• lykantrophona

Döpta som barn, ångrar det som vuxen?

Vilka här blev döpta när de var riktigt små, och senare blir irriterade på det?

Själv blev jag döpt (hemma), tillsammans med min betydligt äldre syster. Hon var 10 år då och fick välja själv. Hon tyckte väl att det verkade kul, och verkar inte heller ha ångrat sitt beslut. När hon själv fick barn döpte hon det inte, men höll en religiöst obunden "namngivningsfest".

Själv var jag en bebis, och även om jag förstår att min familj inte döpte mig pga en stark kristen tro, så blir jag irriterad över att inte ha blivit tillfrågad. Jag var då medlem i en församling i ca 16 år, tills jag gick ur med min målsmans tillåtelse. Tänk ifall min mor av någon anledning inte hade velat ge sin tillåtelse? Då hade jag varit tvångsansluten till en organisation jag inte har något gemensamt med fram tills jag fyllt 18.

Hade jag blivit tillfrågad vid 10 års ålder ifall jag skulle vilja bli döpt, hade svaret varit nej. När jag var 8 bestämde jag mig för att Jesus nog inte alls var sådär jättespeciell, även om han säkert levat. Detta var i stort sett få fort jag fick tag i berättelser om andra gudar, och hade något att jämföra med.

Iofs tror jag att alla födda före ett visst år (1998?) som hade föräldrar som var medlemmar blev automatiskt medlemmar iaf. Men dopet som ceremoni syftar just till att ta upp barnet i församlingen och lägga det "i guds beskydd".

Vilka andra önskar att de hade fått möjligheten att välja dop eller inte?

• Svar på tråden Döpta som barn, ångrar det som vuxen?
  • Sanni8989

Jag förstår precis hur du känner, blev själv döpt som bebis och blev också ganska irreterad när man blev äldre och insåg vad det innebar liksom. Jag väntar nu mitt första barn och mitt val vad det gäller dop för henne eller honom i framtiden är solklart. Jag är inte religös men även om jag vore det så anser jag att mitt barn ska få välja den religion som passar honom/henne när hon/han är gammal nog att föstå vad det handlar om själv.
    Hade jag fått bestämma vid 10 års ålder hade jag inte heller valt att bli döpt. Jag tror på "nåt" men vill ej namnge det.  Men som sagt mina barn ska ha den fria viljan att välja själva om de vill bli döpta eller ej.
    Håller med dig till fullo.

• miiiaaa86

Man väljer inte att bli kristen när man döps, (det är ju omöjligt när man bara är ett par månader gammal och inte förstår innebörden). Däremot är Konfirmationen är en bekräftelse på dopet. Väljer man sedan att inte konfirmera sigbekräftar man inte sitt dop, då "ogiltigförklaras" det. Du väljer helt enkelt att du inte vill leva med Gud, att du inte tror på Hans ord osv. osv. Å tror man inte på Gud så är det väl strunt samma om han "hållt sin vakande hand" över dig, för han finns ju ändå inte..?!?
    När man döps blir man medlem i Svenska Kyrkan och kommer då senare när man börjar arbeta betala kyrkoskatt som är en väldigt liten procentsats av din vanliga skatt.
    Jag tycker nog inte att dem pengarna är så mycket att "tjafsa" om.
    Svenska Kyrkan gör ett väldigt bra arbete med både barn, ungdomar och vuxna.
    Och oavsett om du är medlem eller ej kan man få stöd och hjälp från dem, även ekonomisk hjälp om man skulle hamna i en kris. Dem hjälper gamla och ensamma med frivilliga församlingsbor som går hem till dem gamla och pratar och fikar, dem öppnar upp sina dörrar med julfirande för hemlösa och ensamma, dem samlar in pengar genom kollekt till olika organisationer (som inte nödvändigtvis är religöst relaterade), kollekt är även en frivillig gåva..har man inte lust att ge, så struntar man i det.
    Svenska kyrkan gör sååå mycket för samhället ni inte anar..

• Clobberella

Ja, jag var mycket irriterad över det i tonåren. Jag önskade att jag hade fått fatta ett eget beslut angående religionstillhörighet och dop. 

• Fru Sveden

Jag har visserligen aldrig varit irriterad över att jag varit döpt (har gått ur nu i och för sig) och vi har inte döpt våra barn då det känns as löjligt att döpa in dom i en religion vi inte är medlemar i eller tror på. Så våra barn kommer få göra valet om de vill bli döpta när dom blir äldre.

• Teskedsmamman

Det är var och en fritt att konfirmera sig eller t ex gå ur svenska kyrkan. Man kan gå ur redan som ganska liten med föräldrarnas påskrifter.

Big deal liksom, gå ur och sluta gnäll?!

3 killar & pojke 3 dagar till BF - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Ruggugglan

Alltså, är det verkligen något att irritera sig över? Du har ju gått ur?

Jag är döpt och inte troende. Men jag sitter inte och irriterar mig över att mina föräldrar valde att döpa mig.. Vill jag så kan jag gå ur Svenska kyrkan. Thats it.

• alezay

Jag blev döpt muslim mot min mors vilja..jag är inte muslim ska tilläggas och praktiserar inget av det som de har. Det stör dock inte mig då jag inte har känt tvång att praktisera något.

• Trollet Ludenben

men jisses amalia. Jag är döpt och jag har aldrig haft nåt obehag av det. Det har aldrig någonsin påverkat mitt liv och det är fritt för den som vill att gå ur svenska kyrkan.
    Varje förälder fattar de beslut angående sina barn som känns mest rätt. Så länge ens föräldrar inte gjort nåt av ondo för att medvetet skada sina barn tycker jag inte att man ska komma och gnälla. Hade de inte döpt dig hade de tagit samma risk att du hade blivit skitsur över att du inte vart döpt. De kan inte på förhand veta hur du ska reagera. Att låta bli att döpa, det är inte heller att låta barnen välja själva. Det finns de som inte är döpta som barn och önskar att de vart det så de slapp göra vuxendop inför en eventuell kofirmation. Och ett ett dop tvingar dessutom inte någon att aktivt utöva sin tro. Så skärpning. Gnäll inte över bagateller, föräldrar är värda mer än så.

Älskade ungar
  • Amira

Nej, ingen fara. Mina föräldrar gjorde det som de tyckte var bäst och jag älskar dem för det.

• Kya
    miiiaaa86 skrev 2010-08-10 03:22:01 följande:
    Man väljer inte att bli kristen när man döps, (det är ju omöjligt när man bara är ett par månader gammal och inte förstår innebörden). Däremot är Konfirmationen är en bekräftelse på dopet. Väljer man sedan att inte konfirmera sig så bekräftar man inte sitt dop, då "ogiltigförklaras" det. Du väljer helt enkelt att du inte vill leva med Gud, att du inte tror på Hans ord osv. osv. Å tror man inte på Gud så är det väl strunt samma om han "hållt sin vakande hand" över dig, för han finns ju ändå inte..?!?
    När man döps blir man medlem i Svenska Kyrkan och kommer då senare när man börjar arbeta betala kyrkoskatt som är en väldigt liten procentsats av din vanliga skatt.
    Och oavsett om du är medlem eller ej kan man få stöd och hjälp från dem, även ekonomisk hjälp om man skulle hamna i en kris. Dem hjälper gamla och ensamma med frivilliga församlingsbor som går hem till dem gamla och pratar och fikar, dem öppnar upp sina dörrar med julfirande för hemlösa och ensamma, dem samlar in pengar genom kollekt till olika organisationer (som inte nödvändigtvis är religöst relaterade), kollekt är även en frivillig gåva..har man inte lust att ge, så struntar man i det.
    mkt bra inlägg!
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • lykantrophona
    Du väljer helt enkelt att du inte vill leva med Gud, att du inte tror på Hans ord osv. osv. Å tror man inte på Gud så är det väl strunt samma om han "hållt sin vakande hand" över dig, för han finns ju ändå inte..?!?
    Jag är lite av en extrem polyteist. Jag tror inte att den kristna guden skapade världen, är den enda vägen till frälsning etc etc. Men jag tror att alla de böner och riter som utförs i kristendomens namn hamnar hos ... något. Och denna något vill jag inte ha att göra med. Och mycket av kristendomens värderingar ger jag inte mycket för. Finns gott om kärleksbudskap i andra religioner också, men utan vad jag ser som monoteismens nackdelar.

Förstår inte varför folk som inte är kristna döper sina barn i den kyrkan, ger den gudföräldrar (vars uppgift "egentligen" är att undervisa barnet i den kristna läran) osv. Och varför döper man när någon är liten? Ska man kanske ta hål i öronen på småbarn också, för då slipper det ju göra det senare om de vill ha hål sen? Hål i öronen kan ju växa igen, precis som att man kan gå ur Svenska kyrkan. Svenska kyrkan som bara är ett trosaumfund i mängden numera, och inte statligt.

Finns gott om andra organisationer som gör goda gärningar. Naturskyddsföreningen, Stadsmissionen, Röda korset, Rädda barnen ... Så varför ska jag ge mitt stöd till just den som också sysslar med, för mig, ointressanta religiösa riter?
  • MLT

Nej, mina föräldrar döpte mig, men jag konfirmerade inte dopet när jag fick välja. Jag betalar skatt och går i kyrkan ibland fast jag inte är troende. Jag har fått väldigt stor hjälp av kyrkan när jag mått dåligt och tycker att de gör ett jättebra jobb!

• Fru U

Nej, jag ångrar det inte. Jag är tacksam.

Skulle känts konstigt att döpas som vuxen.

Svaren bor i hjärtat
  • Vigdis

Jag blev döpt, det blev nog de flesta ungar när jag var liten. Stör mig inte nämnvärt, jag gick ur när jag var 13.

MEN jag tycker det är oetiskt att döpa barn. Man ska få välja själv om man vill tillhöra en kyrka. Min dotter är inte döpt av denna anledning.

Bien faire et laisser dire (ung: Gör så gott du kan och låt andra sköta sitt)
  • Fru U
    Vigdis skrev 2010-08-10 14:27:35 följande:
    Jag blev döpt, det blev nog de flesta ungar när jag var liten. Stör mig inte nämnvärt, jag gick ur när jag var 13.

MEN jag tycker det är oetiskt att döpa barn. Man ska få välja själv om man vill tillhöra en kyrka. Min dotter är inte döpt av denna anledning.
    Jag tycker det är oetiskt att döpa barn om man inte är troende och låter dem växa upp så som det är tänkt om man låter döpa barnet.

Att döpa barn av tradition är jag starkt emot.
    Svaren bor i hjärtat
  • Kinne79

Jag döpte mig som 15-åring för att kunna konfrimera mig. Båda sakerna var tonårsrevolt. Ångra mig!

Jag kommer inte döpa mina barn.

• Kinne79
    Man väljer inte att bli kristen när man döps, (det är ju omöjligt när man bara är ett par månader gammal och inte förstår innebörden). Däremot är Konfirmationen är en bekräftelse på dopet. Väljer man sedan att inte konfirmera sig så bekräftar man inte sitt dop, då "ogiltigförklaras" det. Du väljer helt enkelt att du inte vill leva med Gud, att du inte tror på Hans ord osv. osv. Å tror man inte på Gud så är det väl strunt samma om han "hållt sin vakande hand" över dig, för han finns ju ändå inte..?!?
    Förra året skulle jag och min man betalat ca 8000 kr till svenska kyrkan om vi båda varit med. Han har gått ur och jag ska ta tag i det...nån dag.

8000kr är iaf i min värld ganska mycket pengar att lägga på något som man aldrig utnyttjar.
  • Kimona

Vi kommer att ha en borgerlig namngivning. Om vårt barn sedan känner att den kristna tron tilltalar honom/henne så kan han/hon bli döpt i samband med konfirmation.
    Har en kompis som gjorde det nämligen.
    Eftersom varken jag eller min kille är religiösa vill vi inte döpa vårt barn. Jag har ännu inte gått ur Svenska Kyrkan, men kommer att göra det.

Svar på tråden Döpta som barn, ångrar det som vuxen?