Döpta som barn, ångrar det som vuxen?
Vilka här blev döpta när de var riktigt små, och senare blir irriterade på det?
Själv blev jag döpt (hemma), tillsammans med min betydligt äldre syster. Hon var 10 år då och fick välja själv. Hon tyckte väl att det verkade kul, och verkar inte heller ha ångrat sitt beslut. När hon själv fick barn döpte hon det inte, men höll en religiöst obunden "namngivningsfest".
Själv var jag en bebis, och även om jag förstår att min familj inte döpte mig pga en stark kristen tro, så blir jag irriterad över att inte ha blivit tillfrågad. Jag var då medlem i en församling i ca 16 år, tills jag gick ur med min målsmans tillåtelse. Tänk ifall min mor av någon anledning inte hade velat ge sin tillåtelse? Då hade jag varit tvångsansluten till en organisation jag inte har något gemensamt med fram tills jag fyllt 18.
Hade jag blivit tillfrågad vid 10 års ålder ifall jag skulle vilja bli döpt, hade svaret varit nej. När jag var 8 bestämde jag mig för att Jesus nog inte alls var sådär jättespeciell, även om han säkert levat. Detta var i stort sett få fort jag fick tag i berättelser om andra gudar, och hade något att jämföra med.
Iofs tror jag att alla födda före ett visst år (1998?) som hade föräldrar som var medlemmar blev automatiskt medlemmar iaf. Men dopet som ceremoni syftar just till att ta upp barnet i församlingen och lägga det "i guds beskydd".
Vilka andra önskar att de hade fått möjligheten att välja dop eller inte?