• Ninnie

Isofix bilbarnstol?

Nu planerar jag redan för framtiden och vilken bilbarnstol vi ska välja till dottern. Vi måste ha den bak pga airbag fram. Vi vill gärna ha en med isofix och jag har kollat på en besafe izi kidx3 isofix. Men den är ju bara till 18 kg. Hur länge kan man ha en stol som bara räcker till 18kg? Jag vill gärna att mitt barn åker baklänges minst till dess att hon fyller 3 år. Jag vill helst inte vända å henne innan 4 år.  Jag vet inte vad 3-4 åringar brukar väga? Just nu är hon bara en månad och väger ca 4,2 kg. Finns det andra bilbanrstolar som ni rekommenderar? Vi har en passat kombibil så vi har rätt gått om plats.

• Svar på tråden Isofix bilbarnstol?
  • eec82

de ska ju åka bakåtvänt tills de är 4 år. Vet inte vad alla 4 åringar väger men är väl ca 16-20 kg skulle jag gissa på... några mer några mindre.

• Teskedsmamman

Det finns ingen isofixstol, vad jag vet, som är godkänd till mer än 18 kg. Det är pga fästena som de inte är godkända till mer...

Däremot finns det andra bra stolar som inte har isofixspännen som är lika bra.

Mina 3-åringar har vägt 13-16 kg men har varit över 18 kg som 4-åringar, så ska du vara säker på att inte bryta rekommendationerna utan kanske ha henne bakåt till längre än 4 år så ska du nog satsa på en annan stol.

www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp
    Om man kollar länken är det Brio Zento, Britax hi-way eller britax secura 02 ni ska ha

3 killar & pojke 4 dagar till BF - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • 2små2stora

Isofix stolarna går väl att använda även utan isofix och spännas fast på vanligt sätt med bälten.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Catti41

Vi har en isofixstol, men räknar kallt med att behöva byta stol innan lillakillen blir stor nog för att åka framåtvänt. Men eftersom en isofixstol känns så enormt mycket säkrare så känns det bra att ha en även om man måste byta efter några år. Vår grabb väger snart 15 kilo och är 2,5 år. Han kommer nog få en ny, bakåtvänd, stol i vinter eller så. Sen kan han åka bakåtvänt länge.

• bonsai
    Ninnie skrev 2010-08-08 16:23:20 följande:
    Nu planerar jag redan för framtiden och vilken bilbarnstol vi ska välja till dottern. Vi måste ha den bak pga airbag fram. Vi vill gärna ha en med isofix och jag har kollat på en besafe izi kidx3 isofix. Men den är ju bara till 18 kg. Hur länge kan man ha en stol som bara räcker till 18kg? Jag vill gärna att mitt barn åker baklänges minst till dess att hon fyller 3 år. Jag vill helst inte vända å henne innan 4 år.  Jag vet inte vad 3-4 åringar brukar väga? Just nu är hon bara en månad och väger ca 4,2 kg. Finns det andra bilbanrstolar som ni rekommenderar? Vi har en passat kombibil så vi har rätt gått om plats.
    Vi har en besafe x3 som du beskriver, för att den ska vara säkrast på marknaden. Våran dotter är snart ett år men hon sitter väldigt bra i den. Hon väger inte så mycket så förhoppningsvis kan hon ha stolen tills det är dags att vända henne vid fyra års ålder!
  • bonsai
    2små2stora skrev 2010-08-08 16:32:04 följande:
    Isofix stolarna går väl att använda även utan isofix och spännas fast på vanligt sätt med bälten.
    Nej inte våran i alla fall. Det finns inga remmar och konstruktionen är annorlunda.
  • 2små2stora
    bonsai skrev 2010-08-08 18:18:59 följande:
    Nej inte våran i alla fall. Det finns inga remmar och konstruktionen är annorlunda.
    Britax stolen verkar kunna fästas på alternativa sätt.
  • eec82
    2små2stora skrev 2010-08-08 18:29:17 följande:
    Britax stolen verkar kunna fästas på alternativa sätt.
    britax babyskydd ja. Men nu är de ju lite större stol, samt deras kid fix, men den är ju från 4 år å uppåt.
  • 2små2stora
    eec82 skrev 2010-08-08 18:44:30 följande:
    britax babyskydd ja. Men nu är de ju lite större stol, samt deras kid fix, men den är ju från 4 år å uppåt.
    Mutlitech ska man kunna ha både med och utan isofix.
  • eec82
    2små2stora skrev 2010-08-08 19:22:45 följande:
    Mutlitech ska man kunna ha både med och utan isofix.
    oki var har du sett de? säljer de dagligen å britax har iaf ingen på svenska marknaden vad jag vet. Varken att beställa el i sina kataloger el på nätet. (Men kan ju ha missat något nu).
  • 2små2stora
    eec82 skrev 2010-08-08 19:28:57 följande:
    oki var har du sett de? säljer de dagligen å britax har iaf ingen på svenska marknaden vad jag vet. Varken att beställa el i sina kataloger el på nätet. (Men kan ju ha missat något nu).
    Ok, det var så som jag tolkade det när jag tittade på deras hemsida. 
    Vi har Isofix fästen i vår bil men kommer att köpa en HiWay istället. Dottern har en Freeway som hon sitter helt underbart i.
  • eec82
    2små2stora skrev 2010-08-08 19:36:20 följande:
    Ok, det var så som jag tolkade det när jag tittade på deras hemsida. 
    Vi har Isofix fästen i vår bil men kommer att köpa en HiWay istället. Dottern har en Freeway som hon sitter helt underbart i.

nopp inte på den. Hi way har jag med, tycker de är en superbra stol. Nu är min lille bara 1,5 är men han sitter superbra i den. :)

• Alfonsina

Läste någonstans att endast 4% av alla 4-åringar väger över 18 kg. Ingen aning om detta stämmer dock! Funderar också på en Besafe Izi kid x3 isofix då vi har Izi Sleep nu med isofix och är väldigt nöjda.

Eftersom vi har två bilar som vi växlar mycket mellan så vill vi har med isofix då det är smidigare, samt säkrare har jag förstått.

• cicci85

Kommer ni bara att använda bilstolen i er bil? Vi byter lite då och då och alla bilar har ju inte isofix. Min son vägde 18 kg när han va 3,5 år. Vill att barnen ska åka bakåtvänt till minst 5 år, om jag köpte en isofixstol skulle jag köpa en Britax Twoway när den var urvuxen så barnet kan åka bakåtvänt så länge som möjligt.

• Alfonsina

Min systerdotter som är 3 år vägrar att åka baklänges så de har redan bytt till en bältesstol. Men vi får ju vara redo att köpa en stol till, finns ju inga med Isofix upp till 25 kg vad jag förstår?

• Joico
    Alfonsina skrev 2010-08-21 22:34:25 följande:

Min systerdotter som är 3 år vägrar att åka baklänges så de har redan bytt till en bältesstol. Men vi får ju vara redo att köpa en stol till, finns ju inga med Isofix upp till 25 kg vad jag förstår?

Hur i hela fridens namn kan man låta en TREÅRING bestämma en sån sak!?

Nej det finns inga isofix-stolar som är godkända för mer än 18kg bakåtvänt.
  • cicci85

Min 2-åring vägrar oxå, han vill sitta i brorsans bältesstol. Men i vår familj bestämmer inte småttingarna över sånt, låte illa att det är så i vissa... Om barnen vägrar ha bälte behöver de inte det då heller?
  • Cecci78

En 3-åring som får bestämma sådant? wow....
    om min 3-åring fick bestämma skulle hon sitta i mitt knä när vi åker bil.
  • Alfonsina

Jag vet att det låter illa men hon är ingen otäck unge som gapar och skriker, utan är väldigt redig. Kanske ännu svårare då kan jag tro, har inte diskuterat det så mycket med min syster utan ifrågasatte det bara litegrann.

Får hoppas att vår kille inte blir en tungviktare, vi vill ha Isofix-stolen, förhoppnignsvis väger han normalt och är 4 år när det blir dags att byta.

Svar på tråden Isofix bilbarnstol?