• Marisis

Läpp-käk-gomspalt visas på UL?

Jag undrar om någon vet om man kan se denna missbildning på vanligt ultraljud, vad är risken för att inte upptäcka det?
    Är gravid och äter mediciner som utgör en risk  för just gomspalt.
    Är osäker på om jag vill fullfölja grav om det visar på missbildning hos fostret...
    Vill påpka att graviditeten inte är planerad och att jag upptäckte det i v 10-12

• Svar på tråden Läpp-käk-gomspalt visas på UL?
  • EmmaAntonella

Jag kan säga så att de går inte att se om barnet enbart har gomspalt.
    Min dotter är född med gomspalt och jag subukös gomspalt och är gravid igen och ska in på Ul och där sa dom till mig att dom bara ser läppspalt och kanske käkspalt men inte om spalten sitter enbart i den mjuka delen av gommen.

Vore synd att göra abort enbart om barnet har spalt då kulle jag vilja att du tänkte om lite....

• Scruffy

På mitt andra UL i v 19 så sa BM att gommen är hel.
    Vi har ingen med LKG i våran släkt varken på min mans eller min sida.

Oliver föddes med vänstersidig läppspalt. Gommen och käken var hel.
    Finns ju massor med värre saker barnet kan födas med.

• Scruffy

Titta gärna i mitt galleri. Det senaste porträtt bilden på Oliver (ca 2,5 år efter op).

• KlasKristian

Ja, man kan upptäcka LKG på UL.

Vår grabb föddes med total enkelsidig spalt (vi kände till spalten sedan v 20) och vi funderade aldrig ens på att ta bort honom. Jag vet nu och visste nog redan då att vi haft ångest hela livet om vi tagit ett sådant beslut.

Jag kan alltså bara råda TS till att inte göra abort på grund av LKG. Det negativa överväger ABSOLUT INTE det positiva och, som någon sa, det finns tusentals "värre" saker man kan födas med.

Sonen har genomgått sin första operation (läppen slöts den 24/5) och ärret syns knappt längre. Bilder på grabben finns i sambons blogg (http://paaventyr.wordpress.com).

• jessamy

Jag har en vän som har en son som föddes med läpp, käk och gomspalt. Tror jag det var.. Han har gjort två operationer nu och värdens sötaste gosse! Syns knappt att han har gjort operationerna.

• Niiskuneiti
    jessamy skrev 2010-08-12 15:34:56 följande:
    Jag har en vän som har en son som föddes med läpp, käk och gomspalt. Tror jag det var.. Han har gjort två operationer nu och värdens sötaste gosse! Syns knappt att han har gjort operationerna.
    Jag har en närstående gosse med LKG, han var världens sötaste redan från födseln! Glad  Visst ser det annorlunda ut, men söt var han redan då.

Jag tror också att det är riktigt svårt att se gomspalt, hur kan de göra det? Jag menar då mjuka gommen.

Jag hoppas att TS inte överväger abort pga detta, det är iaf ett beslut jag aldrig skulle kunna leva med.
  • Puff 2008

Min dotter är född med enkelsidig LKG - inget som syntes på RUL. Dock inte heller något större bekymmer i min mening. Tyvärr är hennes LKG orsakad av en kromosomavvikelse som vållar henne betydligt större bekymmer. Men LKGn är i sammanhanget endast en liten parentes och i sig självt helt jäkla galet att abortera för enligt min mening.

• jessamy
    Niiskuneiti skrev 2010-08-12 15:42:37 följande:
    Jag har en närstående gosse med LKG, han var världens sötaste redan från födseln! Glad  Visst ser det annorlunda ut, men söt var han redan då.

Jag tror också att det är riktigt svårt att se gomspalt, hur kan de göra det? Jag menar då mjuka gommen.

Jag hoppas att TS inte överväger abort pga detta, det är iaf ett beslut jag aldrig skulle kunna leva med.
    Menade så klart att han var söt hela tiden!!! =) Skrev lite tokigt kanske.
  • Mary Jo

Min dotter föddes med läpp och käkspalt och det syntes inte på UL.

Blir nästan förfärad att du ens överväger en abort pga en sån liten kosmetisk sak.:(

Du kan kolla bilder på min blogg. 6 månad efter op syns det knappt. ett litet litet tunt ärr vid läppen.
    www.underbaravilja.blogg.se

• Niiskuneiti

Nu har inte TS skrivit på ett tag, tycker du har ett gyllene tillfälle att diskutera med flera föräldrar här som är redo att ge dig mer information. För att du är orolig är helt naturligt! Men att överväga abort kanske beror på okunskap och inte att du anser att man inte ska få leva pga lkg?

Sen är det ju inte alls säkert att ditt barn föds med det.

• uffeluffe

Hej!

Jag vill ställe en fråga och hoppas att det inte är fel tråd att tränga sig i.

Min syster har 3 barn och en av de föddes med LKG, hon opererades och läppen ser bra ut men ärren är fortfarande kvar. Tjejen saknar den lilla putningen på övreläppen och gränsen mellan den rosa delen och mustasch delen är inte som en linje så som man brukar ha, utan det är mer som ett sår som har skrapats. Det ser helt enkelt inte fint ut. 

Jag är orolig för att hon kommer må illa över det när hon börjar skolan och alla barn pekar på henne, sedan på puberteten att hon betraktas som konstig. Hon är 3,5 år just nu.

Familjen bor och jobbar i SaudiArabien som gästarbetare, de har lagd mycket pengar för barnets operationer i Saudi eftersom de inte har några försäkringar eller annat där. 

Jag bjöd de till Sverige och de kommer vara hos mig hela augusti månaden. Vet ni ifall det finns möjlighet till en operation som kan få lilla tjejens läppar så att de ser normala ut? Och vad skulle det kosta ca?

Finns det någon organisation eller liknande att söka till för att få ett rimligt pris för operationen?

Tacksam för all information.

• Esoada

Men herregud!
    Det är ett litet fel man kan operera?

• Ida Sofia Victoria

Min sin föddes med dubbelsidig lkg och det märkte dom på RUL och nu har han gjort sin första operation och allt har gått så bra. Han är precis som vilket annat barn och är frisk vilket är det viktigaste.

Svar på tråden Läpp-käk-gomspalt visas på UL?