• vill bli föräldrar

Dop av regnbågsbarn, några reaktioner från kyrkan?

Hej!

I höst tänker vi döpa vårt regnbågsbarn! Ska ringa och prata med kyrkorna här i vår kommun imorgon. Tänkte kolla lite med er andra...vilka reaktioner/synpunkter har ni fått av kyrkan, när ni berättat att ni är två mammor/pappor? Finns det präster som inte vill döpa barn pga föräldrarnas läggning (med tanke på prästupproret mot homovigslar för några år sedan)? För oss känns det viktigt att ha en präst som känns bekväm med detta! Berätta gärna om ert eget upplägg!

• Svar på tråden Dop av regnbågsbarn, några reaktioner från kyrkan?
  • Kariin

Har vänner som är en hbt-familj (deras ordval av sin familj), dom (två kvinnor, gifta) döpte sin dotter i kyrkan. Där var det ingen som brydde sig ang föräldrarnas läggning.

Samtidigt tror jag att en präst inte får vägra att döpa ett barn, i Bibeln står det att alla barn är Guds barn (eller nånting liknande) och att alla barn är välkomna i kyrkan. Dop=ny medlem i kyrkan!

• Birry

Hej!

Vi har döpt våra två söner i kyrkan. Vi bor i en liten stad, två eller tre präster som tjänstgör i den kyrka vi valde. När jag ringde inför första dopet sa jag att vi är två mammor och undrade vad de hade för präst de datumet vi önskade. Jag fick till svar att de inte visste än, men jag tror att de såg till att vi fick "rätt präst" sen - för senare har vi fått veta att det fanns en väldigt konservativ präst där, men vi fick den (väldigt) homovänliga. Jag tror som Kariin att de inte kan neka att döpa ett barn (för det är ju det som det handlar om) beroende på föräldrarna, men man vill ju gärna känna sig bekväm med prästen. Vi fick ingen som helst (vad jag märkte iaf ) reaktion på att vi är två mammor.

Ni kan ju fråga runt om någon vet något om de präster som finns "tillgängliga" , eller tom fråga på kansliet när ni ringer för att boka tid om de har någon präst som är "bekvämare" med regnbågsfamiljer?

Sen när vi fick vår supertrevliga präst så rullade allt på som inför vilket dop som helst. Hon kom på dopsamtal hemma och vi planerade och det var supertrevligt.

Hoppas att ni hittar någon som ni tycker om!

• mrztigger

vi har döpt våra två barn i kyrkan och ingen av ggr har ngn reagerat. inte de föräldrar somn döptes med våra heller.

• Indigogirl

Vår son döptes i kyrkan och vi var den första familjen i den församlingen där barnet hade två mammor. Vi blev väldigt väl bemötta och de var väldigt stolta att ha haft sitt första regnbågsdop där. :)

• Jennifer69

Jag ringde till en präst i en annan församling som jag visste var homovänlig. Bara för att slippa ens fundera på vad prästen tyckte eller inte tyckte.
    Även om de nog inte kan neka dop så vill man ju absolut inte ha någon som inte tycker att det är okej.

Svar på tråden Dop av regnbågsbarn, några reaktioner från kyrkan?