• FlowerSmurfen

Slutar min anställning 31.augusti efter det har jag inget jobb. Kommer vara i v.31 när jag slutar jobba. SNÄLLA LÄS DETTA!!!

Slutar min anställning 31.augusti efter det har jag inget jobb.  Kommer vara i v.31 när jag slutar jobba.

1. Måste jag inskriva mig i arbetsförbmedlingen 1.september?.

2. Ska jag redan ha anmält mig till arbetsförmedlingen nu när jag har gått ner i arbete från 100% till 70%? gick ner i arbete 1.augusti.

3. Beräknad förlossning 4.november, så jag kommer vara hemma 2 månad innan bf.

Kommer jag få någon ersättning under tiden?

4. Får man ansöka om havaneskapspenning när man är arbetslös?

5. Vad får jag söka för ersättning?

Någon som kan svara på frågorna,!!!!
  • Svar på tråden Slutar min anställning 31.augusti efter det har jag inget jobb. Kommer vara i v.31 när jag slutar jobba. SNÄLLA LÄS DETTA!!!
  • drömmaromsmått

Vet inte vad som gäller för arbetsförmedlingen men du kan i alla fall plocka ut föräldradagar om det inte går på annat vis.

Jag är sjukskriven helt och är lite orolig för om de kommer godkänna fortsatt sjukskrivning fram till BF när det är dags att förnya, gör de inte det så blir det mammadagar för min del.

• gryning2
    1. Måste jag inskriva mig i arbetsförbmedlingen 1.september?.
    Ja det tror jag du måste om du vill ha rätt till A-kassa.

2. Ska jag redan ha anmält mig till arbetsförmedlingen nu när jag har gått ner i arbete från 100% till 70%? gick ner i arbete 1.augusti.
    Nej det verkar konstigt, du har ju rätt att gå ner i tid när du är gravid.

3. Beräknad förlossning 4.november, så jag kommer vara hemma 2 månad innan bf.
    Kommer jag få någon ersättning under tiden?
    Det är ju A-kassa i så fall och du måste ju söka jobb aktivt då. Men det kanske inte är så stor chans/risk att du får ett nytt jobb innan november om du är höggravid...

4. Får man ansöka om havaneskapspenning när man är arbetslös?
    Nej då måste du ha ett fysiskt ansträngande jobb.

5. Vad får jag söka för ersättning?

Det lär bli A-kassa i första hand för dig. Har du inte rätt till A-kassa så får du antingen ta ut FP (kan du göra två månader innan förlossning) eller söka soc....
  • Marsflickan78

Ska du ha ersättning från a-kassan så måste du skriva in dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen, dvs 1 september och söka jobb aktivt. Du har också rätt att gå på föräldraledighet med bebisen i magen 60 dagar före BF.

Jag är i samma sits som du, har BF 18 november och ska skriva in mig nu den 16:e. Kommer gå på f-ledighet from 18 oktober. Dessförinnan söker jag jobb aktivt och får a-kassa. Har ett barn sedan tidigare och vill för mitt liv inte sänka min SGI.

Som de andra har sagt så får man ingen havandeskapspenning när man inte har något jobb. De ersättningar som är aktuella för dig är alltså antingen a-kassa eller föräldrapenning.

Svar på tråden Slutar min anställning 31.augusti efter det har jag inget jobb. Kommer vara i v.31 när jag slutar jobba. SNÄLLA LÄS DETTA!!!