Hur stora är klasserna nu?
Ja, hur stor är ert barn skolklass? Om ni har flera barn så räkna ut medel och rösta på det. Jag undrar appropå diskussionen i andra trådar om att klasserna är så mycket större idag än de var innan.
Ja, hur stor är ert barn skolklass? Om ni har flera barn så räkna ut medel och rösta på det. Jag undrar appropå diskussionen i andra trådar om att klasserna är så mycket större idag än de var innan.
Det ska vara 23 i f-klassen där min dotter ska gå. Det är väl ungefär som när jag började skolan för 35 år sedan, fast då var det bara 1 lärare nu är det 2 lärare i klassen. Å andra sidan var ju barnen 7 år då (bara jag som började ett år för tidigt).
I Gabriels klass (3:an nu till hösten) är de 10 elever (friskola)
Har praktiserat och jobbat inom skolväsendet här på bygden och kan säga såhär:
I låg/mellanstadiet är det 20-25 barn i klasserna
I högstadiet är den största klassen jag stött på av 16 elever. Det var den klassen jag gick i högstadiet..
Annars brukar det vara 10-15 elever per klass i högstadiet.
Tjejen som börjar ettan blir 15 elever, en lärare och två extra personal eftersom det är två elever som behöver lite extra resurser. Helt perfekt tycker jag eftersom det blir fler vuxna "ögon" som ser barnen.
Tjejen som börjar trean går i en 2-3 och är 19 st och har två lärare. Jättebra tycker jag!
När jag började ettan var vi 16 elever och sen tillkom det några eftersom åren gick så när vi slutade nian var vi väl runt 25 st. Lagom och bra!
Jag tycker att det klagas enormt mycket på skolan. Personalen gör ett superjobb med alla barn med extra behov, utlänska barn som inte kan språket och inte minst i kontakten med alla föräldrar.
hellokillerN, skojar du, eller? Jag har arbetat som lärare på högstadiet i 10 år och den största klassen jag mött var 32! Aldrig stött på en så liten klass som 16.
Sonen börjar förskoleklass nästa vecka, 18 barn är de då i hans klass
Kanske bör skriva lite om hur det funkar också:
Du har en "mentorsgrupp" som är din ursprungsklass så att säga. Det brukar finnas runt 6 stycken såna grupper per årskurs. Men du går inte på lektioner tillsammans med din mentorsgrupp, istället delas de upp i grupper fem om fem ungefär och paras ihop med andra grupper till olika lektioner. Typ 9:3 A, 9:3 B, 9:3 C. Fast grupperna är inte fasta det varierar vilken grupp du tillhör beroende på vilken lektion du skall gå till.. Rätt krångligt men man lär sig hålla reda på det tillslut haha..
Det brukar sluta i att under en lektion så undervisar lärarna runt 25 elever där alla är från olika mentorsgrupper.
Vet inte varför de har det så dock, vet bara att jag tyckte det var skönt med omväxlingen av människor (alla känner redan alla sen dagisålder typ) i klassrummen och att slippa sitta med samma människor dag ut, och år in.
9 elever i F-1.
11 i 2-3.
Underbar friskola!!