• Jjossan

studera och skaffa barn?

Kommer nu till hösten börja studera till sjuksköterska. Men om jag skulle bli gravid under tiden, vart får man pengar ifrån det året man måste vara hemma? Och den sista tiden i graviditeten? Baseras dem på inkomster från det jobbet jag har nu?
    Hade vart jätte tacksam om någon vet. Vill gärna vara förberedd :)

• Svar på tråden studera och skaffa barn?
  • Smulan 89

Du får väl bara din föräldrapenning under tiden du är mammaledig, om du inte kan studera samtidigt, typ 50% eller något, för då borde du få pengar av csn också.
    Föräldrapenningen baseras på vad du gjorde de sista 240 dagarna innan beräknad förlossning har jag för mig. Pratade med försäkringskassan igår, men jag kommer inte ihåg exakt vad hon sa tyvärr. Annars kan man ju ringa dit och fråga.

• Chichi

Din föräldrapenning beräknas vanligtvis som Smulan säger på de 240 dagarna innan beräknad förlossning. Men om du studerar så beräknas den på inkomsten från jobbet du hade innan du började studera.

Jag studerar själv på universitet och väntar barn första veckan i Januari, precis vid terminsskiftet. Min föräldrapenning beräknas på mitt tidigare yrke, som tur är. Men jag har planer på att fortsätta mina studier så jag sparar mammadagarna ett tag :)

• Jjossan

Okej tack för svaren, skönt att veta lite :)

Svar på tråden studera och skaffa barn?