• carroegirl84

inkomstuppgifter vid ansökan av hp?

hejsan
    sitter höär med papper för att söka hp. min syster gjorde det tidigare och fick då hem papper om komplettering av inkomstuppgifter. Hon fick hjälp med dom papperna av sitt lönekontor så jag antar att de som jobbar på lönekontoret har lite koll på vilka uppgifter jag behöver om jag ringer dom? nån som vet om det går att få tag på dom papperna innan man skickar in hp ansökan? hittar ingen sån blankett på försäkringskassans hemsida.  tänkte förekomma att behöva komplettera.

men en sista fråga? har jobbat på vikariat sen sep -09 fram till aug -10. kommer att jobba en del på timme i september och förhoppningsvis få beviljat hp från början av oktober. har även jobbat på ett annat stället mellan juni -09 och dec-09. ska de pengarna också räknas in i inkomstuppgifterna? hur långt tillbaka vill dom ha uppgifter för vad man tjänat? räknar dom ut min sgi från juni -09? fattar ingenting av det här och får bara ångest...

innan jag började jobba pluggade jag men det ska väl inte spela någon roll? har ju haft en relativt stadig och bra inkomst sen juni -09

JÄTTETACKSAM om någon vill ta sig tid att svara på mina frågor... :)

• Svar på tråden inkomstuppgifter vid ansökan av hp?
  • carroegirl84
    Ebba77 skrev 2010-08-10 09:04:10 följande:
    Din chef ska ju skriva i papprena.
    ok, ska prata med min chef idag ordentligt. har möte så efter det ska jag försöka gå igenom allt. å sen ringa fk antar jag angående uträkning av sgi. tänkte bara om någon precis gjort de här ochh ade lite tips att komma med :) är ju en hel djungel....
  • Miss Union

Har nyligen skickat in dessa papper och tyckte också det var lite rörigt. Lämnade in mina papper till chefen på jobbet och han fyllde i dessa. Men den uppfattningen jag fick när jag pratade med FK är att de inte bryr sig om hur mycket du har tjänat bakåt i tiden, de vill veta hur mycket du skulle tjänat om du jobbat istället för att ha fått HP. Alltså är det de eventuella framtida inkomstuppgifterna de vill ha, hoppas du förstår vad jag menar.

Jag tyckte det var lite konstigt så har frågat två ggr om det stämmer att det är så, och så ska det vara enligt FK. Tyvärr blev mina inkomster mindre vid en sådan uträkning eftersom ingen eventuell övertid räknades in.

Vet inte om detta inlägg gjorde någon nytta, men som andra föreslagit ringa FK om du har frågor så får du direkta svar. Lycka till!

Svar på tråden inkomstuppgifter vid ansökan av hp?