• Anonym (jonas)

Samordnare för multisjuka

Inför förra valet så var ett vallöfte att det skulle bli lättare för multisjuka med kontakterna inom vården. Någon sorts samordnare skulle införas så att vård och hjälpinsatser skulle kunna koordineras och resurser sparas.

Detta var något jag såg fram emot då jag inte gillar nuvarande system där var avdelning på ett sjukhus sköter sig själv helt och hållet och oerhört lite information bytes avdelningar/läkare imellan.

Jag är övertygad om att det skulle leda till förbättrad patientsäkerhet, bättre vård för alla och faktiskt, även, en besparing då man kan sätta in rätt resurser från början vilket i nästan alla fall leder till att patienten slipper onödiga dubbelundersökningar och att patienten kommer hem fortare.

Så hur blir det med detta? Tänker ni förbättre för de multisjuka? När ni svarar, tänk på att multisjuka inte enbart är nittioåringar med sviktande cirkulation, alzheimers mm, utan multisjuka är i princip alla som har olika sjukdomar/funktionshinder/handikapp som behandlas på mer än en avdelning/mottagning.

• Svar på tråden Samordnare för multisjuka
  • Moderaterna

Hej,
    Tack för din fråga till oss.

Den 1 juli 2010 trädde en lagändring ikraft som syftar till att stärka patientens ställning i vården. Lagändringen innebär bland annat att patienter har rätt till en fast vårdkontakt. Det är verksamhetschefen som ansvarar för att patientens behov av trygghet, kontinuitet, samordning och säkerhet i vården tillgodoses. Om det är nödvändigt för att tillgodose dessa behov eller om en patient begär det, ska verksamhetschefen utse en fast vårdkontakt till patienten.

För vissa grupper av patienter, till exempel äldre med behov av flera olika vårdresurser från olika vårdgivare och professioner kan ofta behöva hjälp med att samordna sina insatser. En fast vårdkontakt kan bistå patienten i att samordna vårdens insatser, informera om vårdsituationen, förmedla kontakter med andra relevanta personer inom hälso- och sjukvården och vara kontaktperson för andra delar av hälso- och sjukvården och för socialtjänsten samt i förekommande fall andra berörda myndigheter som till exempel Försäkringskassan.

Svar på tråden Samordnare för multisjuka