• Tuffen

Varför vill ni att jag ska jobba heltid?

Jag har med jobbskatteavdragets hjälp fått möjlighet att arbeta 80%, maken arbetar 100. Om ni höjer skatten för maken (som tjänar drygt 40 000 kr per månad) så måste jag troligen gå upp till  heltid för att vi ska klara huslånen. Men då får ju barnen längre vistelsetid på förskolan och fritids (stora barngrupper)?! Det är ju verkligen inte bra. Varför ska våra barn få lida för att ni vill beskatta oss hårdare? Varför ska våra barn få lida för att ni vill ge mer pengar till arbetslösa och sjuka? Vi har arbetat hårt för att få de jobb vi har idag, och det känns inte schysst att ni då vill beskatta oss hårdare trots att vi själva kämpat under universitetsåren. Vi kommer inte från ekonomiskt starka familjer, tvärtom.

• Svar på tråden Varför vill ni att jag ska jobba heltid?
  • Socialdemokraterna

Hej!

Vi kommer att bibehålla jobbskatteavdraget för alla som tjänar under 40 000 kr i månaden.

Jobbskatteavdraget trappas av från en månadsinkomst på 40 000 kr och avskaffas helt för de med miljoninkomst. För den som tjänar 50 000 kr/mån innebär det ca 250 kr mindre i jobbskatteavdrag per månad. Skatter behövs för att kunna finansiera det vi gör tillsammans – till exempel skola, sjukvård, vägar, arbetslöshetsförsäkring, polis och mycket annat.

Vi vill att Sverige ska vara ett möjligheternas land. Människor ska känna sig trygga att ta nya språng i livet – många gånger. Det gör Sverige starkt.

Vi vill bland annat prioritera en sänkning av avgifterna till arbetslöshetsförsäkringen genom att införa en skattereduktion som kraftigt sänker avgiften för att vara med i a-kassan, till 80 kr i månaden för alla.

Arbetslöshetsförsäkringen ska finansieras solidariskt. Men regelverket måste också ses över. I dialog med fackföreningsrörelsen vill vi skapa en fungerande försäkring som är enkel att förstå, som är pålitlig, rättssäker och som inte kan missbrukas. Det kräver en omfattande översyn av regelverket.

Det är smartare att lösa problem tillsammans än att ställa yngre mot äldre, sjuka mot friska, män mot kvinnor och arbetslösa mot dem som har jobb. Sverige tjänar på rättvisa.

.

Svar på tråden Varför vill ni att jag ska jobba heltid?