• Mojs83

Någon gravid med eget företag?

Finns någon gravid här med eget företag? Hur gör ni när barnet föds?

Jag vet inte om jag kan behålla barnet jag väntar pga det företag jag har idag. Har precis testat positivt och är i vecka 5. Jag har inga anställda utan jobbar helt själv. Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Någon gravid med eget företag?
  • Frökenolson

ja du, vad är viktigast för dej? du får prioritera helt enkelt, jag har eget företag, i och för sej ihop med min syster. det finns väl egentligen aldrig någon "rätt" tid att skaffa barn då, men man löser det, jag har funderat på om jag vill ha kvaer företaget eller inte, jag vill inte jobba jättemycket när barnet är litet, men vi har löst det så att jag kommer göra en del hemifrån, det som går, syrran kommer ju få ta mycket mer ett tag, men vi kommer ju också behöva anställa en för de arbetsuppgifter jag har, sen kan en annställd aldrig göra allt det en själv gör...
    svårt att ge råd när jag inte vet vilken form av företag du har.. hoppas du kommer fram till ett beslut som passar dej, lycka till, saker och ting händer av olika anledningar, jag är en person som tror på tecken..

• Diorali

Hej, jag driver också eget men med 3 anställda. En av dem ska hoppa in som vikarierande butikschef så det löste sig bra. Men förstår att det är svårt om du inte har någon anställd utan är helt själv. Det finns ingen i din närhet, släkt eller vänner som kan tänka sig att prova på och driva eget i ett år? Flört Driva det åt dig så länge? 

• Little me

Mitt företag får ligga på is nu.
    Lite tråkigt självklart, för det blir ju som en nystartning sen när man kommer tillbaka, men det är det nog värt :)

• BeccaStina

Jag har eget företag och har inga anställda, jag kommer inte jobba månaden innan födseln och sen på 1 år men det är bara för att jag vet att jag kommer bygga upp det så snabbt igen så när bebben är född för företaget vänta

beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
  • Embla82

Jag har också eget företag tillsammans med sambon och vi har några stycken anställda också. Det är lite stressande att inte veta hur man ska lösa allt, men det är klart att det måste gå! Jag sköter bl.a. ekonomin och det hoppas jag och tror att jag kommer att kunna fortsätta med även när barnet är fött.

Men det är lite klurigt att lösa alla uppgifter, och sen vill jag gärna ha en "backup" ifall att jag inte skulle kunna jobba som jag tänkt mig. Vi har hösten på oss att lösa allt och jag måste ju ha inställningen att det går!

• Cyberfru

Jag och maken har företag men vi har löst det så att syrran rycker in och gör det tunga jobbet. Jag sköter administrationen och kommer göra det tills vidare. Men det är inget heltidsföretag (jag är sjukskriven och jobbar bara någon stund ibland som arbetsträning) så det är inte supermkt att göra, så det kommer nog gå bra.

• pingel

Jag kan ju inte ge dig några vettiga råd, men berättar gärna hur det var för mig. Jag väntar mitt andra barn och jobbar som grafisk formgivare i enskild firma sedan ganska många år tillbaka. Första gången var jag hemma i nio månader, men redan när sonen var tre, fyra månader tog jag ut lite mindre föräldrapenning för att kunna jobba enstaka timmar (han var väldigt regelbunden och sov jättebra även under dagarna, och på kvällen var ju min man hemma). Det var mest för att kunna hålla kontakten med kunderna lite och inte helt försvinna från jordens yta. Jag kan sköta mitt jobb helt och hållet hemifrån.

Sedan jobbade jag heltid i fyra månader då maken var hemma (hade avtal med en kund så jag satt ganska mycket där, men fortsatte också lite hemifrån). Därefter jobbade jag två dagar i veckan (maken tog semester en dag i veckan och en dag i veckan passade min mamma sonen) ganska länge, tills han började dagis vid 2 år och 3 mån (jag tog ut den föräldraledighet som var kvar men var också hemma obetalt ganska många dagar). Sedan dess har jag jobbat ca 80% och bara hemifrån.

Vi har inte riktigt bestämt hur vi gör den här gången men kommer troligen att dela lite mer lika. Jag kommer i alla fall att vara ledig på heltid minst tre månader efter att bebisen kommit, sedan kanske jag börjar jobba några timmar här och där, precis som förra gången.

Båda gångerna har jag tagit ledigt i god tid före förlossningen. Första gången hade jag en kontorslokal att säga upp och flytta och tog ledigt fyra veckor före bf för att hinna få allt i ordning. Nu andra gången då jag är beräknad mitt i september så har jag tagit ledigt hela sex veckor före bf eftersom det ändå brukar vara världens jobbsvacka så här mitt i/efter sommaren. Pengar måste man ju ha Normalt sett hämtar man ju upp det tappet under hösten igen men så blir det ju inte för mig det här året.

Nu har ju jag ganska inarbetade relationer med mina kunder och för mig gick det alldeles utmärkt att vara borta ett tag och sedan få jobb från dem igen. Första gången jag var ledig hade jag dessutom hunnit jobba i firman i tre hela år så jag var hyfsat etablerad. Jag vet ju inte hur din situation ser ut i det avseendet, det kan du bara själv avgöra. Jag vill bara slutligen säga att för mig var det helt underbart att få barn och mer värt än allt jobb i hela världen. Man kan inte planera allt, ibland får man chansa lite. I mitt fall gick det i alla fall bra!

Svar på tråden Någon gravid med eget företag?