• Fru U

Får jag tillrättavisa DITT barn?

Trådavknoppning

Om jag ser din unge göra något fel (olagligt) får jag tillrättvisa barnet och om barnet inte slutar ta tag i ärmen och gå bort med ungen till dig.

Eller ska jag bara säga till ungen och hoppas på det bästa?

"jag" ska i denna diskussion inte tolkas som Fru U utan som alla andra som inte är släkt med din unge.

Svaren bor i hjärtat
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-06 15:48
    Förtydligande: jag pratar inte om att släpa ungen efter sig, utan om att ta tag i ärmen (inte armen) (de flesta barn följer med frivilligt då) och bara om barnet inte vill sluta göra det som är väldigt fel (som att kasta sten på djur)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-07 11:12
    Det handlar absolut inte om att bruka våld på barn. Det handlar inte heller om att "bita huvudet" av barn, dvs skälla ut dem efter noter och skrämma dem för all tid och evighet.

Det handlar om normala människor som kan säga till med normala ord i normal (_lite_ sträng) ton.
  • Svar på tråden Får jag tillrättavisa DITT barn?
  • Shadilly
    mammsen skrev 2010-08-12 15:19:39 följande:
    Jag har läst igenomlagen angående barnmisshandel, misshandel och ringa misshandel. Dessutom är jag mycket insatt i rättsproseccer och har ganska gott almänkunnande i juridik då jag läst enskillda juridik kurser.  Jag citerade lagen ett par sidor tidigare. Om någon gör illa mitt barn så kommer jag att markera, jag skulle troligtvis komma mycket lindrigt undan med det.Om inte hadde det varit värt det. Jag skulle göra det för att försvara mitt barn.

Det behöver inte bli blåmärken för att vara misshandel, och det kan vara svårt för en människa att bevisa att de "bara" använde tillräckligt med våld..

Jag har mycket bra ordning på min dotter, jag har alldrig använt mig av fysisk uppfostran på NÅGOT sätt.. Säger jag NEJ, då är det nej. Jag tycker det är oansvarigt att lämna hundar utan uppsikt ensamma där det går mycket folk förbi. Jag tycker även att föräldrar bör ha koll på sina barn och barn som får aggressionsutbrott på djur eller andra människor kanske man bör anmäla så socialtjänsten får veta. Det är inte helt ovanligt att barn som är stökiga och bråkiga har problem hemma eller en störning i huvudet som kanske bör utredas.

Jag kan vara ganska skräckinjagande när jag enbart använder min röst. Ser jag ett barn (eller en vuxen) bete sig illa mot ett djur ute på stan är jag en av de få som säger ifrån. Jag har sagt ifrån vid ett par tillfällen och det har aldrig varit några problem, förutom när det var en skock utländska ungdommar i 15års åldern. Då tog jag loss hunden och förklarade för dem att om ni kastar mot oss kommer jag att göra en anmälan för stenkastning bådemot hunden och mig, De kastade inte mer men var uppkäftiga och tyknaså jag tog hunden till polisen. Ägaren var mycket tacksam, dock hadde hon blivit orolig. Hon hadde storhandlat och varit i affären nästan 2 timmar!!!

Och jag bara undrar Om du anser att någon skadar en hund får du gå emellan och använda fysisk styrka medans jag inte får gå imellan och använda fysisk styrka om jag anser någon skadar mitt barn?
    Det är möjligt att du läst lagen men du har inte förstått den. Om du varit insatt skulle du känna till att det inte är misshandel att hindra någon från att skada andra. I vissa fall får man faktiskt till och med orsaka kroppsskada på andra om det inte på annat sätt går att hindra att de skadar någon allvarligt - men det förutsätter att man inte använder mer kraft än nödvändigt.
    Visst citerade du lagen, men själv har du tydligen inte läst citatet, eftersom det stöder det jag säger. Ditt citat handlar om en situation då man skulle ge sig på ett bharn i avsikt att skada det. Ingen i den här tråden pratar om det. Det handlar om att hindra ett barn från att skada människor, djur eller egendom i ett akut skede. Inte att ge dem en sittopp för att man tror de kanske tänker göra något. Du kanske utgår lite för mycket ifrån hur du själv fungerar eftersom du förespråkar misshandel?

Orsaken till att du skulle bli dömd är att du inte kan skilja på misshandel och att hålla i ett barn. Om du misshandlar en person som hindrar ditt barn från att begå ett brott är det du som kommer bli åtalad, oavsett hur taskigt du tycker det är mot din lilla guldklimp.

Nej du får inte misshandla någon som du ANSER skadar ditt barn. Däremot ka ndu få ta till nödvärn om någon faktiskt misshandlar ditt barn i lagens mening. Att hålla det i ärmen för att hindra det från att begå brott är inte misshandel i lagens mening.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Shadilly
    mammsen skrev 2010-08-12 16:03:56 följande:
    Varje form av kroppslig bestraffning räknas som fysisk misshandel.Barnmisshandel definieras inte separat i brottsbalken utan finns under samma lagtext som gäller vuxna.

I Sverige är all form av våld eller kroppslig bestraffning mot barn, oavsett om det är i uppfostrande syfte eller ej, förbjuden. Barmisshandel behandlas inte separat i brottsbalken utan rubriceras som misshandel.

Jag citerar lagtexten...
    ”den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom, eller smärta eller försätter honom i vanmakt eller något annat sådant tillstånd”

Här ingår inte bara kroppsskada och smärta utan även att FÖRSÄTTA NÅGON I VANMAKT, alltså hålla fast och tvinga till förälder eller liknande.. Det kan röra sig om rodnader, människor har blivit dömda för ringa barnmisshandel pga RODNADER eller knappt ens det.

Däremot läggs många ärenden av typiska "ringa misshandels fall" där våldet bestått av en knuffa eller hålla fast. Men oftast ger de åtmindstonde böter..

Det finns lagbestämmelser i Föräldrabalken, Brottsbalken och Socialtjänstlagen om misshandel av barn. Och där ingår somjag skrev tidigare att tvinga med någon, hålla fast och hålla kvar, eller ta tag i armen.. Enligt lagen räcker det att få någon att känna maktlöshet genom att använda sin kroppsliga styrka.

Jag ser oftare vuxna som behandlar sina hundar hårdhäntän barn. Folk som släpar sina hundar, rycker som fan i kopplet osv. Det bodde en jävla gubbe där jag tidigare bodde som alltid sparkade hunden på baktassnarna. Hur många av er går fram till dem och "uppfostrar"?? och när de inte lyssnar tar ni tag i deras arm då? Jag säger ifrån och i vissa fall ringer jag polisen.

Det är farligt att själv bestämma vart gränsen för barnmisshandel går. För det är inte alltid lagen står på ens sida.. Vår lag är mycket tydlig. Man får inte uppfosta NÅGONS barn med fysiska metoder.
    Som sagt, att läsa lagtexten är inte samma sak som att förstå den.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Fru U
    mammsen skrev 2010-08-12 18:31:22 följande:
    Haha, jaja.. Att säga ifrån är alltid ok, det gör jag med när jag ser andras ungar som hittar på bus eller vuxna med för den delen. Men ingen lägger händerna på mitt/mina barn. Då vill jag hellre att ni ringer en polis istället för att "ta lagen i egna händer" det är klart att man måste ingripa i sitvationer då någons liv är hotat osv.

Jag kommer nog reagera stark om jag ser någon hålla mitt barn i armen (det var så ts skrev först innan hon fick massa klagomål) och om jag inte slår till eller knuffar bort personen ifråga omedelbart skulle jag nog ryta ifrån först. Detta gäller även om någon håller i tröjjärmen.
    FÖR ENDA IN I GLÖDAHETA NORDEN JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ATT MAN SKULLE TA I ARMEN, BARA I ÄRMEN
    Svaren bor i hjärtat
  • Shadilly
    Fru U skrev 2010-08-12 18:35:43 följande:
    FÖR ENDA IN I GLÖDAHETA NORDEN JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ATT MAN SKULLE TA I ARMEN, BARA I ÄRMEN
    Jag tror att det är lönlöst, kan man inte skilja på kroppslig BESTRAFFNING och att hindra någon fysisk at åsamka skada vet jag inte hur man skulle nå fram.
    Men man får se det som att man förklarar för åskådarna så inte alla som läser tråden blir förvirrade.
  • Fru U
    Shadilly skrev 2010-08-12 18:38:21 följande:
    Jag tror att det är lönlöst, kan man inte skilja på kroppslig BESTRAFFNING och att hindra någon fysisk at åsamka skada vet jag inte hur man skulle nå fram.
    Men man får se det som att man förklarar för åskådarna så inte alla som läser tråden blir förvirrade.
    Jo du har väl rätt *virrar på huvudet*
    Svaren bor i hjärtat
  • idiblon yes
    mammsen skrev 2010-08-12 18:31:22 följande:
    Haha, jaja.. Att säga ifrån är alltid ok, det gör jag med när jag ser andras ungar som hittar på bus eller vuxna med för den delen. Men ingen lägger händerna på mitt/mina barn. Då vill jag hellre att ni ringer en polis istället för att "ta lagen i egna händer" det är klart att man måste ingripa i sitvationer då någons liv är hotat osv.

Jag kommer nog reagera stark om jag ser någon hålla mitt barn i armen (det var så ts skrev först innan hon fick massa klagomål) och om jag inte slår till eller knuffar bort personen ifråga omedelbart skulle jag nog ryta ifrån först. Detta gäller även om någon håller i tröjjärmen.
    Repar ditt barn min bil och inte slutar efter tillsägelse så tar jag eventuellt det i armen för att få bort det från bilen. Det är rätt så märkligt att du uppmanar andra att inte ta lagen i egna händer, men sedan tar dig friheten att göra det själv genom att "slå till".

Jävla tramserier.
    FL är guld.
  • mammsen

Det gäller ju att den som tar tag i ett barn i armen då kan styrka att det var för den goda saken skull..
    Men det är ju lika lätt att förklara mitt beteende som förälder.. eller hur?

Iallafall. Min dotter är en riktig guldklimp. Men hon är ingen ouppfostrad skitunge. Jag har alldrig behövt använda min styrka för att stoppa henne. Hon är otroligt busig, men hon har mer respect mot djur än de flesta andra barn och min poäng är att barn som gör illa djur eller dylikt har troligtvis problem som dem behöver få hjälp med. Att någon kommer och tillrättavisar dem och skäller och håller fast hjälper sällan.

Jag tycker det finns alldles för många slappa föräldrar som inte lägger ned särskillt mycket tid på att försöka förstå och uppfostra sitt barn väl. Och sedan finns det de föräldrar som bara skriker och gapar och sliter i sina barn. Det är oftast barnen som gör dummheter som behöver hjälp.

Jag blir arg när jag ser barn göra illa djur, men jag blir mer arg när jag ser vuxna göra illa barn. Och att skrämma med att hållas fast av en vilt främmande person som barn kan vara ganska illa och göra mycket skada. Jag tycker det är fel.

• Shadilly
    mammsen skrev 2010-08-12 18:44:38 följande:
    Det gäller ju att den som tar tag i ett barn i armen då kan styrka att det var för den goda saken skull..

Iallafall. Min dotter är en riktig guldklimp. Men hon är ingen ouppfostrad skitunge. Jag har alldrig behövt använda min styrka för att stoppa henne. Hon är otroligt busig, men hon har mer respect mot djur än de flesta andra barn och min poäng är att barn som gör illa djur eller dylikt har troligtvis problem som dem behöver få hjälp med. Att någon kommer och tillrättavisar dem och skäller och håller fast hjälper sällan.

Jag tycker det finns alldles för många slappa föräldrar som inte lägger ned särskillt mycket tid på att försöka förstå och uppfostra sitt barn väl. Och sedan finns det de föräldrar som bara skriker och gapar och sliter i sina barn. Det är oftast barnen som gör dummheter som behöver hjälp.

Jag blir arg när jag ser barn göra illa djur, men jag blir mer arg när jag ser vuxna göra illa barn. Och att skrämma med att hållas fast av en vilt främmande person som barn kan vara ganska illa och göra mycket skada. Jag tycker det är fel.
    Jag tror det räcker med att man visar upp fotografierna på de skador du åstadkommit. Men jag tycker absolut att du ska be domaren om strafflindring med tanke på att det finns många andra som också bryter mot lagen, och att de finns en massa slappher och omoral överallt.
  • idiblon yes

Att låta barnet fortsätta med hur allvarliga hyss som helst bara för att inte riskera "göra illa" (hur känslig får man vara?) är VÄRRE. Det ger barn större spelrum att manipulera allt och alla än vad de egentligen vill ha. Otryggt, om du frågar mig.
    FL är guld.
  • En kopp te

Det är allas vår uppgift att hjälpa barnen förstå om de gör något fel (tex kastar sten på en katt). Genom en muntlig tillsägning bör barnet sluta med "dumheten", för mig har det fungerat. Ger mig inte in i tröjärmsdiskussionen. Om någon skulle se mitt barn göra någon tokighet så VILL jag att h*n får en tillsägning.
    Under min uppväxt på 80talet var det aldrig något konstigt att bli tillsagd av andra vuxna, snarare att man skötte sig då man visste att det fanns nån slags "kollektiv överblick". VARFÖR är folk så rädda för det idag???

• Eshka
    En kopp te skrev 2010-08-12 23:42:04 följande:
    Det är allas vår uppgift att hjälpa barnen förstå om de gör något fel (tex kastar sten på en katt). Genom en muntlig tillsägning bör barnet sluta med "dumheten", för mig har det fungerat. Ger mig inte in i tröjärmsdiskussionen. Om någon skulle se mitt barn göra någon tokighet så VILL jag att h*n får en tillsägning.
    Under min uppväxt på 80talet var det aldrig något konstigt att bli tillsagd av andra vuxna, snarare att man skötte sig då man visste att det fanns nån slags "kollektiv överblick". VARFÖR är folk så rädda för det idag???
    Tror det har att göra med att som förälder vill man inte inse att ens söta lilla avkomma kan vara rent utav för jävligt elak vissa gånger och man vill inte känna att man har misslyckats någonstans på vägen att uppfostra sitt barn.

I mitt ursprungsinlägg skrev jag att Ts och alla andra vuxna får självklart tillrättavisa mitt barn då de anser att barnet har gått över gränsen, men jag skulle gärna vilja höra vad som hänt, såklart. Skulle aldrig drömma om att anmäla en vuxen som tagit tag i mitt barn då barnet har tillfogat någon annan levande varelse smärta eller förstört en hel bilradda på en parkering. Jag hade blivit tacksam och skämts som en gris om mitt barn hade betett sig så. Däremot är jag ingen struts som stoppar ner huvudet i sanden och blundar och påstår att "mitt barn skulle minsann aldrig... bla bla bla" som alla som är emot att man ens tilltalar deras barn säger.
  • Shadilly
    Eshka skrev 2010-08-13 00:06:53 följande:
    Tror det har att göra med att som förälder vill man inte inse att ens söta lilla avkomma kan vara rent utav för jävligt elak vissa gånger och man vill inte känna att man har misslyckats någonstans på vägen att uppfostra sitt barn.

I mitt ursprungsinlägg skrev jag att Ts och alla andra vuxna får självklart tillrättavisa mitt barn då de anser att barnet har gått över gränsen, men jag skulle gärna vilja höra vad som hänt, såklart. Skulle aldrig drömma om att anmäla en vuxen som tagit tag i mitt barn då barnet har tillfogat någon annan levande varelse smärta eller förstört en hel bilradda på en parkering. Jag hade blivit tacksam och skämts som en gris om mitt barn hade betett sig så. Däremot är jag ingen struts som stoppar ner huvudet i sanden och blundar och påstår att "mitt barn skulle minsann aldrig... bla bla bla" som alla som är emot att man ens tilltalar deras barn säger.
    Nej precis. Bara för att ett barn är på ett vis hemma med föräldern betyder det inte att det är omöjligt att det hittar på både det ena och det andra i sällskap. Det är ju inte av ondska barn hittar på dumheter.
  • TessaS

Jajamensan det får du.
    Hade min illbatting stått och kastat sten på en katt eller repat en bil så hade jag blivit tacksam om du tog tag i situationen och tillrättavisade/tog med honom till mig.

• trollbottom

Varför verkar inga tro att deras barn kan göra fel? Mitt barn är också uppfostrat att vara snäll, inte slåss, inte göra illa någon. Varken människa eller djur. Men jag är inte dummare än att jag inser att det kan hända i alla fall. Och om det händer skulle jag vara grymt tacksam om någon reagerat. Jag skulle skämmas, absolut och jag skulle vidta åtgärder.
    Men hur ska jag som förälder kunna det om jag inget får veta för att ingen har ingripit? Jag skulle bli vansinnigt arg om jag visste att vuxna tittat på medan mitt barn gjort någon illa eller förstört någons egendom. Jag skulle även vara arg på mitt barn.

Men även om ett barn får uppfostran på att inte göra illa, inte skada, inte förstöra så kan det hända i alla fall. Var inte så förbenat naiva

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Eshka
    trollbottom skrev 2010-08-13 01:52:54 följande:
    Varför verkar inga tro att deras barn kan göra fel? Mitt barn är också uppfostrat att vara snäll, inte slåss, inte göra illa någon. Varken människa eller djur. Men jag är inte dummare än att jag inser att det kan hända i alla fall. Och om det händer skulle jag vara grymt tacksam om någon reagerat. Jag skulle skämmas, absolut och jag skulle vidta åtgärder.
    Men hur ska jag som förälder kunna det om jag inget får veta för att ingen har ingripit? Jag skulle bli vansinnigt arg om jag visste att vuxna tittat på medan mitt barn gjort någon illa eller förstört någons egendom. Jag skulle även vara arg på mitt barn.

Men även om ett barn får uppfostran på att inte göra illa, inte skada, inte förstöra så kan det hända i alla fall. Var inte så förbenat naiva
  • Emmel
    trollbottom skrev 2010-08-13 01:52:54 följande:

Precis!
  • neelliee

Så du har ALDRIG lyft bort din ettåring från saker hon inte får göra? Allvarligt, aldrig? Aldrig lyft ner henne från trappan, matbordet, soffbordet? Aldrig lyft bort henne från krukväxter, fimpar på marken, glasvaser..?

Man FÅR och MÅSTE vara fysisk med barn ibland - är en ettåring på väg att trilla ner från köksbordet hinner man inte samtala med barnet om saken och med pedagogisk röst rekommendera att hon klättrar ner. Att inte lyfta ner i ett sådant läge, eller hålla i barnet så att det inte ramlar, det skulle vara sjukt oansvarigt. Man ska inte vara med fysisk än vad nöden kräver, men det har väl ingen här förespråkat? Mer än du då, som skulle slå till den vuxne som tog tag i ditt barn.

Tror du pratar om något helt annat än alla andra här. Vi pratar om att fysiskt sätta stopp för ett olagligt beteende, dvs lyfta bort ett barn från ett föremål som barnet håller på och förstör, fysiskt sära på barn som slåss osv. I avsikt att SKYDDA, naturligtvis inte att skada. Att slå för att uppfostra eller bestraffa är fel så det skriker om det., men det är något helt annat än vad som diskuteras i tråden. Blir nästan arg på dig - vad tror du om oss???? Kan säga att jag jobbar som lärare och om en förälder hade samma attityd mot andra vuxna som du har i denna tråd, så hade många i skolans värld blivit fundersamma. Vuxna som tror mer på barn än på andra vuxna, som inte kan se att det finns situationer då man måste ingripa fysiskt utan tror att all närkontakt är ett försök att skada deras barn, som själva säger att de ska slå den vuxna som rör deras barn också i beskyddande syfte... det låter inte sunt. Alls. Nu slåss ju inte ditt barn, men tänk dig OM hon skulle förändras över en natt och t.ex. deltog i ett slagsmål överst i en stentrappa i skolan. Om jag då inte lyckades få flickan att sluta genast genom att ropa till och istället jag lyfte eller släpade bort henne därifrån för att förhindra att hon trillade ner för stentrappan eller oavsiktligt råkande putta ett annat barn ner för stentrappan  och du anmälde mig för misshandel - då hade nog skolans personal gjort bedömningen att du skulle socanmälas. Inte som hämd, inte som straff, för sånt sysslar vi inte med. Men av ren och skär oro för barnet. Om föräldrarna tycker att det är värre att deras barn blir "släpat" tre sekunder och i värsta fall får ett blåmärke, jämfört med att deras eller något annat barn far huvudstupa ner för en lång stentrappa, då behöver föräldrarna hjälp att sortera ut vad som är viktigt, egen betydelse jämfört med andras etc.
  • Selma1966

De flesta tycker vi nog att våra egna barn är guldklimpar och att de absolut inte är elaka eller onda. Men de gör alla fel. Jisses, jag vet att jag själv var ett osedvanligt tråkigt snällt barn som liten men även jag har ett tydligt minne av att jag en gång stod i en dörröppning och "slogs" med min bästa vän... Hårtestarna rök. Önskade redan då att en vuxen varit där och hutat åt oss för det sved mer i hjärtat efteråt än i svålen över att det gick så långt. Att ha synpunkter på "elaka barn" som är grymma mot djur är lite av en överdrift. Barn är sällan elaka av princip mot djur... Även om det säkert hänt genom ex grupptryck. Men oftast handlar det om okunskap eller att dem är så uppe i leken och inte förstår när det går för långt. Då säger man ifrån eller lyfter bort barnet eller djur beroende på vad som händer. Vår nyligen adopterade son är redan vår guldklimp. Han älskar särskilt en av katterna som är hans roligaste lekkompis. Han kastar slängkyssar till katten när vi går ut. De leker varje dag och det är en glädje att se... Men även katten får sig ett tjuvnyp ibland precis som vi föräldrar. Är katten i vägen eller när temperamentet hettar till och ingen reagerar i tid kan även katten få en leksak slängd på sig precis som vi. Men visst reagerar vi direkt och säger ifrån. Ser någon annan det hoppas jag dem säger ifrån för annars skulle ju våra egna uppfostringsförsök falla platt också. Ser jag någon göra något sådant ute på gatan reagerar jag också och lyfter antingen bort barnet eller djuret... Jag tror inte barnet är grundmurat elakt för det men hittar jag föräldern i närheten lär jag gå dit med barnet också. Är det upprepade försök att skada djuret eller bilarna eller kompisen så lär jag även lyfta eller leda barnet till föräldern om jag inte kan fånga dess uppmärksamhet på håll. Det innebär inget våld för det. Men jag tror barnet förstår att h*n gått för långt då. Skulle en förälder i det läget fräsa ifrån till mig så vore det som att inför barnet erkänna att barnet hade rätt att kasta sten på djuret så fortsätt med det medan jag skäller på tanten... Barn är vana vid att vuxna lyfter upp dem, hjälper dem uppför ett trappsteg, räddar dem från att ramla... De kan bli fundersamma om okända lyfter upp dem för att hälsa etc men de kan lika gärna själv sträcka sig efter närmsta hand när dem behöver hjälp upp... De har oftast även respekt för när andra än familjen säger ifrån när dem gör fel. Har hört många vänner genom åren viska till en annan att du får gärna skälla på mitt barn när han gör så för det hjälper inte när jag gör det. Lär man dem att andra inte har med det att göra lär ungen bli odräglig. Men självfallet ska det inte gå till överdrift och bli våldsamt. Men alla har ett ansvar att hjälpa till att uppfostra våra barn. Precis som jag tar mitt civilansvar
    och säger ifrån eller ringer polisen om en vuxen gör något olagligt!

• Fru U

Misseri, vilket underbart formulerat inlägg! Grattis till sonen och lycka till

Svaren bor i hjärtat
  • Jeanikee

Absolut! Det hoppas jag att du gör!

Var den du är det finns redan så många andra
Svar på tråden Får jag tillrättavisa DITT barn?