• plastkotte

jätteont i ena njuren, har fått antibiotika men hjälper inte! v22+2

Jag är gravid 22+2, och har senaste veckan haft jätteont i min ena njure, i tisdags åkte vi till sjukhuset (bor i england) och lämnade urinprov, dom kollade temp och blodtryck, allt var bra förutom urinprovet som visade på en infektion, och jag fick antibiotika utskriven att äta i 7 dagar, och den är säker att äta under graviditet.

läkaren sa att det är ok att ta paracetamol mot smärtan, dricka cranberry juice kan hjälpa, och att ta antibiotikan 3 ggr om dagen i 7 dagar. har gjort allt detta, paracetamolen hjälper litegrann, men inte helt, har ätit antibiotikan i 4 dagar nu och smärtan är kvar, och har blivit lika smärtsam som det var innan vi uppsökte läkare..

jag undrar vad det här kan vara? jag har haft urinvägsinfektion förut, då har det hjälpt med antibiotika i 7 dagar, och de har alltid blivit bättre när jag ätit det i ca 2 dagar.

vill också påpeka att jag inte hade några som helst problem med att kissa, ingen sveda, inget blod, ingenting som de varit förut när jag haft urinvägsinfektion,

utan det enda jag hade var en smärta i höger sida på ryggen, jag kunde känna att de var njuren som gjorde ont..

kommer åka till sjukhuset under kvällen, men undrar om någon varit med om liknande? eller vet vad det kan vara då antibiotikan inte verkar hjälpa?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-06 19:46
    glömde skriva att jag menade första gången vi uppsökte läkare i tisdags, så gjorde vi alltså det för att jag hade ont i ryggen/njuren, och inte för att jag trodde jag hade urinvägsinfektion, läkaren sa att dom kunnat se att det var en infektion.
  • Svar på tråden jätteont i ena njuren, har fått antibiotika men hjälper inte! v22+2
  • Probably the best    in the

Du kan ha åkt på en njurbäckeninfektion (pyleonefrit) utifrån det du beskriver. Så enda rådet är ju precis som du redan bestämt, att åka in till sjukhuset. Om du orkar, försök hoppa över Paracetamolet och ta tempen. Och sen hoppas jag dom kollar ditt CRP (vet inte vad det heter på engelska, men typ snabbsänka, ett infektionsprov).

• plastkotte
    Probably the best in the skrev 2010-08-06 19:47:25 följande:
    Du kan ha åkt på en njurbäckeninfektion (pyleonefrit) utifrån det du beskriver. Så enda rådet är ju precis som du redan bestämt, att åka in till sjukhuset. Om du orkar, försök hoppa över Paracetamolet och ta tempen. Och sen hoppas jag dom kollar ditt CRP (vet inte vad det heter på engelska, men typ snabbsänka, ett infektionsprov).
    kan det vara farligt för bebisen på något vis??! ååh, blir orolig!
    kommer åka in snart, väntar bara på att min sambo ska komma hem från jobbet.

vad får man för njurbäckeninfektion? borde inte antibiotikanha hjälpt? 
  • Probably the best    in the
    plastkotte skrev 2010-08-06 19:56:32 följande:
    kan det vara farligt för bebisen på något vis??! ååh, blir orolig!
    kommer åka in snart, väntar bara på att min sambo ska komma hem från jobbet.

vad får man för njurbäckeninfektion? borde inte antibiotikanha hjälpt? 
    Hmmm, det kan börja med en uvi, som sen vandrar uppåt till njuren. Jag vet inte om risken att få pyleonefrit ökar när man är graivd, att man inte känner av UVI på samma sätt. Och ofta behöver man en annan antibiotika.
    Men tänk nu på att det här är vad det KAN vara. Men iom att du är gravid så är det ju lite extra bra att söka igen när du inte blivit bättre.
  • EMS26

Vet inte hur det gick för dig, vore intressant att veta då jag har exakt samma symtom som du hade. Åkte in akut efter ett par dagars smärta över höger njure som bara blev värre. CRP-prov visade bra, men urinprov visade vita blodkroppar, utan att jag känt av uvi. eller nånting. enda problemet har bara varit njursmärta alltså. Penicillin anpassad för gravida har därför satts in som 5-dagarskur. Är i v.29. Någon som fått svar på vad detta är eftersom läkarna inte vågat säga något till mig ännu??

Svar på tråden jätteont i ena njuren, har fått antibiotika men hjälper inte! v22+2