• Kaxmaja

Hur vet man när det är dags att sluta med nattblöja?

Ja hur 17 vet man när det är dags att sluta med nattblöja? Ska man vänta tills barnet vaknar med torr blöja på morgonen eller ska man bara ta bort den och testa en natt eller två?
    Kan det inte vara så att barnet kissar i blöjan på morgonen bara för att de vet att de har den på sig?
    Vad tycker/tror ni?

• Svar på tråden Hur vet man när det är dags att sluta med nattblöja?
  • cocos87

Jag vet att när min bonus var 3 så kom hon själv och ville sova utan blöja, självklart testade vi och några olyckor blev det men sen började vi gå in till henne med jämna mellanrum under natten och väckte henne så hon fick gå på toa och kissa, sen helt plötsligt behövdes hon inte påminnad utan klarade det själv

Nathalie 090607, Lillebror med BF 101029
  • Shmone

Det kan vara lite vilket som..

Med sonen väntade vi tills blöjan var torr på morgonen. (det tog 1-2 veckor)
    Med dottern så var blöjan dyngblöt på morgonen men vi bestämde oss för att prova ändå o det gick fint från första natten.(ca en vecka efter att hon slutat på dan)

Det är svårare att få barn som dricker mycket torra på natten.. om de tex dricker välling innan sängdags. En vanlig metod då är att ta upp dem efter ett par timmar när vällingen har runnit igenom o ta dem till toaletten.. o sen lägga dem igen. Många barn vaknar inte ens när man gör det - men kissar ändå.

• Kaxmaja

Vår äldsta har precis slutat med blöja på dagen. När han slutade med blöja tog jag bara av den och tänkte att jag skulle testa och det gick helt perfekt. På 1 vecka har han haft 1 kissolycka och 3 bajs = väl godkänt enligt mig.
    Kissolyckan var för att han ej hann få av sig byxorna i tid (de var knytna med dubbelknut). Nu de senaste dagarna så säger han till när han ska bajsa och vill då ha blöja så han får bajsa i den.
    Varje kväll är det KAMP och han vill INTE ha på sig blöjan.
    Han dricker inte välling på kvällarna.

Har absolut ingen panik med att bli av med nattblöjan, var mest nyfiken på hur man gör Känns dumt att ha den på bara för att lixom

• DecemberBebis

Maja var precis likadan , vägrade ta på nattblöjan , så vi lät henne slippa.. som hon sa så var hon en stor flicka nu och skulle INTE ha blöja
    bara vi var noga med att låta henne kissa på kvällen , så hände det ingen olycka , har bara hänt 2 olyckor under 1 ½ år som hon varit blöjfri , och då har vi glömt kissa henne på kvällen . hon drack heller ingen välling på kvällen..

jag hade struntat i att sätta på han nattblöjan , hämder det en olycka så är ju inte det hela världen bara låt han kissa precis innan läggdags !
    och vill han dessutom inte ha blöjan på sig så tycker jag definitivt ni ska strunta i den !

Var dig själv , alla andra är upptagna !
  • DecemberBebis

kan ju säg det med , att efter nån vecka ,så vaknade hon själv om hon var kissignödig på natten..

Var dig själv , alla andra är upptagna !
  • Agamemnon

Vår skrutta har nu varit blöjfri på dagen (alltså även på dagis och så) i ca 7 veckor men nattblöjan tror jag hon får behålla ett bra ta till. Även om den har blivit lättare så är den ändå rejält full på morgonen (hon dricker välling innan läggdags). På dagen har det funkat kanon här, inte en enda olycka, och ibland blir det gnäll på kvällen när blöjan ska på men är hon bara tillräckligt trött så går hon med på den.

Du kan ju alltid testa och se hur det går, det skadar ju ingen. Förutom kanske att det blir lite bökigt om ni måste gå upp och bädda rent mitt i natten men då vet ni ju iaf att det var för tidigt. Jag skulle preparera med plastad frotté och en handduk under lakanet och låta honom kissa innan läggdags och sen se hur det går. Om han inte dricker välling kanske ni inte behöver gå och kissa med honom på natten. Versuch macht klug!

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • TreSmåHjärtan

Emma som fyller 3 i september har fortfarande nattblöja. Hon dricker välling på kvällen och kissar ca 2 gånger i blöjan under natten. Det har hänt att vi har glömt ta på blöja vid läggdags och då kissar hon ner hela sängen... Hade hon inte druckit välling kanske det hade funkat bättre. Man kan ju oxå ta upp å kissa henne på natten, men har inte orkat göra så eftersom vi har en annan terrorist som väcker oss på natten.Flört

Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
  • Åskan

Ja, det undrar jag med. Min son blir 4 i höst o slutade med dagblöja för ca ett år sen. Nattblöjan är ff väldigt blöt när han vaknar, men undantag för vissa nätter. Vi har försökt sluta ett par ggr, men det slutar alltid med att han kissar ner sig bara ett par timmar efter han somnat. O då är det ju byta allting trots kissunderlägg. Samt att han vaknar itll o är jätteledsen. Eftersom han redan nu vaknar många ggr/natt så vill vi liksom inte väcka honom tidigare på kvällen bara för att han ska kissa. När han börjar vakna 22-24 är han redan nedkissad.

Väldigt svårt tycker jag...

• Agamemnon

Zezzan: Har inte ni såna där blöjor/kalsonger som man kan kissa i en gång utan att det går igenom? Ni kanske kan testa med dem?

Kom precis på att brorsonen som snart fyller 4 år har också fortfarande nattblöja. Han har varit torr på dagtid sen han var runt 3 år och nu kissar han inte på natten men på morgonen innan han vaknar/orkar gå upp. Så så kan det också gå.

♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Kegge

Har inget tips undrar istället hur man ska få sonen å sluta med dagblöja!
    Han vägrar!
    På morgonen är han ofta torr å han dricker välling innan läggdags å dricker mycket vatten på dagen försöker få honom att inte dricka så mycket på kvällen men sen på morgonen vägrar han att gå på toa så det blir 2 täta blöjbyten istället ev en olycka....pest å pina....

Son 070630 & Dotter 090710!
  • idolf

Vi väntade med nattblöjan tills han fixade dagarna utan, alltså att kissa/bajsa på toaletten (potta hade vi aldrig då han inte var intresserad av den). Första tiden utan nattblöja tog vi honom till toaletten när vi gick och la oss, ibland någon extra gång om vi råkade vakna till, han sov under tiden och det kan ju också disskuteras hur nödvändigt/bra det är. Men det funkade för ass iaf

• Eligrabbarna

Jag har bara erfarenhet av ett barn men han sa själv till att han ville sluta med nattblöjan. Då hade han kanske haft torr blöja 1-2 ggr på de 3 veckorna han varit fri dagtid.
    Han fick då testa...gick bra från första natten. Han har kissat på sig EN gång på över 1 års tid, nattetid, så han var redo.

Jag hade nog testat ta bort den o se vad som händer.. Kanske hjälpa barnet att kissa innan ni lägger er och kanske t o m väcka lite tidigt för att kissa i början.

• Scruffy

Både min hade sovit 1-2 veckor och alltid vaknat med torr blöja.
    Dem sa själva till att nu vill jag sova med trosor/kalsonger.

Det hände aldrig någon olycka. Jag har aldrig väckt dem för att kissa, utan dem kissar en gång innan dem somnar på kvällen. Någon enstaka gång har dem vaknat och behövt kissa under sen kväll/natten.

• Eligrabbarna
    Scruffy skrev 2010-08-12 14:15:17 följande:

Både min hade sovit 1-2 veckor och alltid vaknat med torr blöja.
    Dem sa själva till att nu vill jag sova med trosor/kalsonger.

Det hände aldrig någon olycka. Jag har aldrig väckt dem för att kissa, utan dem kissar en gång innan dem somnar på kvällen. Någon enstaka gång har dem vaknat och behövt kissa under sen kväll/natten.

samma här. har ALDRIG behövt väcka honom. tror han vaknat 2 ggr på över ett år o behövt kissa på natten.
  • shanghaibaby

Min dotter är 2år och 2månader och i natt var första natten utan blöja. Det gick kalasbra och hon var så stolt på morgonen när hon vaknade och kom in i mitt sovrum och sa - Mamma wake up, no kissa säng, kissa på potta.
    Man kan ju hoppas att det inte var en engångsföreteelse och att det fortsätter så.

Jag tyckte det var onödigt att sätta på blöja på kvällen, den är ju ändå snustorr på morgonen och hon vill själv kissa och bajsa på pottan när hon vaknar.

• Anne69

Man väntar tills nattblöjan varit torr en längre tid - sen tar man bort den! Kom ihåg att det inte går att träna bort nattblöjan på riktigt samma sätt som när man hjälper barnet sluta med dagblöjan. Barnet måste ha hormonproduktion som gör att dess njurar inte producerar urin när det sover. Sen kan man förstås hjälpa till att förhindra olyckor genom att se till att barnet dricker måttligt på kvällen och kissar ordentligt innan det går o lägger sig.

Vi tog bort nattblöjan först efter treårsdagen, gott o väl ett år efter att dagblöjan rök. Vi lät nattblöjan vara torr i säkert en månad innan vi tog bort den. Men vi kissar inte barnet mitt i natten, det har aldrig behövts.

Svar på tråden Hur vet man när det är dags att sluta med nattblöja?