• Anastasia81

Vad ska jag ta mig till med min trotsiga 3-åring?

Hon struntar fullständigt i vad jag säger. Hon tar sönder saker och stökar ner (ritar på väggar, tar sönder leksaker, prydnader etc). Hon rymmer, skriker och har sig. Hon fick en lillebror för tre månader sedan och blev betydligt värre efter det. Vet att hon antagligen gör mycket av grejerna för att få uppmärksamhet.Vi försöker att göra mycket saker med henne och gosa mycket med henne för att hon inte ska känna sig övergiven men hittills har det inte blivit bättre.

Nån som har varit i samma situation? 

• Svar på tråden Vad ska jag ta mig till med min trotsiga 3-åring?
  • Mrs Ella

Ja, (nästan) alla som har en 2,5-3-åring har varit där och de som har ett yngre barn kommer dit.

• jamis

Usch ja, vi är där nu... Vår 2,5-åring gnäller, gråter, kastar saker, förstör etc. Fick en lillebror för 6 månader sen men det har blivit värre nu.

• svirvel

ja ... den som kommer på det där "vad" borde ha alla möjligheter att bli rik på det

Hos oss funkade det åtm till viss del att vi jobbade massor för att få vår son att jobba med oss. Vad vi än gjorde gav vi honom en 'viktig' roll. Nåt han klarade och som behövde göras. (Redan att skuffa en stol för att sätta på kranen när man skulle ta vatten i kastrullen). Det tyckte vi hjälpte.

... men framförallt så är det ju ett utvecklingsskede de alla ska igenom. Man får försöka komma ihåg att ungen fortfarande ÄR underbar, det är sakerna dom GÖR som är jobbiga. ...och komma ihåg att berätta det åt barnet också. För det kan inte vara lätt att alltid "måsta" bråka och krångla. 

Svar på tråden Vad ska jag ta mig till med min trotsiga 3-åring?