• Lambi87

Vad använder ni för att torka stjärten?

Använder ni
    våtservetter/skumlappar/gamla lakan/servetter?

Vilket märke och hur nöjda är ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 22:16
    Läste en lite läskig undersökning...

www.gp.se/konsument/tester/1.20913-vatservett...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 11:40
    Nu när man ändå har igång den här tråden så kan man ju fråga vad ni använder för tvål? Både till bebisen och er själva? :)

• Svar på tråden Vad använder ni för att torka stjärten?
  • Ekorrfamiljen

Vi använder IKEAs tvättlappar KRAMA och vanligt ljummet kranvatten. Om det är väldigt kladdigt av bajs tar vi lite olivolja också. Vi använder tygblöjor så den extra tvätt som blir med tvättlapparna är bara till fördel.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • Lambi87

Nu när man ändå har igång den här tråden så kan man ju fråga vad ni använder för tvål? Både till bebisen och er själva? :)

• Pemmel
    Lambi87 skrev 2010-08-11 11:40:17 följande:
    Barnängens barntvål. Den kör vi med allihop.
  • piiiinkcat

Har aldrig använt våtservetter på grund att de är skadliga för bebisen... inget nytt direkt. Använder skumtvättlappar med lite vatten och barnängens tvål om så skall behövas (...till fastkletat bajs)

Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ ...å en liten ängel född 050817 (Arwen)
  • Jennypenny83

Neutral till allihop. Lättast så och den är ju både allergivänlig, parfymfri, milövänlig mm. Känns som ett bra val, men det är ytterst sällan jag använder tvål till lillen. Endast när vi har varit i badhus.

• Mashenjka

Torky, en stor pumptermos med vatten och olivolja har funkat jättebra i över 2 år. Ikeas tvättlappar som komplement. Men torky är bäst!

• Helene OSV

Antingen sköljer jag bara av med vatten över handfatet (då mina bäbisar oftast bajsat just i handfatet) eller vanliga torra papperstvättlappar (coops) som jag blöter med vatten.
    De har jag även ALLTID med mig i väskan, i en burk med tättslutande lock håller de en vecka typ. (ibland har jag lite olja i vattnet när jag blöter dem.)
    De kan man ju torka både händer, ansikte och rumpa med.

De har jag alltid i väskan även nu innan bäbis, de är ju perfekta för sandiga händer och glassiga hakor.

• mina1

IKEA´s tvättlappar. Lite extra tvätt men absolut bäst av allt vi prövat.

• Mumin80

Jag använder nog väldigt sällan tvål. Om pappersservetterna + vatten inte varit tillräckligt så har några skumlappar och vatten rivit bort även det klistrigaste bajset :)

• Lussekatten87
    När dottern var nyfödd och hon hade bajsat ner sig helt,tog jag vatten och Liberos baby wash. Den är parfymfri och innehåller rapsolja.
  • Anaiah
    Ingen till barnen, bara olja och vatten - löser smutsen väldigt bra. Kommer man in utifrån tvättar vi händerna med någon mild handtvål. Använder inte tvål när jag duschar heller, bara till händerna och min hud mår väldgt mycket bättre nu än när jag löddrade för fulla muggar
  • Anaiah
    Pemmel skrev 2010-08-11 10:58:43 följande:
    Nej, ljummet vatten och tvål. Blev så självklart för mig att jag missade vattnet i andra meningen.
    Ah, ok. Blev lite konfunderad där ett tag
  • Trynträ

Vi använder vatten och torra tvättlappar från Eldorado. Tycker de är mjukast och funkar bäst. Har testat Liberos våtservetter men de måste innehålla nåt allergiskt som inte är bra för bäbisrumpor för hon blir alldeles knallröd och det är nästan så huden fräts bort. Ruggigt är vad det är. Lite lustigt att det står att det inte är nån parfym men ändå innehåller de aloe vera och camomill. Går ju liksom inte ihop. Använder endast våtservetter att torka mig själv med när dottern bajsat och man råkat få nåt på fingrarna.

• Trynträ
    Lambi87 skrev 2010-08-09 13:48:35 följande:
    Men är de omdebatterade kemikalierna i våtservetter farliga eller allergena eller båda två?
    Beror ju på bäbisens känslighet. Min dotter tål inte Liberos och jag vägrar testa nån annan för de skulle ju innehålla ännu mer kemikalier. Vill bespara min dotter det.
  • madde10

Jag tog ett gammalt lakan jag skulle slänga och rev i lagom stora bitar och så sicksackade jag runt. Har en skål med vatten och olja vid skötbordet som jag fuktar med. Tvättas tillsammans med tygblöjorna. När jag är iväg tar jag några stycken och blöter och lägger i en liten påse, funkar lika bra som våtservetter.

Min son är nästan aldrig röd i rumpan och det tror jag beror på att jag använder tygisar.

Svar på tråden Vad använder ni för att torka stjärten?