Miss Obsessive skrev 2010-08-08 17:52:26 följande:
Självklart, men nu skrev jag OM personen får den hjälp den behöver, då skulle självmord kanske inte vara det första alternativet.
MickeN1973 skrev 2010-08-08 16:51:16 följande:
vad menar du?
Jag menar att bara för att man upplever själv att man inte har något att leva för, att det är lika bra att dö, så behöver det inte vara så. När man är svårt deprimerad så ser man allt ur en negativ och destruktiv synvinkel och känslan av att det bästa vore att försvinna för man inte har något att leva för är kanske långt ifrån hur verkligheten ser ut. Man kanske visst har skäl att leva, men man lyckas inte se de för allt man kan fokusera på är den inre smärtan och hur gärna man vill att den ska försvinna. Jag vet inte riktigt vart du vill komma? Skulle min tonåring/sambo/syster/mamma svälja tabletter eller misslyckas med att skjuta huvudet av sig, så vill jag inte att läkarna ska göra allt för att rädda honom/henne enbart för MIN skull, för att JAG ska må bättre utan för att jag älskar personen och vill att han/hon ska få hjälp med det som gör att han/hon är beredd att gå så långt för som att ta sitt liv, ge honom/henne chansen att kunna leva ett bra liv. Jag anser det åtminstone inte vara en egoistisk handling att försöka få någon man älskar att välja en annan väg, att försöka hjälpa personen att bli lycklig. Däremot så är självmord alltid en egoistisk handling, eftersom det är ett beslut man fattar enbart utefter sina egna känslor, hur andra påverkas av det beslutet spelar mindre roll så länge man får slut på det egna lidandet.
Det är fortfarande du som är egoistisk som vill att någon annan ska leva. Det är för din skull.