• Rosen

hur ska jag få mitt barn blöjfri nattetid?

min son är blöjfri på dagen o nu de sista veckorna har vi låtit honom sova utan blöja i kalsonger på nätterna men det funkar inte alls. varannan natt så kissar han ner sängarna, både sin egen o våran.....
    Jag vet inte riktigt hur vi ska göra. Han somnar alltid i sin egen säng men går in till oss på nätterna utan att vi vaknar, så vi vaknar sen på morgonen av att han kissat ner vår säng o det är inte så trevligt.. Jag har sagt till honom att han måste väcka oss när han kommer o lägger sig men det gör han inte ändå. Jag har försökt ta upp honom på natten också men han sover så djupt att jag inte kan väcka honom. O jag kan inte bära in honom på toaletten för jag är höggravid + att han inte är vaken....
    jag lägger kisslakan mellan min man och mig men han skrynklar bara ihop det när han kommer o lägger sig så kisset kommer ju utanför ändå. o lägga det undermadrassen funkar inte heller eftersom han inte kissar på lakanet ändå utan alltid ovanför eller undertill eller bredvid det...
    Jag vet inte hur jag ska lösa det för det är inte så trevligt att bli väckt varannan morgon av att det är blött i sängen.

• Svar på tråden hur ska jag få mitt barn blöjfri nattetid?
  • byebyekilo

Hej! 

Hur gammal är din pojke? Det är inte ovanligt att barn har blöja på natten ganska många år och främst pojkar. Jag skulle nog avvakta och ha blöja ett tag till. 

• Rosen
    Hannah76 skrev 2010-08-05 10:23:16 följande:
    Ha blöja på natten tills den är torr på morgonen?
    byebyekilo skrev 2010-08-05 10:27:02 följande:
    Hej! 

Hur gammal är din pojke? Det är inte ovanligt att barn har blöja på natten ganska många år och främst pojkar. Jag skulle nog avvakta och ha blöja ett tag till. 
    han är 4 år så jag tänkte att det kunde vara dax nu, för han har varit blöjfri på dagen sen han var 2,5 år.
    och nu när vi tagit blöjan så vill han inte ha den på sig igen.
  • Hannah76

Om ni redan har dragit ner på all dryck på kvällstid och sett till att han kissat innan han lägger sig, är det nog så att han inte är redo just nu att bli torr på natten.

Ni kan inte komma på något sätt som gör att ni vaknar när han kommer in till er?

• Floria

Har inga direkta tips mer än att han kanske inte är redo? Min dotter visade det själv genom att en natt vakna mitt i natten och skrika. Då var hon så kissnödig att hon blev ledsen, hon hade ju hållit sig så länge förut. Hon fick sova utan blöja och så tog vi henne till toaletten när vi gick och lade oss ett par gånger, sen fixade hon det själv. Vi har aldrig tränat henne, utan helt enkelt låtit hennes fysiska mognad för det styra.

• felixen

Min son har precis blivit torr på natten och han fyller snart 7 år. Vi var hos en läkare för att jag var orolig över detta att han kissade i sömnen, han sa att detta har med hormoner att göra och det är inget man kan styra över utan helt enkelt är en mognadsprocess och att det är väldigt vanligt bland pojkar. Hade han fortsatt med att kissa i sängen efter 7 år så kan man medicinera dessa barn eller så finns det kisslarm så att barnen lär sig vakna när de blir kissnödiga på natten, men detta var inget man gjorde i tidigare ålder. Det finns speciella nattblöjor som vi använde som nästan ser ut som kalsonger, sonen var ju inte så glad över att ha blöja men insåg att en nerkissad säng var varannan natt inte heller var speciellt trevligt. Vi skuldbela aldrig eller pratade om det här på ett negativt sätt eftersom det är pinsamt nog för dessa barn, förr eller senare blir de torra ändå!

• Puss och Kram

Han verkar helt enkelt inte vara redo, men heller inte villig att ta på blöjan heller... 
    Har ni provat att ta honom till toaletten innan ni går och lägger er?
    Vår son är blöjtorr nattetid sen drygt ett år tillbaka, men så här på sommaren är det ju inte helt enkelt att dra ner på drycken då han blir väldigt törstig. Då ser vi till att han kissar en gång i sömnen också och då slipper vi nattolyckorna som annars blir. Han märker inte ens att vi tar upp honom.

• hejlis

Blöjfrihet nattetid kommer när det kommer. Dagtids "blöjfrihet" kan man träna sig till. Men natten, ja, det kommer som sagt när det kommer. Har med hormoner att göra. Så sätt på blöja på natten, tills ni helt enkelt ser att blöjan har varit  torr på morgonen undet ngn veckas tid iaf. Då plockar ni bort den om han vill .  Annars  väntar ni tills han själv, mentalt, är redo och "vågar". Finns ingen anledning till att vakna i blöt säng var och varannan natt...Inte roligt för er, och def. inte roligt för den som har gjort det...Han börjar ju bli så stor nu att han fattar, och kanske tycker att det är jobbigt/pinsamt att inte kunna göra ngt åt det.

• Rosen

jag har också funderat på om han inte är redo än, men han vill ju så gärna själv o vägrar ta på sig blöja nu när vi väl har lagt den.
    han kissar innan han lägger sig o sen kissar han i sängen framåt morgonen.
    jag får väl lura på honom blöjan igen helt enkelt.

• Rosen
    Puss och Kram skrev 2010-08-05 11:04:16 följande:
    Han verkar helt enkelt inte vara redo, men heller inte villig att ta på blöjan heller... 
    Har ni provat att ta honom till toaletten innan ni går och lägger er?
    Vår son är blöjtorr nattetid sen drygt ett år tillbaka, men så här på sommaren är det ju inte helt enkelt att dra ner på drycken då han blir väldigt törstig. Då ser vi till att han kissar en gång i sömnen också och då slipper vi nattolyckorna som annars blir. Han märker inte ens att vi tar upp honom.
    jag går ju o lägger mig rätt så sent men jag kan inte väcka honom då, han vaknar helt enkelt inte o jag är höggravid så jag kan inte bära honom till toaletten. han sover så djupt.
    hur får ni honom att kissa i sömnen?
  • Sarah84

Man kan inte "träna" bort nattblöjan, det kommer när de kommer, de bästa är att ha blöja tills den är torr på morgonen. Så gjorde vi till dottern. Innan hon va 3 så var blöjan nästan alltid torr på morgonen, så då tog vi bort den. Kan ju än hända olycka.
    Men stressa inte med..

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Rosen
    hejlis skrev 2010-08-05 11:10:09 följande:
    Blöjfrihet nattetid kommer när det kommer. Dagtids "blöjfrihet" kan man träna sig till. Men natten, ja, det kommer som sagt när det kommer. Har med hormoner att göra. Så sätt på blöja på natten, tills ni helt enkelt ser att blöjan har varit  torr på morgonen undet ngn veckas tid iaf. Då plockar ni bort den om han vill .  Annars  väntar ni tills han själv, mentalt, är redo och "vågar". Finns ingen anledning till att vakna i blöt säng var och varannan natt...Inte roligt för er, och def. inte roligt för den som har gjort det...Han börjar ju bli så stor nu att han fattar, och kanske tycker att det är jobbigt/pinsamt att inte kunna göra ngt åt det.
    ja han skäms ju så det är inte alls roligt för honom. o han skäms över blöjan också.
    men jag får väl helt enkelt ta fram blöjorna igen.
  • Rosen
    Sarah84 skrev 2010-08-05 11:17:26 följande:
    Man kan inte "träna" bort nattblöjan, det kommer när de kommer, de bästa är att ha blöja tills den är torr på morgonen. Så gjorde vi till dottern. Innan hon va 3 så var blöjan nästan alltid torr på morgonen, så då tog vi bort den. Kan ju än hända olycka.
    Men stressa inte med..
    vårt andra barn blev helt blöjfri vid 2 år så därför tänkte jag att nu vid 4år är ändå rätt sent, men som du säger kan man nog inte styra över det tyvärr
  • Sarah84
    Rosen skrev 2010-08-05 11:20:32 följande:
    vårt andra barn blev helt blöjfri vid 2 år så därför tänkte jag att nu vid 4år är ändå rätt sent, men som du säger kan man nog inte styra över det tyvärr
    Nej det kan man inte..  När de kan hålla sig hela natten så gör dom ju de. Det är ju inte så att de kissar på natten för att "jävlas" =)
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Rosen
    Sarah84 skrev 2010-08-05 11:24:18 följande:
    Nej det kan man inte..  När de kan hålla sig hela natten så gör dom ju de. Det är ju inte så att de kissar på natten för att "jävlas" =)
    nej det är sant jag får helt enkelt köra vidare med blöjorna.
    tack för era inlägg!
  • hewa
    Rosen skrev 2010-08-05 11:16:36 följande:
    jag går ju o lägger mig rätt så sent men jag kan inte väcka honom då, han vaknar helt enkelt inte o jag är höggravid så jag kan inte bära honom till toaletten. han sover så djupt.
    Vår äldsta blev blöjfri dagtid strax efter 2,5 år. Det dröjde till några månader efter han fyllt 5 innan han klarade de flesta nätter utan olyckor. Han hade faktiskt nattblöja tills han var drygt 4½. Då började vi få problem med läckande blöjor och så det kändes rätt meningslöst att ha blöja om vi ändå måste byta i sängen.

Vi gjorde som så (sedan han blev dagtorr) att vi dels såg till att han inte drack några stora mängder på kvällen, han kissade förstås innan han lade sig och sen, innan vi gick och lade oss, tog vi upp honom för att kissa igen. Detta var iofs ingen garanti men det blev vår rutin. Nu hade vi iofs inga problem att lyfta honom men oftast gick han ändå själv. Vi satte honom helt enkelt upp i sängen, satte ner fötterna på golvet och drog upp honom. Sen kunde vi hålla i hans axlar/armar och styra in honom i badrummet till toan. Kan inte påstå att han var vaken direkt, någon sorts zombieliknande tillstånd men gick gjorde han, lite ostadigt så man fick passa så han inte gick in i dörrposter eller snubblade

Sen, helt av sig självt, kom olyckorna allt mer sällan. Han är fortfarande den som oftast har olyckor (vårt yngre barn hade aldrig samma problem) men nu är det inte oftare än kanske var 3e-4e vecka och vi har slutat ta upp honom på kvällen annat än i undantagsfall (om vi tex vet att han druckit ngt strax innan läggdags). 
  • Puss och Kram
    Rosen skrev 2010-08-05 11:16:36 följande:
    Vi lyfter helt enkelt upp honom och sätter honom på toaletten med skum belysning, och pratar lite försiktigt med honom, han blir så pass medveten att han kissar men det blir mer eller mindre i sömnen. Jag är också höggravid och pappan bär honom oftast, men jag gör det om pappan inte är hemma- Vår son är 3,5år...
  • sommar 77

Hej,

hittade denna tråd nu först:)

Det verkar vara så olika. Med min son slutade vi med nattblöja när han var 4 år. Vi tog upp honom och kissade innan vi la oss. Han kissade i sömnen och vi höll i honom.
    Nu är han 6 år och vi tar aldrig upp honom på kvällen längre, det gjorde vi bara i början.

Men min dotter fyller nu 5 år i november och där är det svårare. Men jag tänker inte känna mig stressad över det. Torr dagtid har hon nog varit sen hon va 2½ år eller om det va ännu tidigare. Hon lärde sig snabbt. Men natten, nä, ibland är hon torr men oftast är hon blöt i blöjan. Med henne går det inte att kissa då vi lägger oss, hon vill inte och kissar då inte. Så vi väntar bara tills hon är mogen helt enkelt.

Svar på tråden hur ska jag få mitt barn blöjfri nattetid?