• fantasia

Mina barn är sååå högljudda!!!!

Vi har två underbara döttrar på 4,5 år och 1 år, som båda gjort sin röst hörd från dag ett! Vi tyckte stora tjejen var högljudd, sen kom lillasyrran, jösses vilken pipa!!!! Hon är ofta missnöjd och skriker, blir lätt uttråkad och ibland vet man inte varför hon är missnöjd. Hon skiker med napp i munnen, så tyvärr funkar inte den så bra mer än om hon är ledsen.

Hon gör även höga läten dagarna i ända och så ska det ju vara, men det är såå HÖGT!!! Använder öronproppar ibland men funkar sådär.

När båda barnen leker lite vildare lekar ihop så står man bara ut ett par minuter med ljudnivån som blir!!!
    Jag blir snart ensamstående också så jag tar gärna emot tips!!!!!

• Svar på tråden Mina barn är sååå högljudda!!!!
  • DuBBeeL

Mina pojkar leker/låter också så man kan höra dom ett kvarter bort känns det som..
    När jag inte pallar ljudnivån/ när dom "tappar" öronen och inte lyssnar när jag ber dom vara lite tystare, då brukar jag klä på dom och gå ut. Så får dom springa av sig ordentligt i lekparken istället. Då blir det lite lugnare när vi kommer in.

• fantasia

Ja, det jag gör i daxläget är att säga att de får gå ut i trädgården om de ska låta så högt. Då lugnar stora tjejen oftast ner sig för hon inte vill gå ut, men lekplats funkar, då är båda oftast harmoniska och de älskar att gunga! Stämmer att de brukar bli lite lugnare hemma sen.

Det jag känner är trisst är att man ju inte vill bryta deras lek för ofta, då de har väldigt kul ihop, men man pallar ju inte ljudnivån heller!?

• Edah

Testa att prata med löjligt låg röst själv.... Som pedagog kör jag det knepet ibland och då blir ungarna nyfikna! Hemma glömmer jag bort mig, har också högljudda barn och tillslut gör det ju nästan ont i öronen och då har jag allt för lätt för att bli arg i stället! Jag försökter att påminna dem att prata i stället för att skrika och tänker att så småningom kommer de säkert att fatta det hela! 

Våra barn går på dagis och de tar liksom med sig ljudnivån hem! Svårt att jobba bort men säkert inte helt omöjligt. Jag är också glad för lite fler tips! 

• fantasia

Edah: Har testat prata lågt och be stora tjejen  använda små bokstäver vilket funkar iland men glöms bort. Suck!
    Är förskollärare och visst blir många barn lite högljudda av det, men mina barn har alltid varit högljudda1 lillan har inte börjat på förskola än och hon har enorma röstresurser!!!

• Sandris82

Hej!

Min nr 2 är högljudd! Från det att hon föddes liksom, hela hennes personlighet är HÖGLJUDD! Gillar hon nåt så är det supermysigt och bra, men gillar hon inte så bara -AHHHRGGG VILL INTE!!!!! Ingen "lagom" läge på hela henne liksom, på eller av, heaven or hell. Storasyster har pip i örat (tinnitus) som jag tror är från att ha suttit bredvid henne i bilen (hon gillade inte att åka bil  ... lr vagn, eller sova lr äta osv) för hon skrek (denna nyfödda lilla plutt) så att det slog lock på våra öron där fram. Helt ofattbart! Men detta har hon gett sig med, thank god, i bilen iaf.

Ju äldre dom blir desto lättare är det ju att "säga till dem" att tysta ner lite, eller att be dem gå ut eller stänga sin dörr och liknande. Men kan man försöka sänka HELA hemmet? både din röst, tv:n radion osv för att försöka bryta ett högljutt mönster? En del ungar skriker när de pratar, så är det ju ... Lycka till!

• fantasia

Sandris82: Oj där ligger till och med vår minsting i lä!!!

Ja, det blir ju lite lättare med åren klart, stora tjejen lyssnar ju ibland : )
    Försöker tänka på att sänka rösten, men är man trött så tappar man ju tyvärr ibland tålamodet och skriker tillbaka! Men det händer inte så ofta för jag brukar ha tålamod. TV bör ju inte vara på så högt, det ska jag vara observant på!

• egoisten

mina låter med..
    det finns ljudborttagare på IKEA, fina mönster att sätta upp på väggen som liksom suger åt sig ljud.. det ska vi köpa.. för snart skämms man att gå ut ;)

• frankrike

Här är en till med högljudda barn. Tjejen på snart 3 år verkar knappt kunna prata, hon skriker liksom som att vi skulle vara i en annan del av huset....

• fantasia

frankrike: ja det är väl märkligt? Undrar vad det beror på att vissa barn är så högljudda. lillans skrik och storasyrrans skrik på det är sanslöst högt!!!

Svar på tråden Mina barn är sååå högljudda!!!!