. Eller jo tydligen hade vi fátt fram en offert men dá skulle det gátt pá 17.000 euro...
    Och med flygbiljetterna pá ytterligare 100.000 bestämde alla sej för att hoppa denna resan och ta den när man har mer framförhállning.
    Min man har just varit i Malaga 1 vecka och kommer hem sent ikväll för att imorgon ensam med en annan av männen áka till USA en vecka.

Pissigt värre, men dom andra ville Prompt (!) bo pá Disneyworld och när det inte gick som dom ville...
    Skall se hur tusan man nu kompenserar besvikelsen för min 3.5-áring som ville áka och träffa snövit.

SKIT!

Tack iaf alla supertrevliga och hjälpsamma och jag beháller tipsen kvar för nästa tillfälle.
    Blir ju inte sista usa-resan för min man som tur är ;)
    Du får trösta dig med att det är cirka 33 grader i skuggan och åskväder varje dag i Orlando nu och den närmaste veckan.  Det lär också vara fullproppat med folk på Disneyworld (de har en massa hotell så det säger ju en del om de är fulla) så det låter inte sådär värst lockande...  Dina medresenärer verkade vara lite krävande om man säger så...  Flört Disneyhotellen är inte precis kända för att vara billiga...

Jag håller tummarna för att ni får möjlighet att åka vid något annat tillfälle!
  • Culete

Jo visst, jag tror helt ärligt att dom inte ens egentligen kollat ALLA hotell, bara "alla dom kunnat tänka sej".
    Som sagt, jag hade varit tacksam att bara fá sätta min fot där men kanske pga andras krav, fár jag nu inte det - eller ännu tristare, se min dotters min dá hon ser sina favoritkaraktärer...
    Jaja, fár hoppas man kan hoppa pá nästa tág istället och tills dess göra det bästa utav det sommarlov hon har kvar (13 sep är skolstarten här sá vi har 1 mánad kvar iaf)...

Tusen tack igen - synd att det blev för "inget" dock...

• melicia

Californien parken är helt klart bäst och speciellt disney californien adventure. där finns alla rolig attraktioner från DW samlat i en park. i DCA hittar vi tower of terror från wdw parken Hollywood studios och soaring från epcot. slottet är dock fulare i disneyland i californien. jättelitet med en ful mur!

• Betty Boop
    melicia skrev 2015-12-30 17:38:56 följande:

Californien parken är helt klart bäst och speciellt disney californien adventure. där finns alla rolig attraktioner från DW samlat i en park. i DCA hittar vi tower of terror från wdw parken Hollywood studios och soaring från epcot. slottet är dock fulare i disneyland i californien. jättelitet med en ful mur!

Vilket trådlyft! Tungan uteTråden är över fem år gammal! Jag tror att TS redan har varit där!
Svar på tråden Disneyworld (Florida) vs Disneyland (California) ??