• daydream

Förblanda ersättning och ställa i kylen - ja eller nej?

Kan man förbereda Babysemp 1 ersättning genom att koka upp vatten, svalna av det, blanda med pulver och tappa upp på ett par flaskor att ha i kylen, för att ha under natten (typ upp till 8 timmar)?

Eller blir det dåligt av att stå? Vad är isåfall skillnaden mot tetrorna, som man kan förvara öppnade i kylen motsvarande tid?

Någon som fått svar från BB/BVC/barnmorska på detta? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Förblanda ersättning och ställa i kylen - ja eller nej?
  • Kazeer

Om jag inte minns fel så står det på BabySemp 1-förpackningen att man kan göra så.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Stimorol81

Har också funderat på det.
    Men det jag fick till svar från BVC va att jag skulle koka upp vatten och ha i en kanna i kylen.
    Sen så är det bara att ta av det vattnet och hälla upp i nappflaskor och ha i kylen.
    Sen när det är dags för mat så är det bara att slänga in flaskorna i micron och värma vattnet och sen i med pulvret.
     Det tar inte många sekunder längre att göra så.

• Mary Jo

Ja,du kan göra det. Står tillochmed på semper paketet. :) 7 timmar rekomenderade dom att det ska stå. Men en timme hit o dit längre gör inget. Jag förberder alltid inför kvällen o så slänger jag in i micron när hon ska ha mat på natten. Smidigt o enkelt

• daydream
    Mary Jo skrev 2010-08-07 11:37:55 följande:
    Ja,du kan göra det. Står tillochmed på semper paketet. :) 7 timmar rekomenderade dom att det ska stå. Men en timme hit o dit längre gör inget. Jag förberder alltid inför kvällen o så slänger jag in i micron när hon ska ha mat på natten. Smidigt o enkelt
    Men gud, det står ju faktiskt! Förvånad

"Använd då kokt kylskåpskallt vatten, blanda med pulver i väl rengjorda/kokade flaskor och förvara med lock i kylskåp max 6-8 timmar".

Kul att man är läskunnig. Skrattande

Tack!
  • Mary Jo
    daydream skrev 2010-08-07 11:46:04 följande:
    Men gud, det står ju faktiskt! Förvånad

"Använd då kokt kylskåpskallt vatten, blanda med pulver i väl rengjorda/kokade flaskor och förvara med lock i kylskåp max 6-8 timmar".

Kul att man är läskunnig. Skrattande

Tack!
  • honeydew

Vi blandar färdigt i flaskor inför natten, fick det tipset av personalen på BB i gävle. Där blandar de tydligen iordning en större mängd kall ersättning och sparar upp till 24 h, så då borde det ju vara okej :)

• Shadilly

Det är bara om bebisen (eller man själv) smakat av ersättningen den inte kan sparas eftersom enzymerna i saliven påskyndar att ersättningen blir dålig.
    Sedan dör knappast barnet av det heller, men små bebisar är mycket mycket känsligare, och har man otur och fel bakterie finns i flaskan blir det mycket onödigt elände. så det är bättre att regelmässigt slänga allt som är smakat på.

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
Svar på tråden Förblanda ersättning och ställa i kylen - ja eller nej?