• ullis83

Potträning på min 3åring

Vi har nu försökt få våran kille att kissa på toaletten i 6 dagar. Allt går väl bra, han kissar och bajsar utan problem, men dom här kissolyckorna har kommit några gånger nu och det är verkligen kissat helt igenom.

Vad gör vi för fel? Är det normalt att han fortfarande kissar på sig? Känner han inte att det är på väg eller vad är det för fel?

Vore tacksam för några råd 

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Svar på tråden Potträning på min 3åring
  • SIN74

Helt normalt. Min kille var 2½ när han blev dagtorr. Nu 4 år. Han har haft ett natal olyckor sedan dess. Det är helt ok.

Jag tror definitivt att det tar mer än en vecka. Ha lite is i magen. Fungerar det inte alls kanske han inte är mogen och då gör ni nytt försök senare bara. Låt det ta lite tid.
    Lycka till nu!

• Eligrabbarna

Vår son var 2 år och 10 månader när vi började potträna honom. Han kissade på golvet/på sig VARJE gång hela första veckan. Inte en enda gång på pottan Sen var han duktig och bara kissade små små fläckar i kallingarna någon gång när han inte hann... sen var han hur duktig som helst i 1-2 månader...sedan kom bakslaget. Han kissade på sig hur ofta som helst, VARJE dag vi blev lite rådvilla eftersom han varit så duktg innan... men vi lät det vara och tjatade mer på honom, satt honom en gång i timmen på pottan o det gjorde de även på dagis.
    Efter någon månad blev det bättre och sen har det varit bra.

Iblnad blir det bakslag, det är ju en stor förändring i deras liv så jag tror bara man får låta det ta tid. en del barn är snabbare än andra.

• annica75

kanske lite optimistiskt att tro att han ska bli blöjfri (utan olyckor) på bara en vecka. räkna med olyckor ett tag framöver och som de övriga skrev här så kommer det att gå bra i några veckor sen blir det kanske tätare med olyckor ett tag igen. gör inte så stor grej om han misslyckas med att hinna till toaletten beröm istället när han går iväg själv från leken och kommer ihåg att gå.

vi började potträning på allvar i början av sommaren (sonen blev 3 till midsommar) eftersom han totalvägrade att ens prova toaletten så hade vi ett belöningssystem med klistermärken när han lyckades. allt eftersom så blev det mer och mer intressant att göra behoven på toaletten för att få nya klistermärken på papperet. nu är han helt torr på dagen (vi har fortfarande nattblöja) men visst händer det olyckor ibland men mer och mer sällan.

lycka till!

• Eligrabbarna

Min son är snart 4 år och har som sagt varit blöjfri i ca 1 års tid. Det händer fortfarande olyckor. Inte att han kissar allt på golvet givetvis men ofta när han är mitt uppe i en rolig lek så står han och trampar och trampar och vi påminner och säger "nu är du kissnödig, nu måste du kissa" "NEJ" han är minsann INTE kissnödig... till slut har det kommit en fläck i kallingarna innan han hinner på toa... så det får man nog räkna med ett tag. Barn är barn och har inte alltid tid...

• ullis83

Hela veckan har varit bra, nån enstaka droppe i kalsongerna bara..i helgen nu har det dock varit genomkissat tre gånger..hoppas det går över...berömer honom verkligen jättemycket när lyckas

Lukas 070410 och Tilde 090501
Svar på tråden Potträning på min 3åring