• trettioplus

Hur tar man sitt liv oegoistiskt?

När någon önskar ta livet av sig eller någon försvunnit på detta sätt, så höjs det alltid röster som ropar "feghet!" eller "egoism" i kölvattnet.

Men ponera nu att man verkligen inte vill leva längre (det här är en hypotetisk fråga, så övertalningsförsök och sjukvårdshänvisningar behövs inte). Det är något man tänkt igenom noggrant och under lång tid.
    Hur gör man för att det inte ska upplevas som en egoistisk handling?
    Vi har ju inte valt att födas, så rimligen måste vi åtminstone få bestämma över vår egen bortgång.

Gör man slut med sin partner?
    Säljer man hus och egendomar?
    Skriver man långa avskedsbrev?
    Lämnar man efter sig efterlevandeförsäkringar eller en förmögenhet?
    Omplacerar man sina husdjur?
    Formaterar man om datorn?
    Planerar man sin begravning?

• Svar på tråden Hur tar man sitt liv oegoistiskt?
  • idiblon yes
    Miss Obsessive skrev 2010-08-08 17:52:26 följande:
    Självklart, men nu skrev jag OM personen får den hjälp den behöver, då skulle självmord kanske inte vara det första alternativet. 
    MickeN1973 skrev 2010-08-08 16:51:16 följande:
    vad menar du?
    Jag menar att bara för att man upplever själv att man inte har något att leva för, att det är lika bra att dö, så behöver det inte vara så. När man är svårt deprimerad så ser man allt ur en negativ och destruktiv synvinkel och känslan av att det bästa vore att försvinna för man inte har något att leva för är kanske långt ifrån hur verkligheten ser ut. Man kanske visst har skäl att leva, men man lyckas inte se de för allt man kan fokusera på är den inre smärtan och hur gärna man vill att den ska försvinna. Jag vet inte riktigt vart du vill komma? Skulle min tonåring/sambo/syster/mamma svälja tabletter eller misslyckas med att skjuta huvudet av sig, så vill jag inte att läkarna ska göra allt för att rädda honom/henne enbart för MIN skull, för att JAG ska må bättre utan för att jag älskar personen och vill att han/hon ska få hjälp med det som gör att han/hon är beredd att gå så långt för som att ta sitt liv, ge honom/henne chansen att kunna leva ett bra liv. Jag anser det åtminstone inte vara en egoistisk handling att försöka få någon man älskar att välja en annan väg, att försöka hjälpa personen att bli lycklig. Däremot så är självmord alltid en egoistisk handling, eftersom det är ett beslut man fattar enbart utefter sina egna känslor, hur andra påverkas av det beslutet spelar mindre roll så länge man får slut på det egna lidandet.
    Det är fortfarande du som är egoistisk som vill att någon annan ska leva. Det är för din skull.
    FL är guld.
  • Miss Obsessive
    idiblon yes skrev 2010-08-08 17:54:21 följande:
    Det är fortfarande du som är egoistisk som vill att någon annan ska leva. Det är för din skull.
    Ja, där får vi nog enas om att vara oense.. Jag kan hålla med dig så långt som att kärlek kan vara egoistisk, på så vis att den man älskar vill man oftast inte se försvinna ur ens liv. Det kan väl anses vara en egoistisk känsla. Men att verkligen vilja hjälpa någon att ta sig ur sin destruktiva värld ser jag inte som en egoistisk handling. Eller tycker du att självmord alltid är den enda rätta utvägen när man nått botten och inte ser någon väg upp? 
  • MickeN1973
    Miss Obsessive skrev 2010-08-08 18:02:46 följande:
    Ja, där får vi nog enas om att vara oense.. Jag kan hålla med dig så långt som att kärlek kan vara egoistisk, på så vis att den man älskar vill man oftast inte se försvinna ur ens liv. Det kan väl anses vara en egoistisk känsla. Men att verkligen vilja hjälpa någon att ta sig ur sin destruktiva värld ser jag inte som en egoistisk handling. Eller tycker du att självmord alltid är den enda rätta utvägen när man nått botten och inte ser någon väg upp? 
    Självmord är ett av naturens sätt att sortera bort svaga individer.
  • giftgrodan
    Miss Obsessive skrev 2010-08-08 18:02:46 följande:
    om du _visste_ att personen skulle må lika dåligt fortsättningsvis, skulle du fortfarande tycka samma sak? Och jag vet att man inte kan veta, men hypotetiskt...
  • Miss Obsessive
    MickeN1973 skrev 2010-08-08 18:10:44 följande:
    Vad är det för vidrig människosyn du har?! ALLA människor kan falla så långt ner i avgrunden att det tycks omöjligt att komma upp igen. Det är INTE bara "svaga" personer som kastar sig framför tåg eller försöker skjuta huvudet av sig, vilken idiotisk kommentar.. Med rätt stöd och hjälp lyckas många "komma tillbaka" och lära sig att leva ett bra liv. Alla kommer inte till ro med livet oavsett hur mycket hjälp de får, men många gör det. 
  • cilla01

ni har ingen aning om vad ni pratar om!!!!

• MickeN1973
    Miss Obsessive skrev 2010-08-08 18:18:44 följande:
    Vad är det för vidrig människosyn du har?! ALLA människor kan falla så långt ner i avgrunden att det tycks omöjligt att komma upp igen. Det är INTE bara "svaga" personer som kastar sig framför tåg eller försöker skjuta huvudet av sig, vilken idiotisk kommentar.. Med rätt stöd och hjälp lyckas många "komma tillbaka" och lära sig att leva ett bra liv. Alla kommer inte till ro med livet oavsett hur mycket hjälp de får, men många gör det. 
    Kanske det.

Men vi alla att det finns folk som reder sig ur situationerna.

Medans det också finns de som inte gör det.

Om vi tittar på exemplen i nedanstående artikel hur vill du hjälpa dessa personer? 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7576619.ab
  • MickeN1973
    cilla01 skrev 2010-08-08 18:22:35 följande:
    ni har ingen aning om vad ni pratar om!!!!
    Kan du utveckla din kommentar?
  • Miss Obsessive
    giftgrodan skrev 2010-08-08 18:14:06 följande:
    om du _visste_ att personen skulle må lika dåligt fortsättningsvis, skulle du fortfarande tycka samma sak? Och jag vet att man inte kan veta, men hypotetiskt...
    Nej, man kan inte veta, så det är ett dåligt argument för att stå passiv vid sidan av och låta personen dö. Skulle min syster (tex) försöka begå självmord så skulle jag göra allt i min makt för att hon skulle få hjälp att ta sig ur sin destruktiva värld. För jag älskar henne oerhört mycket och jag vill att hon ska få en chans att kunna bli lycklig en dag. Det kanske gör mig till en dålig människa som inte bara låter henne dö, som hon "uppenbarligen vill", men jag skulle aldrig bara stå och se på medan hon försökte avsluta sitt liv. 
  • MammaG
    MickeN1973 skrev 2010-08-08 16:34:49 följande:
    folk är mera motiverade till självmord om de inte har något att leva för. 
    Fanns en bekant som tog livet av sig för att hon lyckats övertyga sig om att hennes åttaåriga son hade bättre utan henne. I bakgrunden fanns en trängd ekonomisk situation. Hon hade fel, och hon hade definitivt något att leva för.
  • giftgrodan
    Miss Obsessive skrev 2010-08-08 18:24:36 följande:
    Nej, man kan inte veta, så det är ett dåligt argument för att stå passiv vid sidan av och låta personen dö. Skulle min syster (tex) försöka begå självmord så skulle jag göra allt i min makt för att hon skulle få hjälp att ta sig ur sin destruktiva värld. För jag älskar henne oerhört mycket och jag vill att hon ska få en chans att kunna bli lycklig en dag. Det kanske gör mig till en dålig människa som inte bara låter henne dö, som hon "uppenbarligen vill", men jag skulle aldrig bara stå och se på medan hon försökte avsluta sitt liv. 
    det var inget argument. Det var en fråga.
  • MickeN1973
    MammaG skrev 2010-08-08 18:26:23 följande:
    Fanns en bekant som tog livet av sig för att hon lyckats övertyga sig om att hennes åttaåriga son hade bättre utan henne. I bakgrunden fanns en trängd ekonomisk situation. Hon hade fel, och hon hade definitivt något att leva för.
    Varför hade hon fel när hon påstod att det fanns en ekonomisk situation bakom?
  • Miss Obsessive
    MickeN1973 skrev 2010-08-08 18:23:16 följande:
    Kanske det.

Men vi alla att det finns folk som reder sig ur situationerna.

Medans det också finns de som inte gör det.

Om vi tittar på exemplen i nedanstående artikel hur vill du hjälpa dessa personer? 

www.aftonbladet.se/nyheter/article7576619.ab
    Du, jag är ingen läkare och har aldrig påstått mig vara det heller, men att bara rycka på axlarna och säga att "det är naturen som rensar ut folk som är svaga" är inte något som är aktuellt för mig iaf.. 

• Miss Obsessive
    giftgrodan skrev 2010-08-08 18:26:32 följande:
    det var inget argument. Det var en fråga.
    Nej, det var ingen fråga. Eftersom man inte i förväg kan veta hur personen skulle må om den fick hjälp och stöd, så går det inte att ge något svar, inte ens ett hypotetiskt sådant. Självmord är sällan den "enda lösningen", även om den det handlar om inte ser något annat sätt att "bli fri". 
  • MickeN1973
    Miss Obsessive skrev 2010-08-08 18:28:36 följande:
    Du, jag är ingen läkare och har aldrig påstått mig vara det heller, men att bara rycka på axlarna och säga att "det är naturen som rensar ut folk som är svaga" är inte något som är aktuellt för mig iaf.. 

Du kan alltså inte komma med konkreta förslag utan bara komma med difusa argument om att de behöver hjälp?
  • Miss Obsessive
    MickeN1973 skrev 2010-08-08 18:33:55 följande:
    Du kan alltså inte komma med konkreta förslag utan bara komma med difusa argument om att de behöver hjälp?
    Jag menar att en kompetent läkare vet vilken vård som behövs, inte jag. Du får gärna tycka att mina åsikter är diffusa, själv tycker jag att man har en vidrig människosyn om man anser att självmord är ett naturligt sätt att rensa ut de som inte är "starka nog att överleva". Jag har heller aldrig påstått att jag ska rädda all världens befolkning som mår dåligt, jag har däremot pratat om att inte passivt se på när någon närstående försöker avsluta sitt liv. Jag tror på att få professionell hjälp när man mår dåligt, på att finna nya vägar ur en destruktiv tillvaro och att många med stöd faktiskt kan lära sig att leva ett bra liv. Självmord är, som jag tidigare skrivit, definitivt inte alltid "den enda lösningen".. 
  • sirisdotter
    MickeN1973 skrev 2010-08-08 16:50:07 följande:
    Det förutsätter ju att folk får hjälp...

Det är lite si som så med det ibland..

Tre av mina vänner som tog sina liv hade varit inlagda på psyket i omgångar...
  • Gung Ho
    Miss Obsessive skrev 2010-08-08 15:48:35 följande:
    Hur menar du då? Klart att självmord är en egoistisk handling! Det finns inga andra än en själv och ens egna intresse (dvs vad som är viktigt för en själv just då, att få ett slut på lidandet) i huvudet när man tar beslutet att avsluta sitt liv och ägnar inte många tankar åt hur beslutet kommer att påverka de man lämnar. 
    De flesta förstår någonstans varför personen väljer att lämna allt, att man kan må så oerhört dåligt att man inte ser någon annan utväg än att ta sitt liv, men det är ändå en egoistisk handling.  
    Hmm, om du funderar lite så tycker ni samma sak..Flört
  • Gung Ho
    MickeN1973 skrev 2010-08-08 18:10:44 följande:
    Tittar man på naturen i stort så är det isf en väldigt marginell mekanism...Obestämd
    (Man bör tänka innan man skriver)
Svar på tråden Hur tar man sitt liv oegoistiskt?