• Anonym (orolig)

    För alt i världen säl inte ut Vattenfall!

    Jag kan bar ainte förstå hur ni kan uttala er om att sälja ut Vattenfall eller delar av det.
    Jag skulle vilja be er sluta räkna på sådana saker så otroligt kortsiktigt. Ska man göra en sådan beräkning jämfört med de vinster som bolaget drar intill oss svenska medborgare per år så bör man räkna på minst 200 års sikt.
    Ett litet tips, Energi är en bristvara - som inte kommer att bli billigare.

    Jag är verkligen orolig när jag hör sådana tankar. Orolig att vi har oerhört inkompetenta människor i ledningen och att allt ska bli ännu dyrare för oss invånare.

  • Svar på tråden För alt i världen säl inte ut Vattenfall!
  • Centerpartiet

    Vårt förslag om att sälja en minoritetspost av Vattenfall omfattar först och främst inte den svenska vattenkraften. Den ska förbli helt i statlig ägo. I och med att försäljningen av minoritetsposten i resterande delar av bolaget är just en minoritetspost innebär det att vi fortsatt kommer att kunna behålla kontrollen av bolaget.
    Staten ska naturligtvis ta ett marknadsmässigt pris när den säljer aktierna i Vattenfall. Då är möjligheterna till framtida vinster inkluderade. Det finns inte heller någon anledning att hasta fram en affär. Affären bör ske när marknaden bedöms förmånlig.De pengar som frigörs bör användas till  "ett statligt utvecklingsbolag som investerar i framtidens energi" som tillsammans med privata aktörer investerar i framtidens miljövänliga energi. Precis som frågeställaren beskriver kommer med största sannolikhet efterfrågan på grön och förnybar energi att öka i framtiden och ska vi klara den ökade efterfrågan krävs det nya innovationer och företag inom detta område. Pengarna från Vattenfall gör större nytta här än i polska och tyska kol- och kärnkraftverk.
    Inget tyder på att den affär jag beskriver ovan skulle medföra ökade elpriser. Snarare tvärtom eftersom nya delägare kan bidra med värdefulla synpunkter på bolagets verksamhet.


     


     

Svar på tråden För alt i världen säl inte ut Vattenfall!