• vittra

    EC med syskon?

    Vi började tidigt med potta till dottern (hon var ca 4 månader) utifrån signaler vi såg hos henne, visst inte vad ec var då eller så. Hur som helst har ju detta ansetts extremt märkligt hos somliga i vår krets (framförallt min bror som har tre äldre barn) och igår fick vi höra både det ena och det andra från honom om allt vi inte kommer orka med nu när nästa bebis snart kommer. Han tyckte det såg himla jobbigt ut att dra med potta eller stressa med att ta henne till toalett när hon visade signaler och hånade oss lite och tyckte att vi absolut inte kommer stöka runt med sånt denna gång. Han hånar oss visserligen gärna för vårt föräldraskap rent generellt, och tycker vi är hönsiga osv. Orkar inte ens kommentera när han drar igång, men började fundera på hur jobbigt det skulle bli egentligen.

    Nu har vi resonerat så att vi har inte "bestämt" oss för att potta nästa bebis eller göra exakt som med dottern, vi måste ju se hur den här bebisen blir och utgå ifrån det istället. De är trots allt individer och det kan ju bli helt annorlunda denna gång! Är det så att vi ser ett behov så kommer vi ju inte dra oss för att ec:a, som det känns nu iaf! Men jag är lite nyfiken på hur andra har gjort som har äldre barn som kanske tar upp tid och engagemang, har det blivit tuffare att ec:a nästa pga tidsbrist och ork tex?

    Ska tillägga att äldsta är snart tre år och har varit torr sedan länge, så det är ju inte som att det kräver särskilt mycket kring just pottandet för hennes del just nu utan hon sköter ju det till största del själv (torka måste man ju göra). Personligen tänker jag ju att det borde vara jobbigare att ha två blöjbarn med 3 års åldersskillnad...

  • Svar på tråden EC med syskon?
  • lisadragon

    Har en son på 2 år som jag inte har ec:at, visste helt enkelt inte att man kunde det, jag är fortfarande ledsen/föbannad över att jag inte gjorde det med honom.
     Dottern är 8 månader och henne har jag ec:at sen hon var 5 månader, det bästa valet jag gjort!!

     Storebror väntar så gärna medans syrran kissar bajsar, sen när jag lyfter henne från pottan blir han överlycklig.
     Han däremot totalvägrar pottan, han skriker NEJ bara jag frågar, men han är väl medveten om när han kissar och bajsar så jag hoppas att det släpper snart.

     Dottern skulle jag kunna ha blöjfri men jag är för lat för att hålla på att tvätta kläder om jag missar, hon har tygblöjor så det blir nån tvätt då och då men nu börjar det verkligen släppa, hon vill sitta på pottan så nu känns det väldigt skoj att springa till pottan.
     Ännu roligare är det att se människors min när jag tar fram pottan och har båda barnen med mig, när jag sätter den minsta på pottan, haha..

    Men nej, tidskrävande? Visst lite, men hellre det är två blöjbarn, har redan ett..
     Billigare? Absolut!

     Angående din bror, du ska nog bli förbannad på honom, det är väl du som erbjuder dina barn alternativ och han ska sluta klanka på dig, han borde berömma dig för att du ger dina barn val!!
     Jäkla människor, låter ju nästan avundsjuk tycker jag.

     Blir lite arg på honom och säg att han inte behöver bry sig det är ju du som gör jobbet.
     Springer du inte på pottan med barnet när det är littet får du göra det när det blir äldre.
     Bli lite grrrrrrr!!!!
     

  • PetraMunchen

    Men va katten... antingen går man ju innan de kissar/bajsar eller efter.... Eller ska man låta sina barn ha kiss i blöjan i några timmar? Själv ECa vi vår lilla från 2 månader. Nu är han blöjfri vid 2 år och vi ska ha nummer 2 om nån månad. Så skönt att slippa byta blöjor på två. Det handlar ju inte bara om blöjbyte utan också om att barnet tränar att hålla blåsan och undviker att "småkissa" hela tiden. Så det är klart du ska ECa din nya. Jag tänker i alla fall köra med 2:an nu. Och det tänkte jag göra från början.... med sonen börja jag först vid 2 månader.

  • Sture

    För det första ska väl  inte din bror, eller nån annan heller för den delen bestämma vad som är för jobbigt för er och vad ni orkar med.
     Min erfarenhet är att allt med barn nummer 2 har gått mycket lättare och smidigare än vad jag förväntat mig. Jag provade att sätta storebror på pottan när han var liten men det fungerade inte så bra, han va inte alls med på det. Han fyller 3 om en månad och blev blöjfri innan han var 2 ½ utan större ansträngning.   
    Lillebror som nu är 7 månader har sedan några månader, med få undantag bajsat i potta eller toalett. Det mesta kisset kommer där också. Klart att det kan kännas lite stressigt ibland, för man vill ju gärna ta honom till toaletten så fort som möjligt när han behöver, men precis som PetraMunchen skriver antingen går man före eller efter, o det är fantastiskt skönt att slippa kladdiga bajsrumpor!! Storebror tycker också att det är spännande när lillebror sitter på pottan och följer gärna med in på toaletten.
    Jag tror att det är svårt att jämföra rakt av med någon annan, man måste precis som du säger utgå från barnen, sig själv och hur ens vardag ser ut. Vi kör ju nån light-version av EC som jag tycker fungerar för oss. Ni har alla förutsättningar att få det att fungera om ni bestämmer er för att prova.
    Lycka till!

  • Suneboll

    Tyckte det var enklare att ECa barn nr 2, man var ju liksom mer van än med 1an...det gick av bara farten o var mer självklart. Man behöver ju inte bestämma sig för ngt sådant, det kommer ju av sig själv, dessutom behöver man ju inte ha ambitionen att allat kiss o bajs ska hamna på pottan....vi har alltid haft blöja på ändå när de varit jättesmå...förutom när de legat på golvet o luftat sig. Man får ju vara glad för det som inte hamnar i blöjan o inte göra så stor grej av det, ibland är man ju ute o har inte tillgång till att kissa dem tex mitt i vintern.

  • vittra

    Hade helt glömt bort den här tråden!

    Nu är lilltjejen knappt 2 månader och det har faktiskt blivit ungefär som Suneboll skriver, det känns mer självklart nu och hon har redan kissat massor på pottan
    Inget bajs än dock, för hon bajsar bara ca 1 gång i veckan och då är det svårt att tajma, dessutom skriker hon ungefär 1-2 dagar innan hon bajsar så man vet aldrig när det kommer...

    Så om något, så skulle jag nog vilja påstå att det till och med är lättare denna gång, och det är ju som Suneboll skrev inte någon ambition att hon ska bli blöjfri och att allt ska hamna på pottan. Däremot blir man både glad och stolt när man märker att hon hållit blöjan torr i 2-3 timmar för att sedan kissa ur sig på pottan

Svar på tråden EC med syskon?