mammsen skrev 2010-08-12 18:44:38 följande:
Det gäller ju att den som tar tag i ett barn i armen då kan styrka att det var för den goda saken skull..
Men det är ju lika lätt att förklara mitt beteende som förälder.. eller hur?
Iallafall. Min dotter är en riktig guldklimp. Men hon är ingen ouppfostrad skitunge. Jag har alldrig behövt använda min styrka för att stoppa henne. Hon är otroligt busig, men hon har mer respect mot djur än de flesta andra barn och min poäng är att barn som gör illa djur eller dylikt har troligtvis problem som dem behöver få hjälp med. Att någon kommer och tillrättavisar dem och skäller och håller fast hjälper sällan.
Jag tycker det finns alldles för många slappa föräldrar som inte lägger ned särskillt mycket tid på att försöka förstå och uppfostra sitt barn väl. Och sedan finns det de föräldrar som bara skriker och gapar och sliter i sina barn. Det är oftast barnen som gör dummheter som behöver hjälp.
Jag blir arg när jag ser barn göra illa djur, men jag blir mer arg när jag ser vuxna göra illa barn. Och att skrämma med att hållas fast av en vilt främmande person som barn kan vara ganska illa och göra mycket skada. Jag tycker det är fel.
Så du har ALDRIG lyft bort din ettåring från saker hon inte får göra? Allvarligt, aldrig? Aldrig lyft ner henne från trappan, matbordet, soffbordet? Aldrig lyft bort henne från krukväxter, fimpar på marken, glasvaser..?
Man FÅR och MÅSTE vara fysisk med barn ibland - är en ettåring på väg att trilla ner från köksbordet hinner man inte samtala med barnet om saken och med pedagogisk röst rekommendera att hon klättrar ner. Att inte lyfta ner i ett sådant läge, eller hålla i barnet så att det inte ramlar, det skulle vara sjukt oansvarigt. Man ska inte vara med fysisk än vad nöden kräver, men det har väl ingen här förespråkat? Mer än du då, som skulle slå till den vuxne som tog tag i ditt barn.
Tror du pratar om något helt annat än alla andra här. Vi pratar om att fysiskt sätta stopp för ett olagligt beteende, dvs lyfta bort ett barn från ett föremål som barnet håller på och förstör, fysiskt sära på barn som slåss osv. I avsikt att SKYDDA, naturligtvis inte att skada. Att slå för att uppfostra eller bestraffa är fel så det skriker om det., men det är något helt annat än vad som diskuteras i tråden. Blir nästan arg på dig - vad tror du om oss???? Kan säga att jag jobbar som lärare och om en förälder hade samma attityd mot andra vuxna som du har i denna tråd, så hade många i skolans värld blivit fundersamma. Vuxna som tror mer på barn än på andra vuxna, som inte kan se att det finns situationer då man måste ingripa fysiskt utan tror att all närkontakt är ett försök att skada deras barn, som själva säger att de ska slå den vuxna som rör deras barn också i beskyddande syfte... det låter inte sunt. Alls. Nu slåss ju inte ditt barn, men tänk dig OM hon skulle förändras över en natt och t.ex. deltog i ett slagsmål överst i en stentrappa i skolan. Om jag då inte lyckades få flickan att sluta genast genom att ropa till och istället jag lyfte eller släpade bort henne därifrån
för att förhindra att hon trillade ner för stentrappan eller oavsiktligt råkande putta ett annat barn ner för stentrappan och du anmälde mig för misshandel - då hade nog skolans personal gjort bedömningen att du skulle socanmälas. Inte som hämd, inte som straff, för sånt sysslar vi inte med. Men av ren och skär oro för barnet. Om föräldrarna tycker att det är värre att deras barn blir "släpat" tre sekunder och i värsta fall får ett blåmärke, jämfört med att deras eller något annat barn far huvudstupa ner för en lång stentrappa, då behöver föräldrarna hjälp att sortera ut vad som är viktigt, egen betydelse jämfört med andras etc.