• Jmelb

Ivf, lång eller kort metod, vad är skillnaden

Har läst att det finns kort o lång ivf metod. vad är skillnaden? Är detta något man får välja?

• Svar på tråden Ivf, lång eller kort metod, vad är skillnaden
  • Lizz

Jag kunde välja, valde korta metoden första gången. Med korta metoden börjar man med sprutorna direkt, man tar även en spruta till sista dagarna som motverkar spontan ägglossning. Nu gör jag IVF nr 2 med långa metoden och då tar man nässpray innan sprutorna, man nedregleras hormonellt. Med långa metoden slipper man ta två sprutor sista dagarna, man fortsätter med sprayen men i mindre dos som förhindrar äl. Med bägge metoderna tar man en ägglossningsspruta 2 dagar innan äggplocket.

Jag fick bara ut två ägg med korta metoden, de var inte heller av bra kvalitet. Kan dock ha med dosen av sprutan och göra också, nu har jag högre dos. På de sidor jag läst är det inte säkert att äggskörden direkt påverkas av vilken metoden man kör. Sen verkar det dock berp på varför man inte blir gravid, vissa konstaterade fel verkar kräva långa metoden. Vi är ofrivilligt barnlösa så vi kunde välja=)

Planerar du att göra IVF?=) 

• Jmelb

Vi ska göra vårt andra försök med pergotime o pregnyl, men om detta inte skulle fungera så tror jag att vi ska få göra ivf. Jag vet inte heller om jag får något val om lång eller kort metod. Lycka till med er andra ivf

Svar på tråden Ivf, lång eller kort metod, vad är skillnaden