Ja, det bästa blir nog om hela familjen hjälper till, inklusive 7-åringen. Tänk efter själv vad du har för absoluta, icke förhandlingsbara grundregler (typ inget våld, inte förstöra saker, passa skoltider) och be de andra familjemedlemmarna göra samma sak. Jämför och se om ni kan komma överens om vilka regler som gäller. Ta inte i för mycket till att börja med utan börja från grunden. Ett tips är att ha regler utifrån principer istället för sådana som är specifika för situationer. Tex "Vi uppträder respektfullt mot varandra" istället för "Inte kasta mat/svära/skrika + tusen och en andra saker en sjuåring kan komma på". Dessa blir sedan de enda regler ni som föräldrar genomdriver utan förhandlingar. Alla andra konfliktsituationer så sätter ni er ner och förhandlar om tills alla kan komma överens om en kompromiss. Jobba på att alla ska känna sig hörda och försök låta bli att predika och mästra (supersvårt, men du är vuxen).
Ja och om vissa situationer ALLTID innebär konflikt så ändra på det. Antingen genom att strukturera om dagen så att man inte hamnar där eller ändra på reglerna eller be hela familjen om hjälp att komma på bra lösningar.
Jag tycker att man väldigt ofta får höra att man ska vara så infernaliskt konsekvent. Visst är det viktigt att vara tydlig och förutsägbar, men ibland tror jag att man istället blir envis och bufflig. Ofta möter man ju en väldigt konsekvent (dvs envis) kombatant i barnet och det är ju inte riktigt vad som är målet. För mig har det varit viktigt att jobba med att vara flexibel istället. Barn lär sig flexibilitet även genom att se hur vi bär oss åt och härma.
Sist men inte minst så är det viktigt att komma ihåg att ni är i samma lag. Ni älskar varandra och vill varandra väl. Försök att se det som att ni jobbar tillsammans med att lösa gemensamma problem. Du vill inte vinna över barnet så att det förlorar och absolut inte det motsatta heller. Ni ska båda kunna bli vinnare i längden.
Och du är ingen dålig mamma! Alla behöver vi hjälp ibland. Perfekta föräldrar finns (tack och lov!) inte. Starkt att be om hjälp!