• fridajonsson

Fått beviljag HP, men sen då?

Fick hem beslutet om min HP ansökan idag och jag blev beviljad halv.
    Men lappen man ska fylla i och skicka in förstår jag mej inte på.

När ska man skicka in den?
    Och hur ska men sen fylla i de olika punkterna?
    Årsinkomsten, ska man skriva de från 2009 års deklaration?
    Årsarbetstid, är de den totala för förra året eller mellan vilka datum?

Känns som om jag får ringa dom men att vänta i deras berömda långa telefinkö lockar inte speciellt mycket och jag hoppas därför nån här kan vara till hjälp.

• Svar på tråden Fått beviljag HP, men sen då?
  • AannaH

Din löneassisten räknar ut din årsinkomst du har nu. O skriver årsarbetstiden. När du fått den så skicka du in det direkt Så det har inte med deklationen att göra

Robin -97 Nemo -05 Elina -10
  • Lo81

Hej! Du kan skicka in den så fort du är klar med den eller i efterhand. Själv gjorde jag det nu innan. Min HP period börjar den 12 augusti. Ang årsinkomst och årsarbetstid är det bara att fråga din arbetsgivare. Jag ringde mitt lönekontor(kommunanställd) och dom gav mig uppgifterna över telefon. Lycka till!

• fridajonsson
    Lo81 skrev 2010-08-05 22:10:17 följande:
    Hej! Du kan skicka in den så fort du är klar med den eller i efterhand. Själv gjorde jag det nu innan. Min HP period börjar den 12 augusti. Ang årsinkomst och årsarbetstid är det bara att fråga din arbetsgivare. Jag ringde mitt lönekontor(kommunanställd) och dom gav mig uppgifterna över telefon. Lycka till!
    Hej, tack för ditt snabba svar!
    Okej jag får kolla med chefen om hon kan räkna ut det.
    Men vill dom veta snittet på ett år? Då jag gått upp till heltid för snart två år sen, är det de man räknar på då?
  • fridajonsson

Sen undrar jag över punkt 4
    "Får du mer än 10% av din normala lön under frånvaron?"

Vad menar dom med det?

• fridajonsson
    AannaH skrev 2010-08-05 22:09:27 följande:
    Din löneassisten räknar ut din årsinkomst du har nu. O skriver årsarbetstiden. När du fått den så skicka du in det direkt Så det har inte med deklationen att göra
    Hej, tack för snabbt svar.

I punkt 2 "vilken period har du avstått eller kommer avstå från att arbeta?"
    Så antar jag att jag ska kryssa i "minst hälften" då jag blivit beviljad halv. Men sen datumintervallen man ska skriva, är det den period jag blivit beviljad om jag nu vill få ersättning för hela?
  • Jenny Hä

På min stod det att jag var tvungen att skicka in den inom 2 månader från beslutet har tagits.

• fridajonsson

Ni ska ha tack för era svar.

Jag ringde dom i morse så nu är det mesta löst! Behövde bara vänta 10 minuter så de var ju inte så farligt :)

Svar på tråden Fått beviljag HP, men sen då?