• GashH

När berätta för jobbet_?

Hej
    är gravid med mitt första barn.

Undrar när man ska berätta för chefen att man är gravid?
    När gjorde ni det?

Sen undrar jag om man ska berätta för chefen först innan man berättar för arbetskamraterna?

Tänkte om det är bättre att chefen hör från dig än genom omvägar.
    Hur gjorde ni?

• Svar på tråden När berätta för jobbet_?
  • petit

vi berättade för chefen först, innan arbetskamraterna, det verkar proffsigast.
    vi väntade dock tills vi hade gått ca 12 veckor, så man vet lite säkrare att det faktiskt blir nåt oxå.

• Mamma till Olle

Jag funderar på samma sak. Jag är i vecka 11 nu och endast 1 på jobbet vet (jag vet att hon håller tyst). Jag hade nog tänkt berätta för mina närmsta kollegor (2 st) innan chefen. Chefen behöver väl inte veta förrän vecka 15-20 tänker jag. Eller?

• flikkanS

puffar.... hur sa ni det?

• GashH

Jag har berättat för en på jobbet som jag har förtroende för o som jag vet inte sprider det.

Egentligen behöver inte chefen veta förrän 2 månader innan du går på mammaledighet.

• Höstbebis2010

Jag berättade när jag var i vecka 16. Bokade ett litet möte med henne och berättade. Var ganska glad att jag berättade när jag gjorde, för bara 2 veckor senare blev jag sjukskriven pga foglossning..Hade känts lite dumt att hon skulle få reda på det på det sättet..

• GashH
    Höstbebis2010 skrev 2010-08-05 19:03:24 följande:
    Jag berättade när jag var i vecka 16. Bokade ett litet möte med henne och berättade. Var ganska glad att jag berättade när jag gjorde, för bara 2 veckor senare blev jag sjukskriven pga foglossning..Hade känts lite dumt att hon skulle få reda på det på det sättet..
    hur reagerade hon?
  • Höstbebis2010
    GashH skrev 2010-08-05 19:05:47 följande:
    hur reagerade hon?
    Hon sa grattis typ 100 ggr:) Jag va jätte nervös innan...Blev gravid bara 3 månader efter att jag fick jobbet.. Men hon reagerade på bästa tänkbara sätt:)
  • Nannafia

Jadu, det var en soppa för mig denna gång.
    är oväntat gravid med en "fyra", och maken och jag var inledningsvis lite chockade och villrådiga. Ville absolut inte berätta på jobbet, men delár kontor med en tjej. Vi jobbar också med psykisk ohälsa, så det föll sig naturligt att hon visste när jag mådde illa och var orolig. Men så kommer chefen och erbjuder mig ett nytt jobb när jag är i v9. ett jobb jag velat ha... Var ju tvungen att berätta varför jag nog inte tar det... Då säger männinskan.."Jag väntade också ett fjärde barn, men jag gjorde abort". Sedan skickade hon en abortlänk på mailen....
    Jag berättade senare att jag bestämt mig för att behålla graviditeten men ville att hon skulle hålla tyst om det till v13 då jag skulle på KUB-test (hade inte tänkt berätta förrän egentligen). tror du inte människan änså pratar med en kollega om astt gå in under min föräldraledighet. Så denna chef är jag prdentligt trött och besviken på...
    Hoppas du har en bättre chef. I mina tidigare graviditeter har jag berättat kring v 16. (andra cheferdå)
    Hoppas du har bättre chef än jag!!!!
    Kram nannafia

• Ramnelia

Är i samma situation jag med och hoppas kunna få något råd av er också.
    Har du fast jobb?

Jag har nyss fått in en fot i det här jobbet som visserligen bara är vikarietimmar. Men det rullar in mer och mer jobb, nu går jag snart in i vecka 19 och oroar mig lite för hur man ska berätta.

Om jag berättar nu så kanske de slutar att ringa ut mig på jobb? Men om jag berättar jätte sent så tycker dom kanske att det är konstigt och inte ger mig mer jobb efter graviditeten och mammaledigheten?
    Jätte jobbigt det här!

BF 2011-01-10
  • frika

Berättade i v. 14 ungefär. Satt på ett APT och vi pratade om sommarsemestern. Blev liksom naturligt att säga det då. (Skulle gå på föräldraledighet precis före semesterperioden). Men alla hade väl redan anat att det bara va en tidsfråga. Va spiknykter på julfesten + relativt nygift...

• Kazeer

Första graviditeten: Berättade för chefen och arbetskamrater omkring vecka 7.

Andra gravidititen: Berättade för arbetskamrater omkring vecka 6-7.

Tredje graviditeten: Berättade för arbetskamrater runt vecka 6-7.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Louise Hbg

Har 6 syt kollegor som i huvudsak är i samma ålder, så de hade mer eller mindre redan listat utatt jag var gravid. Berättade eller bekräftADE FÖRDEM I V. 6. Vill gärna ha deras stöd om det skulle gå på tok men även förståelsen att man inte mådde toppen. Chefen väntade tom v. 8.

Jag har projektanställning och tidigare har det varit diskussioner om att fastanställa. Så jag sa det rakt ut till henne att jag hoppades att detta inte skulle påveka något, och nej det gjorde det absolut inte. Chefen var mycket possitiv till att jag berättade så tidigt. Hon hade sett det inom kort ialla fall. Min kollehar beräknad BF dagen innan mig och det var en mycket komisk dag när vi båda berättade för chefen!!!!

Svar på tråden När berätta för jobbet_?