• NBK

Vill att mina barn bor kvar hos mig efter skillsmässa

Hej, jag är gift sedan några år och vi har två barn i förskoleåldern. Jag och min man var ihop i ett par år innan vi gifte oss, vi var inte alltid överens om saker och ting men det var aldrig något alvarligt. Jag kan tillägga att jag är ganska konfliktundvikande och lugn person, orkar sällan tjafsa om saker som egentligen inte är så viktiga i livet. Min dåvarande pojkvän/nuvarande man bråkade sällan på den tiden men han kunde ibland ha lite nedvärderande åsikter om andra människor som jag tyckte var lite jobbigt men inte så farligt ändå. När vi fick beskedet om att jag var gravid var han överlycklig men senare började han bli mer och mer ta över graviditeten.  Han blev huvudpersonen i det hela och bestämde hur ”vi” skulle föda o s v .  Under hela graviditeten var det tjafs om allt som hade med vårt hus eller pengar och vårt kommande barns uppfostran att göra. Han funderade mer och mer över sin papparoll och jag tyckte att det var väl bra att han brydde sig och att han bara är lite nervös. Helvetet brakade loss på självaste BB då han under den långdragna förlossningen mådde så dåligt och var så pass nervös att han ständigt skällde ut mig (mellan värkarna, utan att någon annan hörde) och strax efter att vi fick barnet (frisk och kry). Jag mådde själv pest efter förlossningen och grät oavbrutet, var trött och kunde inte få amningen att funka. Han tolkade detta som att "du verkar inte bry dig om bebisen" och ”du kan dra åt helvete". Detta var början på en personlighetsförändring hos honom då han i sin nya pappa/hjälte roll ständigt trakasserade mig om allt som gällde barnet. Helt plötsligt var jag en idiot som gjorde allt fel. Sedan dess har vi fått ett till barn som dock är inte lika favoriserad av pappan. Jag har fått utstå daglig psykisk misshandel samt knuff och spott vid ett par tillfällen. För två år sedan blev jag även misshandlad och hotad till döden av honom. Händelsen är polisanmäld men som alla andra misshandelfall nedlagd. Han lovade att bättra sig och jag skiljde mig inte då eftersom barnen var mycket små. Det blev inga fler fysiska misshandel men det psykiska fortsatte i lite mer raffinerade former. Nu tycker han att han har faktiskt stått ut med mig ett tag och gett mig flera chanser att ändra mig och bli mer som han vill att jag ska vara men detta har inte hänt. Han anklagar mig för helt absurda saker och misskrediterar mig som morsa. Nu vill han alltså skiljas och i hans värld betyder det att vi ska ha barnen varannan vecka och att vi ska båda ha gemensam vårdad. Jag har egentligen inget problem med gemensam vårdnad men vägrar att inte barnen ska bo hos mig, det är ju därför jag inte har skiljt mig tidigare. Vad bör jag göra? Huset och alla våra ägodelar kan jag rakt strunta i men jag vill att barnen bor hos mig. Måste jag dra igång en process om att kräva ensam vårdnad och dra upp den gamla polisanmälan? Psykisk misshandel går väl inte att bevisa?

Behöver hjälp snarast
  • Svar på tråden Vill att mina barn bor kvar hos mig efter skillsmässa
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Jag tycker att du skall ta kontakt med familjerätten i din hemkommun (socialtjänsten) för att rådgöra med dem. Det är alltid barnens bästa i en separation som skall komma i första rummet. Era barn är små och då brukar man inte rekommendera boende varannan veckan även om båda föräldrarna är lämpliga. Barnen är för små för det. Det handlar alltså inte om rättvisa för föräldrarna utan om vad som passar för barnens mognad och trygghet. Sedan är det hela den allvarliga situationen du beskriver om psykisk och fysisk misshandel som är mycket allvarlig. Du skall stå på dig när det gäller vad du tycker är bäst för barnen, även om det skulle bli en konflikt med honom. Det är möjligt att du behöver dra igång en process för att domstolen skall uttala sig om vad som är bäst för barnen. Det kanske inte går att bevisa psykisk misshandel men det är möjligt att du har dagboksanteckningar eller vittnesmål från andra som kan hjälpa dig. Stå på dig i det som du tror blir bäst!
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Vill att mina barn bor kvar hos mig efter skillsmässa