• FiaLotta 10

Brand-new inom adoption! Tar gärna emot råd.

Nu har vi fattat beslutet och vi kommer att satsa på adoption! Vi känner oss både uppspelta och lyckliga och lite nervösa. Vi bor utomlands och kommer därmed inte att genomgå exakt samma process som i Sverige men känslorna kommer nog vara detsamma och jag skulle väldigt gärna vilja bolla lite frågor/ k'änslor/ frustration / glädje med andra blivande mammor som är i startfasen! Så ifall ni också just har satt igång med en adoption så kan ni väl joina mig i denna tråd!

Fia-Lotta

• Svar på tråden Brand-new inom adoption! Tar gärna emot råd.
  • Tuplan
    Tuplan: vi bor i Asien. Vart bor ni?
    Vi bor i USA. Vi har gjort hemutredningen redan och kan nu börja söka barn i September. Vi söker själva och det kan ta mellan 3mån-1år att hitta ett nyfött barn. Vi skall adoptera inom USA.
  • NinniNinna

Greebn gal: vi är med i AC, men funderar på att gå med i BFA också. Vad har du för erfarenhet av AC?

Fia-Lotta och Tulpan: spännande att få höra om era erfarenheter från adoption i andra länder!

Ego: i morgon har vi informationsamtal. Känns både pirrigt och roligt att processen är lite igång! Även fast det bara är de första stapplande stegen....

• Tuplan

NinniNinna: Vad spännande att gå på info möte! Klart att det är pirrigt det är ju förändring av resten av livet ni börjar på nu.
    Lycka till!

• Hjärtat längtar

NinniNinna:
    Jag har inte särskilt myckt erfarenhet av AC. Vi har bara blivit medlemma. Jag har aldrig kontaktat dem.
    Vi valde den organisationen efterson de hade så många länder.
    Sen blev vi också medlemma i BFA. 

• NinniNinna

GreenGal: det var ju BFA jag skulle fråga dig om såklart Glad, men det kanske är samma sak där. dvs att ni bara är medlemmar? Tror vi ska gå med där också, bra att öka chanserna lite.

Ego: informatiosamtalet gick jättebra, så nu känner jag mig ännu mer övertygad om att jag vill adoptera. Får bara vänta in sambon först Flört

• Hjärtat längtar
    NinniNinna skrev 2010-08-27 20:18:21 följande:
    GreenGal: det var ju BFA jag skulle fråga dig om såklart Glad, men det kanske är samma sak där. dvs att ni bara är medlemmar? Tror vi ska gå med där också, bra att öka chanserna lite.

Ego: informatiosamtalet gick jättebra, så nu känner jag mig ännu mer övertygad om att jag vill adoptera. Får bara vänta in sambon först Flört
    ja precis. Det blev BFA också eftersom de hade många länder också! Det  verkar inte lika dyrt att adoptera genom BFA som AC.

Har ni nåt land som ni funderar på? 
  • NinniNinna

GreenGal: jag tror att vi båda är väldigt sugna på afrikanska länder, men än så länge är det bara en känsla och inte att vi läst in oss på var vi "passar in". Vi kommer inte ha varit gifta så länge innan vi ev. ansöker om adoption, så det kommer väl att bli det som styr våra val. Det viktigaste för mig är att få bli förälder, det andra spelar inte så stor roll. Hur tänker ni kring länder?

• Hjärtat längtar

Ninna: Vill ni adoptera från Afrika, är ju AC helt klart den bästa organisationen, som har Etiopien, Nigeria, Kenya, Lesotho och Sydafrika! Men där är ni ju redan medlem. Bfa har ju Kenya också. 

Från allra första början så har vi mest funderat på Sydafrika! Vi verkar uppfylla kraven och det är inte lika lång väntetid som många andra länder. Barnen är också under ett år, det tycker vi är ett plus! Ännu ett stort plus är att BB och RB kommer samtidigt! Precis som ni känner vi mer för Afrika än någon annan världsdel.

Hur tänker ni kring land då?
    Hur länge har ni köat i AC? 

• NinniNinna

GreenGal: ja, det finns många fördelar med SA, men jag vet inte om vi passar in i alla kraven där. Som sagt, så är det viktigaste att jag får bli förälder, länder spelar inte så stor roll. Vi har inte köat länge.... jag anmälde oss i somras, så vi står väl typ sist i kön hos AC.... Är det föräldrautbildning som gäller för er nu? Tittade runt lite, men det verkar vara rätt fullt på höstens utbildningar i min region. Hoppas verkligen vi kommer med under hösten!

Du behöver absolut inte svara på detta, men jag tror du skrev innan att ni fått besked om att ni inte kunde få biologiska barn, stämmer det? Hos oss så är det missfallsproblematik som är problemet. Vi har försökt få barn i 3 och ett halvt år och det har endast resulterat i 3 missfall. Efter tre missfall får man diagnonsen upprepade missfall och har rätt till utredning. Chanserna är nu stora att de inte hittar några fel hos oss och då kommer det bli upp till oss att bestämma hur vi vill fortsätta. Jag känner (men kan såklart ändra mig) att jag mycket hellre vill adoptera nu, istället för att fortsätta kämpa med att bli gravid och sedan ev. bara få fler missfall. Jag vill faktiskt hellre bli adoptivmamma Skrattande, men jag tror det kan bli svårt för min man att känna samma sak när han inte fysiskt tvingas gå igenom det som jag gått igenom i kampen för att blir gravid och vid missfallen. Gud vad jag babblade nu! Men jag ville nog egentligen bara höra om du tror att det kan vara lättare för mannen att komma fram till att adoption är rätt val då det inte går att få biologiska barn?

• NinniNinna

Hej, här blev det tyst i tråden. Hoppas inte jag stoppade diskussionerna! Skrattande Hur går det för er? 

Hos oss ser det ut som att vi kanske, trots allt, får plats på en föräldrautbildning under hösten. Hoppas verkligen att det blir så!

Lycka till allihopa!

• en glad
    NinniNinna skrev 2010-08-29 22:29:09 följande:
    Är det föräldrautbildning som gäller för er nu? Tittade runt lite, men det verkar vara rätt fullt på höstens utbildningar i min region. Hoppas verkligen vi kommer med under hösten!
    Det är kommunens ansvar att hänvisa er till en föräldrautbildning som de godkänner, det skall man inte leta efter själv! Men det visste du kanske redan?
  • NinniNinna

En glad: tack för tipset! Kommunen har talat om vilka föräldrautbildningar som finns, sen fick vi själva ringa runt. Var på infosamtal på familjerätten i augusti och när vi sedan började ringa, så var många av höstens kurser fulla.

GreenGal: åhh vad roligt! Berätta gärna hur det går i morgon!

• Hjärtat längtar
    Ja, nu har vi varit där!
    Och det kändes jättebra faktiskt! Det var en blandning av par!
    2 par var i 40-årsåldern, 2 par såg ut att vara runt 30. I ett par var kvinnan 25. Och så vi som är 24.
    Så det var ju inte bara vi som var unga. Det kändes bra!
    När vi fått presentera våra namn osv. åt vi fika. Sen förklarade en av kursledarna hela adoptionsprocessen.
    Sen blev vi indelade i 2 grupper, tjejer för sig och killar för sig. Och då skulle vi prata om det som varit och varför vi sitter just här nu...

Så det var som sagt en härlig blandning av åldrar och bakgrund. Men ett hade vi gemensamt att vi alla ville adoptera! Det kändes skönt att vara i en grupp av människor där vi alla hade samma mål.

Sen samlades vi alla igen och kursledaren pratade om anknytning.

Vi fick en läxa till nästa gång och det var att fundera på hur vi skulle göra praktiskt med anknytningen.
    Hur gör vi med boende, jobb, föräldraledighet, hur ser vårt nätverk ut?

Japp, det är nåt vi får diskutera. Just nu jobbar vi båda helger, och det är ju inte så lätt sen när vi har barn, för det finns ju inte dagis på helgerna....

Men jag är glad och ser framemot nästa tillfälle!
  • NinniNinna

GreenGal: vad roligt att ni är igång nu! Det låter som att det gick riktigt bra och de glädjer mig. Det låter som att man går in på rätt så "privata" frågor direkt, kändes det bekvämt att prata så? Kan tänka mig att det är skönt att få prata om detta med folk som gått igenom likanande saker och står inför samma funderingar.
    Tycket det låter härlgt att få prata om hur ni planerar inför att bli föräldrar, kan tänka mig att det känns mer verkligen då?

Hur går det för er andra?

Svar på tråden Brand-new inom adoption! Tar gärna emot råd.