• RiverRide

tungt arbete, när är det dax att byta arbetsuppgifter?

För vissa kanske detta är en självklar fråga (de känner man väl själv) men jag tänker ändå fråga hur andra har gått till väga!

Jag jobbar och är fastanställd inom en industri fabrik där det innebär både tunga lyft och lösningsmedel dagligen.. Jag är i och för sig bara i vecka 9(8+3) idag men ja känner att lösningsmedel är en ganska omtalad grej så jag vill ju inte behöva arbeta i de om de tar skada på barnet! Eller?
    Jag har en arbetskompis som nu är mamma ledig, men under hennes graviditet fick hon byta avdelning redan i trejde månaden. Jag har sagt detta till min chef och undrat när jag ska få byta arbetsuppgifter men hans svar och resonemang är dock bara att lösningsmedels utsläppen inte är tillräckliga och lyften kan jag lämna över åt någon annan.. De känns inte bra, han frågade även vad jag annars skulle göra om jag inte jobbade med de ja gjorde nu.. För mig känns de som att vad som är bättre än att riskera skada eller annat på mig eller fostret.

Så min fråga är;
    Kan man kräva att få byta avdelning?
    Kan man få sparken för de?
    Och när bör man bli omplacerad?

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden tungt arbete, när är det dax att byta arbetsuppgifter?
  • Lena

Du kan inte få sparken för att fråga om att byta arbetsuppgifter. Prata med barnmorska och facket om vad du inte bör göra och hur du kan slippa undan det.

• RiverRide
    Lena skrev 2010-08-05 22:52:42 följande:
    Du kan inte få sparken för att fråga om att byta arbetsuppgifter. Prata med barnmorska och facket om vad du inte bör göra och hur du kan slippa undan det.
    Jag ska prata med facket när ja kommer tillbaka från min ledighet! hoppas dom säger nått vettigt. Jag har redan frågat min chef om att byta arbetsuppgifter men han anser att de inte finns något annat jag kan göra även att jag ställt motfrågan om vad alla andra gravida tjejer har fått arbeta med.. :/ De hettar till ibland :) Men tack för svar!
  • M 1985

Annars kan man ringa och prata med arbetsmiljöverket.
    Det gjorde jag och fick veta att jag inte skulle jobba nåt mer. Kommer att ha haft förlängd HP pga risker i arbetsmiljön i 6 månader när graviditeten är slut.
    Förra graviditeten hade jag HP 4 månader
    Men det var pga ljudnivån på mitt jobb.
    Arbetsmiljöverket har även nån slags brochyr på sin hemsida som handlar om gravida och ammande arbetstagare.
     Det kanske kan hjälpa?

• RiverRide
    M 1985 skrev 2010-08-09 22:50:18 följande:
    Annars kan man ringa och prata med arbetsmiljöverket.
    Det gjorde jag och fick veta att jag inte skulle jobba nåt mer. Kommer att ha haft förlängd HP pga risker i arbetsmiljön i 6 månader när graviditeten är slut.
    Förra graviditeten hade jag HP 4 månader
    Men det var pga ljudnivån på mitt jobb.
    Arbetsmiljöverket har även nån slags brochyr på sin hemsida som handlar om gravida och ammande arbetstagare.
     Det kanske kan hjälpa?
    Detta lät ju jätte bra! Ska kolla upp detta med en gång! tack så mycket!
Svar på tråden tungt arbete, när är det dax att byta arbetsuppgifter?