• Punkemmi

underhållstöd - jämställdhetbonus hur funkar det??

Hej!

Vi väntar på att adotionen för vår pojke ska gå igenom för min fru och tänkte ev undertiden vi väntar söka underhållstöd, sen när vi tagit ut all föräldraledighet är tänkte vi söka jämställdehetbonus. 
     Vi kommer inte få ut så mycket i jämställdehtsbonuseftersom det här m adotionen tar så lååång tid.  Vi känner oss snuvade på den eftersom vi kommer dela lika men eftersom vi båda inte blir vårdnadshavare fören adoptionen går igenom har ca halva året gått.
    Därför tänkte vi dryga ut m underhållstöd medans jag är ensam vårdnadshavare.
    Är de någon som gjort på det här viset?
    Hur har det gått?

• Svar på tråden underhållstöd - jämställdhetbonus hur funkar det??
  • sahara sahara

Vi är nog många som gör så.

Vi ansökte om underhållsstöd så fort barnet var ute, typ, och ringde sen och avsade oss det när adoptionen hade gått igenom. Det var inga problem, och det verkade inte vara första gången handläggaren stötte på det.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Punkemmi

har ni sökt jämställdhetsbonus sedan??

• sahara sahara

Nej. Inte än, i alla fall. Barnet är inte så gammalt än. Jag vet inte ens om vi kan få någon sen - räknar de antal dagar per kalenderår är det rätt kört för oss, tror jag.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Apolline

Vår pojke föddes för en månad sedan, så adoptionen är ju inte klar än. Vi hade tänkt göra likadant som ni, dvs söka underhållsstöd från nu fram tills adoptionen gått igenom, därefter jämställdhetsbonus.

Sen så börjar väl bonusen inte räknas förrän man tagit ut de första 60 dagarna (per person)? Eftersom jag tagit semester i juli och börjar ta mina föräldradagar nu, och min fru börjar ta ut sina i slutet av november kommer vi inte ha tagit ut så mycket mer än 60 vardera innan adoptionen gått igenom. Dvs dagar som ändå inte skulle varit jämställdhetsbonusgrundande. Tror jag.

Men visst är det dumt att jag klassas som en ensamstående förälder istället för en jämställd förälder.

• Punkemmi

ja! Det är ju hel tokigt att klassas som ensamstående förälder istället för jämställd. Men nu ska pappret endå skickas in....

fan blir så arg o ledsen systemet e ju helt galet. Det är som att vår familj inte finns.

• Punkemmi

förresten grattis till sonen!!

Visst är det otroligt mysigt !
    Det här är första dagen efter vår son föddes som jag är hemma själv.
    Spännande men lite ovant!

• Birry
    Apolline skrev 2010-08-09 12:38:53 följande:
    Vår pojke föddes för en månad sedan, så adoptionen är ju inte klar än. Vi hade tänkt göra likadant som ni, dvs söka underhållsstöd från nu fram tills adoptionen gått igenom, därefter jämställdhetsbonus.

Sen så börjar väl bonusen inte räknas förrän man tagit ut de första 60 dagarna (per person)? Eftersom jag tagit semester i juli och börjar ta mina föräldradagar nu, och min fru börjar ta ut sina i slutet av november kommer vi inte ha tagit ut så mycket mer än 60 vardera innan adoptionen gått igenom. Dvs dagar som ändå inte skulle varit jämställdhetsbonusgrundande. Tror jag.

Men visst är det dumt att jag klassas som en ensamstående förälder istället för en jämställd förälder.
    Tyvärr börjar de inte räkna de 60 + 60 "karensdagarna"  förrens efter att ni fått gemensam vårdnad... För oss där adoptionen tog åtta månader och vi var tvugna att ta många dagar/vecka från början så innebar det att vi slutändan kunde få j-bonus för ca 7 dagar (men det fick vi inte heller, för då var min fru arbetslös...)
  • Birry

Ah - för att svara på TS fråga så fick vi iaf underhållsstöd under den långa "ensamstående mamma-perioden".

• Punkemmi

tack för svaret. Nu känns det absolut rätt att jag skickade in pappret om Underhållsstöd. Han är redan två månader o nästa möte hos socialnämnden är den 22 sep. Då ska de lägga ner faderskap. Där efter kan vi skicka in adoptionen. Han kommer väl gå innan allt är klar, Vi kan ju också glömma J-bonus eftersom jag redan såklart börjat ta föräldrapeng.

• Apolline

Hur kändes det att vara hemma ensam med lillen? Vi kommer också vara hemma båda två i två månader, det är ju väldigt skönt och praktiskt att vara två...

Angående adoptionen så har vi redan skickat in ansökan till Tingsrätten efter att ha läst i en tråd här att faderskapsutredningen inte alls måste vara nedlagd innan. Pratade med dem förra veckan och då hade de påbörjat vårt ärende genom att begära in ett yttrande från familjerätten i vår kommun. De har tre månader på sig att inkomma med detta.

Beslut om underhållsstöd kom för övrigt på mindre än två veckor från Försäkringskassan.

Birry: Jaha, typiskt. Då får jag räkna om helt. Verkar inte vara lätt att få den där jämstlldhetsbonusen om man inte ens kan få den genom att båda föräldrarna tar lika många dagar var....

• Regnbågslycka

Jag har en fråga!

Jag har ansökt om underhållsstöd fram till att en närståendeadoption går genom.
    Vår son kom till genom anonym donator, dock inte på klinik utan privat.

Hur kan jag övertyga famljerätten att faderskapsutredningen ska läggas ner?
    För som det är nu så ifrågesätter dem precis allt.

VI har sagt att vi inte träffat donatorn utan att både han och vi har använt oss av en sk mellanhand.

~♥~ Mamma till en tösabit född 2007 & en påg född 2010 ~♥~
  • Regnbågslycka
    Ingen?
  • Regnbågslycka
    Regnbågslycka skrev 2010-09-14 12:10:03 följande:
    Jag har en fråga!

Jag har ansökt om underhållsstöd fram till att en närståendeadoption går genom.
    Vår son kom till genom anonym donator, dock inte på klinik utan privat.

Hur kan jag övertyga famljerätten att faderskapsutredningen ska läggas ner?
    För som det är nu så ifrågesätter dem precis allt.

VI har sagt att vi inte träffat donatorn utan att både han och vi har använt oss av en sk mellanhand.
    Det har fixat sig Glad
  • smultronbål

Har nu blivit beviljad underhållsstöd för Valter, eftersom jag är "ensamstående". Gick väldigt fort att få det beviljat. Faderskapet ska läggas ner i början av oktober när nämnden sammanträder.

• Regnbågslycka
    smultronbål skrev 2010-09-17 23:10:15 följande:
    Har nu blivit beviljad underhållsstöd för Valter, eftersom jag är "ensamstående". Gick väldigt fort att få det beviljat. Faderskapet ska läggas ner i början av oktober när nämnden sammanträder.
    Vad menar du med "ensamstående" inom citationstecken? Får jag fråga hur din/er situation ser ut och ineminerade ni med känd eller anonym donator?
  • smultronbål

Samhället ser mig som ensamstående trots att jag och min fru är gifta. Det var bara det jag lite sarkastiskt försökte få fram med citationstecknen. Tycker att det är helt galet att i heteroförhållanden blir mannen direkt fader/vårdnadshavare, men inte vi som lever i homoförhåkllanden.

• Regnbågslycka
    smultronbål skrev 2010-09-22 19:53:26 följande:
    Samhället ser mig som ensamstående trots att jag och min fru är gifta. Det var bara det jag lite sarkastiskt försökte få fram med citationstecknen. Tycker att det är helt galet att i heteroförhållanden blir mannen direkt fader/vårdnadshavare, men inte vi som lever i homoförhåkllanden.
    Ah ville bara få det klart för mig att det var så som jag tänkte! Tungan ute

Nä men det är ju samma här; är ju oxå gift. Skulle du vilja maila mig här och berätta lite hur du/ni gick tillväga för att få det beviljat så fort?! Skulle verkligen vara tacksamt!

Jag lägger till dig!
  • Apolline
    smultronbål skrev 2010-09-17 23:10:15 följande:
    Vad bra att de verkar agera snabbt. Har ni påbörjat adoptionen också? Vi ska få hembesök av två personer från familjerätten om två veckor, de ville ha ett refernsbrev då också. Men vi har inte fått några instruktioner om vad det ska innehålla eller vem som bör skriva det. Vi ska försöka få ihop något i alla fall och hoppas att det räcker. Snart slipper jag ha ensamt ansvar för vår son.
Svar på tråden underhållstöd - jämställdhetbonus hur funkar det??