• sarsparis

När valde ni att inte ta på blöjan längre?

Sonen har blivit jätteduktigt på att vara utan blöja, när vi är hemma och inne har han bara kalsongerna på sig, ibland händer en olycka men inte ofta. Har funderat på om vi ska låta honom vara utan ute också, men har inte tagit det steget ännu. Vet inte hur han reagerar när han har byxor på sig också.

Hur gör man med dagis? Han börjar på måndag, det känns synd att behöva ta på blölja på dagis, samtidigt så vet jag ju att de inte kan ha samma örnkoll på honom där som vi har hemma, det är inte alltid han säger till när han är kissnödig utan man måste hålla koll när han börjar klämma på snoppen. Och olyckor händer fortfarande nån gång varje dag.....

Berätta hur ni har gjort!

• Svar på tråden När valde ni att inte ta på blöjan längre?
  • Jonna79

Puffar tråden och undrar samma sak. MIn son är tre år och fixar toan hur bra som helst här hemma. Dock går vi sällan ut utan blöja. Han börjar dagis imorgon och då tänker jag prova utan....

• Eligrabbarna

Vi tog bort blöjan när han oftast gick på pottan. Vi fick ha koll på honom och påminna honom men han klarade av att oftast säga till. Då testade vi kortare turer ut t ex till lekplatsen så vi bara kunde gå hem om han kissade på sig.

Det testade vi kanske 2-3 ggr sen gav vi oss på turer på Max 30 min i bilen. Vi tog bort blöjan på dagis samtidigt som vi testade de där lite längre resorna.

De satt honom på pottan på regelbundna tider samt påminde honom ofta. Vi hade ofta med oss byte hem hela första halvåret för han glömde ofta när han lekte. De fick ha pottan med ut när de gick på utflykt för han gillade inte att kissa ute.

Tycker INTE ni ska sätta på honom blöjan när han börjar dagis. Testa nu att gå it med honom utan blöja bara. Förskolan ska hjälpa till med att potträna barnen!

Är i samma situation nu med min minsta. Han har dock inte kommit lika långt som er son. Han börjar dagis igen om 1 v och jag vill inte att dagistiden ska förstöra det vi jobbat på hemma.

• Gustie

Säg till på dagis att han inte har blöja längre, så får de påminna honom hela tiden.
    Lägg dit ett gäng kalsonger för det lär behövas i början kanske.

De är ju så upptagna på dagis att det oftare händer olyckor där än hemma, men se bara till att personalen hjälper till genom att fråga honom ofta om han behöver gå på pottan.

Vår son var ju ganska stor 3,5 år, när han blev blöjfri, det är ju sent egentligen.
    Men samtidigt så har det gått så smidigt att han nu på kort tid är helt torr både natt och dag.

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Gizzie

jag tog av blöjan helt i maj och det tog kanske en vecka för honom så att han kunde hålla sig. Både ute och inne. Visst hände en olycka då och då men de gör de säkert 2-3m. Det blir mindre och mindre hela tiden. Men det värsta var att på dagis satte dom på honom blöja fast jag hade sagt ifrån. Så ta av blöjan helt så att han inte blir förvirrad. Och va stenhård på dagis.. tack och lov hann sonen vara torr ca 4-6veckor innan semester så han slapp va på dagis med blöjan.. Senaste månaden tror jag att han har haft 1 olycka.

Ute frågade jag hela tiden och lät sonen kissa mot en buske eller så..  ifall ni har tagit av blöjan så ta av den helt. Många barn håller sig med och bajsa tills blöjan kommer på igen, många av dom vet att dom kommer få blöja nån gång under dagen.

Nu har jag börjat och ta sonen på pottan vid 23 tiden innan jag lägger mig så han är helt torr på morgonen =)

• Mylla

Ja du sätter ju fingret på problemet. När mina vande av var jag hemma med dem och hade all tid att torka opp och visa var man gör sina behov och se till att de slapp felaktigt tjat. Det var ingen annan som behövde vara med på tåget egentligen. Jag tog bara bort blöjan när det blev väder för det. L hade varit torr sen julen men hade ändå blöja ute när det var overallväder. Hon var ju så liten och jag hade inte så många overaller.

Fråga dagispersonalen hur det brukar gå till? Han har ju förmågan, behöver bara lite stöttning. 

• CillaPilla

Tog "bort" blöjan för någon vecka sedan efter att han suttit utan byxor eller blöja och lekt på kvällen och helt plötsligt sprang till pottan (självmant) och ropade "jag måste kissa, mamma!"...
    Sen provade vi låta han vara utan dagarna efter. Eftersom vi fortfarande har semester, så har det varit relativt enkelt att provköra blöjfritt, även till lekparken och ett par turer i bilen. Brukar fråga regelbundet om han behöver kissa, ibland blir han arg för att man frågar, men ibland behöver han. Ibland säger han till självmant och ibland "tvingar" jag honom att kissa (typ när han inte riktigt kommer ihåg att han behöver, så som när han leker intensivt etc).
    Jag kommer inte sätta på blöjan igen till dagisstarten utan nu räknar jag honom som fri. Han har även klarat vilan utan olyckor hela denna vecka (han är 2,5 år nu) så vi kör bara nattblöja. Det gäller dock att ha ombyte berett om man åker iväg, för rätt var det är så händer det...

Lycka till!!

PS. Jag tror förskolan är helt lugna med att potträna de med! Så kör bara. :)

• Mylla

Hmm ett tips till Ha inte byxor med skärp eller hängslen. Utan lätta att ta av. fast det kom du säkert på själv.

• Mylla

Jag tror det är en senväg att tjata och påminna om toabesök. Ju fortare barnet lär sig att det är på eget ansvar desto fortare fungerar det felfritt gissar jag. Om barnet alltid blir påmint och tjatat på så missar man ju det viktiga att man kissar på kroppens signal. Att det sköter sig själv.

• Eligrabbarna
    Mylla skrev 2010-08-08 22:10:56 följande:

Jag tror det är en senväg att tjata och påminna om toabesök. Ju fortare barnet lär sig att det är på eget ansvar desto fortare fungerar det felfritt gissar jag. Om barnet alltid blir påmint och tjatat på så missar man ju det viktiga att man kissar på kroppens signal. Att det sköter sig själv.

Tror i  o för sig att det är olika från barn till barn. Vi fick "tjata" och påminna rätt mycket till en början. Sonen blev blöjfri dag som natt på 3 veckor men han var i och för sig 2 år och 10 månader, så lite äldre...
  • Calexico

Vi slutade helt med blöja både hemma och ute när semestern började. Har knappt skett någon olycka alls när vi varit iväg. Men innan vi ska iväg ser vi till att övertala till ett pottbesök, i övrigt tjatar vi inte för att han ska lära sig känna efter själv. Jag tror också det är en fördel att låta dem komma på själv att de behöver gå, även om det betyder nån mer olycka då och då. Har funkat bra här i varje fall och tänker inte låta honom ha blöjor nu när dagis börjar igen.

• Eligrabbarna
    Calexico skrev 2010-08-08 22:26:42 följande:

Vi slutade helt med blöja både hemma och ute när semestern började. Har knappt skett någon olycka alls när vi varit iväg. Men innan vi ska iväg ser vi till att övertala till ett pottbesök, i övrigt tjatar vi inte för att han ska lära sig känna efter själv. Jag tror också det är en fördel att låta dem komma på själv att de behöver gå, även om det betyder nån mer olycka då och då. Har funkat bra här i varje fall och tänker inte låta honom ha blöjor nu när dagis börjar igen.

hur gammal är han?
  • Eligrabbarna

Jag kör stenhårt nu, har en vecka på mig haha. Sonen är superintresserad så jag hoppas det går

• Anne69

Min 2åring börjar dagis nästa vecka och vi kommer inte ta på blöjan igen!  Hon har varit utan sen midsommar och det händer nästan inga olyckor längre. Men härhemma är vi tre som hjälps åt att ha koll o stötta henne....och så lär det väl inte bli på dagis. Så jag räknar med att det kommer hända nya olyckor där - dels är nog livet mkt mer spännande där, dels färre personer som kan hjälpa henne. Vi laddar upp med massor av mjukisbrallor o jeans med resår som hon själv kan dra upp o ner. Hon klarar det bra hemma, får se hur det går på dagis!

Svar på tråden När valde ni att inte ta på blöjan längre?