• gosan2

Fler som ska backpacka/har backpackat med barn i Thailand?

Vi gør nu vår 3e backpack resa till Thailand med barn, i oktober. Tidigare har vi bara haft 1 barn, men nu har vi två. Den ene kommer att vara næstan 4 år nær vi åker och den andra 10 mån. Det hade varit skoj och høra om andra som ska backpacka med barn och dela erfarenheter och ge varandra lite tips och ideer.
    Vi har tidigare rest runt ganska mycket på våra resor, men i år ska vi ta det lite lugnare och inte bo på så många olika platser.
    Hur har ni lagt upp er resa, ni som ska backpacka? Hur har ni packat?

• Svar på tråden Fler som ska backpacka/har backpackat med barn i Thailand?
  • Billabong

Är det någon av er som har erfarenhet av att resa med äggallergiskt barn i Thailand och/eller dess grannländer?

Hur mkt ägg förekommer i maten enligt era erfarenheter? Är det stora risker att man får i sig ägg ovetandes på restaurangerna? Tar de födoämnesallergier på allvar?

Jag har bara varit i Thailand under någon månads tid 2004 och reste då med tight budget och åt således mkt Pad Thai på gaturestaurangerna, det alternativet är ju inte tänkbart längre... Är därför orolig för att det förekommer i flera andra vanliga maträtter på samma sätt.

Någon med erfarenheter att delge för att lugna eller bekräfta mina tankar?

babanoos: Jag har råkat pausa i läsandet av er resdagbok en längre tid men började läsa igen ikväll! Härligt sätt att dagdrömma om resor - att vara digital medpassagerare med andra resernärer! Tack än en gång!

• Anne69
    Halvblod skrev 2011-10-28 10:28:02 följande:

Vuxna tar iaf två doser. 3 veckor innan och en 1 vecka innan (tror jag det är). Har man tagit Dukoral inom 2år (?) så behöver man bara ta 1 dos.

Märkligt....jag måste kolla mer. Förra veckan var vi och tog barnens första Twinrix och när jag då frågade sa hon att vi bara behövde en slurk Dukoral. Kan det ha med reslängden att göra? Vi ska bara vara borta i 3 veckor.....
  • Anne69

Så här står det i FASS:   

Grundimmunisering

Grundimmunisering mot kolera med DUKORAL omfattar 2 doser för vuxna och barn från 6 år. Barn 2-6 år bör erhålla 3 doser. Doserna ges med minst 1 veckas mellanrum. Om mer än 6 veckor förflutit mellan doserna bör grundimmuniseringen startas på nytt.

Immuniseringen ska avslutas minst 1 vecka före potentiell exponering för Vibrio cholerae O1.

Booster-dos

För kontinuerligt skydd mot kolera rekommenderas en boosterdos efter 2 år för vuxna och barn från 6 år. Barn 2-6 år bör få en boosterdos efter 6 månader. Det finns inga kliniska effektdata för upprepad booster-dosering. Immunologiska data tyder dock på att en boosterdos bör ges om upp till 2 år förflutit sedan den senaste vaccinationen. Om mer än 2 år har förflutit sedan den senaste vaccinationen bör grundimmuniseringen förnyas.

Du har alltså helt rätt Halvblod

• Halvblod
    Anne69 skrev 2011-11-07 09:10:25 följande:
    Så här står det i FASS:   

Grundimmunisering

Grundimmunisering mot kolera med DUKORAL omfattar 2 doser för vuxna och barn från 6 år. Barn 2-6 år bör erhålla 3 doser. Doserna ges med minst 1 veckas mellanrum. Om mer än 6 veckor förflutit mellan doserna bör grundimmuniseringen startas på nytt.

Immuniseringen ska avslutas minst 1 vecka före potentiell exponering för Vibrio cholerae O1.

Booster-dos

För kontinuerligt skydd mot kolera rekommenderas en boosterdos efter 2 år för vuxna och barn från 6 år. Barn 2-6 år bör få en boosterdos efter 6 månader. Det finns inga kliniska effektdata för upprepad booster-dosering. Immunologiska data tyder dock på att en boosterdos bör ges om upp till 2 år förflutit sedan den senaste vaccinationen. Om mer än 2 år har förflutit sedan den senaste vaccinationen bör grundimmuniseringen förnyas.

Du har alltså helt rätt Halvblod

Vilken tur, annars har vi gjort helt fel tidigare Cool
    lottaplott.blogspot.com (¯`°?.¸ ღ Leia - 070715 ღ ¸.?°´¯) (¯`°?.¸ ღ MakkaPakka - 100819 ღ ¸.?°´¯
  • Halvblod

Tips/Varning!

Ni som ska resa nu inom kort medan UD avråder från resor till Bangkok, kolla upp era försäkringar! En del försäkringar slutar att gälla helt så fort ni lämnar flygplatsen!!! Den fortsätter gälla om man gör en mellanlandning men går ni utanför dörrarna har ni inget skydd!

Ring och kolla vad som gäller för ert försäkringsbolag om ni åker inom kort!   

lottaplott.blogspot.com (¯`°?.¸ ღ Leia - 070715 ღ ¸.?°´¯) (¯`°?.¸ ღ MakkaPakka - 100819 ღ ¸.?°´¯
  • obelix

på tal om vaccinationer....

vi kommer vara borta i 9 veckor    och har hyrt ett hus i hua hin men kommer göra utfärder där ifrån men troligen inte bo direkt ute på landsbygden....

När vi skulle boka sista  sprutan för twinrixen så tyckte hon att vi även skulle fundera på vaccin mot japansk hjärnhinneinflannation ( tror jag den hette)  det va ett dyrt vaccin sa hon ca 2000kr / dos och det nya bra vaccinet fick man inte ge barn utan bara vuxna det man kunde ge barn hade inte lika bra effekt....

så nu till frågan... vaccinerar ni er mot detta?

• ojojojoj

Obelix: Nej, det har jag aldrig hört talas om. Och jag har ringt runt till iaf fem olika vaccinationsställen. Vissa pratar som sagt om rabies och tyfoid. Men vi nöjer oss med twinrix och duccoral. 

• Halvblod

Heller aldrig hört talas om!

• Billabong

obelix: Japansk encefalit är (eller kanske rättare sagt: var) vanlig att vaccinera sig mot som backpacker när man reser en längre tid och bor enkelt. Vi var iväg på vår årslånga resa 2003-2004 och då vaccinerade vi oss mot den. Det kostade dock inte på långa vägar så mkt som 2000 kr/dos!
    Eftersom sjukdomen är riktigt hemsk ville vi vaccinera oss mot den och vi var iväg länge så det kändes värt det. Vet inte hur jag skulle resonerat idag.
    Var har ni varit för att få rådgivning? På vaccinationsmottagning eller infektionsmottagningen på sjukhuset? Kanske värt att ringa runt till fler och höra vad de rekommenderar?
    Du kan även läsa på bl.a. vaccinationsguiden och andra pålitliga webbsidor: http://www.vaccinationsguiden.se/vaccinationsguiden/landrek_.asp?land=TH 

• obelix
    Billabong skrev 2011-11-16 10:35:48 följande:
    obelix: Japansk encefalit är (eller kanske rättare sagt: var) vanlig att vaccinera sig mot som backpacker när man reser en längre tid och bor enkelt. Vi var iväg på vår årslånga resa 2003-2004 och då vaccinerade vi oss mot den. Det kostade dock inte på långa vägar så mkt som 2000 kr/dos!
    Eftersom sjukdomen är riktigt hemsk ville vi vaccinera oss mot den och vi var iväg länge så det kändes värt det. Vet inte hur jag skulle resonerat idag.
    Var har ni varit för att få rådgivning? På vaccinationsmottagning eller infektionsmottagningen på sjukhuset? Kanske värt att ringa runt till fler och höra vad de rekommenderar?
    Du kan även läsa på bl.a. vaccinationsguiden och andra pålitliga webbsidor: www.vaccinationsguiden.se/vaccinationsguiden/... 

vi va på vaccinationsmot.  och den nya typen av detta vaccin va enl henne så dyrt.... vi kommer ju inte bo ute på landet så vi skippar nog den särskillt när ingen annan blivir rekommenderad att ta den. blir nog twinrix och dukoral....
  • Halvblod
    obelix skrev 2011-11-16 21:40:01 följande:

vi va på vaccinationsmot.  och den nya typen av detta vaccin va enl henne så dyrt.... vi kommer ju inte bo ute på landet så vi skippar nog den särskillt när ingen annan blivir rekommenderad att ta den. blir nog twinrix och dukoral....

Jag hade nog funderat på samma sätt.
    Det är ju skillnad att bo i Hua Hin eller resa runt på landsbyggden t.ex.  
Svar på tråden Fler som ska backpacka/har backpackat med barn i Thailand?