• tezz840

går sådär utan blöja och nu börjar dagis på måndag igen..

Har tränat sonen i några veckor nu att gå på pottan eller toaletten och det går någorlunda bra.
    Man får fråga honom väldigt ofta om han vill gå o kissa eller bajsa och då är han jätteduktig. När han går omkring naken eller i bar underkropp så händer det inte ofta att det kommer på golvet.. men när man tar på honom kalsonger eller byxor så brukar det komma i byxorna ibland.. men han e fortfarande duktig får jag säga.. =)
    Nu börjar han ju på dagis igen nästa vecka och jag vill inte behöva börja om från början igen sen..
    Hur gör dom på dagis med pottträningen? Nu efter sommaren med så kommer det ju mycket nya, små barn som kanske kräver lite mer tid och då kanske dom inte hinner att fråga hela tiden om han ska gå på toaletten?
    Hur har det funkat med era barn?
    Och en liten pinsam sak som han gör är att han tycker om att kissa på blommorna.. =)
    Nu har han varit hos farmor i 1 vecka och då har det varit varmt, så dom har i stort sett varit ute hela dagarna. Och då har det blivit så att han har kissat på blommorna och i buskarna.. tänk om han skulle få för sig att kissa i buskarna på dagis..haha.. =) Lite pinsamt..

• Svar på tråden går sådär utan blöja och nu börjar dagis på måndag igen..
  • EJai

Min tös hade med en period med detta att det kom i trosan men va jätte duktig som nakenfis. Kör på nu när ni e hemma med kläder på och försök sätta han varannan timma på toan eller pottan och beröm även om resultatet är att bara sitta på toan. Försök få han att slapna av genom att läsa eller sjunga en sång kanske funkade på min tös iallafall. Sen får ni helt enkelt skicka med mkt ombyten nu i början. Personalen brukar fråga lite då och då och då frågar dem alla barnen och ev om dem ser tecken på ett barn att ett besök på toa e dags.. lycka till. Hoppas min tös med skall fixa det nu med dagis för hemma och borta när vi e iväg funkar för tösen över förväntan. Men än så länge är hon inte helt olycksfri.. snart varit utan blöja i en månad.

• fjärilstofflan

för min son gick det förvånadsvärt bra på dagis.. trodde han skulle kissa ner sig mkt men de gjorde han ej.. dom har ju bra rutiner där och går på toaletten innan dom går ut osv.. dom är nog vana på dagis o har sina knep =)
    men som ovan skrev påmin honom....men det får heller inte bli ett jobbigt tjat...

• EJai

Det har faktiskt funkat bättre då jag inte tjötat denna gången lika mkt som första omgången då vi jobbade på att få henne blöjfri. sen dem gånger det har hänt en olycka har vi pratat lugnt med henne om vad som hände och att vi inte skall göra om det då det e bättre om det kommer i pottan eller toan istället. Gjort rent tillsammans och sen så tänker vi inte mer på det

• fjärilstofflan

våran grabb vägrade gör nr 2 på toa väldigt länge...och jag märkte att vårat tjat påverka bara negativt..när vi sluta prata om det så gjorde han det bara en dag,, och det var inte så länge sen...och det tog alltså två år för honom från att han blev blöjfri på dagtid...

• gryning2

Jag har funderat lite på samma sak. Min son har blivit torr med utantag för någon olycka/dag nu under semestern. Hoppas inte våran dagmamma får flera nya småbarn nu så han måste gå med blöja på heltid igen där. Men det är ju ändå deras jobb också att hjälpa till att få barnet torrt, eller hur. Verkar ju knäppt om det funkar hemma utan blöja och barnet ska gå med blöja hos dagmamma/dagis, eller hur?

• Sara1977

Hej
    Jag är också i samma sits...min son har varit utan blöja i 4v och det går hyfsat. Han säger oftast till när det redan kommit på golvet men är väl medveten om att han ska till toaletten, om än lite för sent. Men hoppas det blir bättre snart. Men om mna frågar honom och sätter honom på toan med jämna mellanrum så funkar det bra, max en olycka/dag då.
    Men nu när han snart återgår till dagis så är jag orolig hur det ska gå då han ju inte säger till själv förrän efteråt......känner inte för att gå tillbaka till blöja igen.

• Calexico

Sonen har nu varit utan blöja dagtid i 4 veckor, med i genomsnitt en olycka per dag. Hos oss har det gått mycket bättre med egna initiativ att sätta sig på pottan om vi inte tjatar. Kommer det kiss på golvet säger jag bara att det gör ingenting men jag vill gärna att du kissar på pottan nästa gång för då slipper allt bli så vått. Jag har också väntat lite lite med att byta kläder ibland och då har sonen insett att det inte är så skönt med kiss i kläderna känns det som. Idag har för övrigt allt kommit på potten fast vi varit iväg och det känns väldigt lovande. Jag kommer definitivt "tvinga" dagis att köra utan blöjor och det tycker jag ni ska göra också.

• tezz840

ja vi får se nu hur det går imorgon..
    igår var det många olyckor på dagen.. =( både nr1 o 2..
    ska prata med dom imorgon på dagis så får vi se vad dom säger..  man kan ju alltid prova några dagar iallafall och skulle det gå helt åt skogen så kanske han inte e redo..?

• Eligrabbarna

Är PRECIS i din situation. Sonen är snart 20 månader och han är superduktig hemma men har märkt att om vi har besök har han inte riktigt samma tid att gå på pottan så jag misstänker att han inte kommer ha tid på dagis och jag tror inte de har tid att ha sån koll på honom so vi har här hemma. Däremot har jag bett dem att sätta honom på pottan med jämna mellanrum. Ska prata mer med dem när vi lämnar på måndag. Tänkte att de skulle sätta honom på pottan samma tider som de andra barnen t ex innan de går ut, innan maten, efter vilan etc.

Jag vill inte att han ska glömma det. Jag hoppas att vi hinner lite längre innan måndag men jag misstänker att de INTE tänker ha honom utan blöja, men isf kanske jag ta med potträningsblöjor så att sonen känner bättre när  det blir blött så han själv säger till...vet inte riktigt vad jag ska göra. känns trist om det går tilblaka när han är så duktig. Visst, han är inte på dagis varje dag men ändå!

Svar på tråden går sådär utan blöja och nu börjar dagis på måndag igen..