• Mama Mia

Olja i ersättningen

Frågar åt en kompis som undrar

2-månaders-tjejen får delvis ersättning och har blivit hård i magen. Jag tipsade om lite olja i, för det har jag hört att man ska ha. Så kom följdfrågan om man kan ge olja till en som bara är 2 månader. Vill höra vad ni mer erfarna har att säga. Själv började vi inte med ersättning förrän skrutten var 3½ månad så det var inget jag funderade på.

Och sen undrar kompisen också om man kan ha olivolja i? Det var det enda hon har hemma just nu. Annars föreslog jag rapsolja, men hon vill ju gärna kunna börja med en gång om hon kan.

Tacksam för snabba svar...

• Svar på tråden Olja i ersättningen
  • Mama Mia

*puffar*

ja, jag vet... otålig. Har kompisen väntandes på Facebook-chatten Cool

• Faile

Nu vet jag inte om man kan ge det till en så liten, för vi har alltid bara använt det i vällingen. Det vi då har använt har varit olivolja ( kallpressad/extra virgin ) efter rekommendation från vår barnläkare vi hade då.
    Men det var som sagt på lite äldre bebisar.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Mama Mia

Ja, rent spontant tänkte jag att olivolja borde vara okej. Det borde väl också vara "snällt" sas. Men när det gällde en så här liten och hon frågade mig rakt ut känns det som jag vill vara mer säker innan jag säger nåt definitivt.

Någon annan?

• Mama Mia

*puffar* om det är någon mer som vet. Kompisen fick inte tag på bvc idag för att fråga...

• With a devilish smile

Man kan ge till små med , vi ger till vår lille som är 5 v fick rådet av BVC och här på FL Rapsolja är ju inget farlig i sig :) olivolja har jag hört ger lite annan smak på ersättningen så det är väl därför det rekommenderas raps

• Rosdraken

är liten hård i magen så brukar ju annars messmör vara det som rekomenderas.

Jag hörde mig för till bvc om det efter att mamma och folk här på fl tipsat om det. De sa att det var ett ok råd men att messmör har lite för mycket salt,socker och järn för att vara helt ok en längre tid.

Så vi fick rådet att börja med sempers magdroppar (som man även kan ge vid magsjuka tydligen ska förkorta den med några dagar) och laktolos vi blev rekomenderade 5 ml i 6 veckor och sen 2,5 ml i 4 veckor. Men vår tjej fick sån fart på magen att vi minskade ner fort men magdropparna har vi fortsatt med och en mindre dos laktolos (2 ml)

Sonja 20/5-10
  • Mama Mia
    Clawdia skrev 2010-08-13 16:14:09 följande:
    är liten hård i magen så brukar ju annars messmör vara det som rekomenderas.

Jag hörde mig för till bvc om det efter att mamma och folk här på fl tipsat om det. De sa att det var ett ok råd men att messmör har lite för mycket salt,socker och järn för att vara helt ok en längre tid.

Så vi fick rådet att börja med sempers magdroppar (som man även kan ge vid magsjuka tydligen ska förkorta den med några dagar) och laktolos vi blev rekomenderade 5 ml i 6 veckor och sen 2,5 ml i 4 veckor. Men vår tjej fick sån fart på magen att vi minskade ner fort men magdropparna har vi fortsatt med och en mindre dos laktolos (2 ml)
    messmör har både jag och kompisen fått höra från bvc att man inte ska ge innan 4 månader iaf. Ungen är ju bara 2 månader och inte fått något annat än bröstmjölk och ersättning än.

Laktulos ska man vara lite försiktig med också. Visst brukar det hjälpa mot hård mage, men det är lite väl "aggressivt". Jag vet flera som fått sin mage förstörd utav det och istället fått diaréer för ett bra tag framöver.
  • Modgun
    Mama Mia skrev 2010-08-13 20:16:15 följande:
    messmör har både jag och kompisen fått höra från bvc att man inte ska ge innan 4 månader iaf. Ungen är ju bara 2 månader och inte fått något annat än bröstmjölk och ersättning än.

Laktulos ska man vara lite försiktig med också. Visst brukar det hjälpa mot hård mage, men det är lite väl "aggressivt". Jag vet flera som fått sin mage förstörd utav det och istället fått diaréer för ett bra tag framöver.
    Ingen fara att ge lite messmör i ersättningen. På vårat bvc så rek det iaf.
  • Gryntroll

Vi har rapsolja i stället för olivolja, samma bra egenskaper med omega 3 osv men neutralare smak. I vällingen i vårt fall, men en vännina hade det "redan" i ersättningen pga väldigt hård mage, minns dock inte från vilken ålder det var...

• Liiii

Ersättningn sempers bifidus finns att köpa på apoteket. Byter man ut ett eller flera mål....

Lukas 070530, Linnea 090613
Svar på tråden Olja i ersättningen