• Babalobar

Erfarenhet av namngivningsceremoni?

Vi har tänkt att ha en namngivningsceremoni/namngivningskalas för vår dotter.
    Men vi vet inte riktigt hur man ska lägga upp det hela. Ska man ha någon som håller i ceremonin (som ett substitut för prästen i kyrkan), ska man sjunga en sång, läsa dikt, håla tal???
    Har du/ni haft en namngivningsceremoni själva eller kanske varit på en? Hur såg den ut?
    Alla tips och idéer om hur vi kan göra vår dotters namngivning till en fin upplevelse tas tacksamt emot Glad

• Svar på tråden Erfarenhet av namngivningsceremoni?
  • vittra

Vi hade namngivning/välkomstfest för dottern och då höll vi i det själva, hade alltså inget substitut för en präst. Men visserligen kan jag tänka mig att det skulle vara mysigt att tex farfar, mormor, moster eller någon övrig nära släkting kan hålla i det hela med något tal och liknande? Vi får snart nästa och vet inte riktigt hur vi ska göra denna gång faktiskt. Förra gången hyrde vi lokal och det blev ett ganska stort ståhej, något vi överlag inte riktigt är bekväma med egentligen men vi gjorde så då av ett antal anledningar. Nu funderar vi på att ha en välkomstfest hemma istället.

Vi höll lite tal, jag läste en dikt, min bror som är jätteduktig på att sjunga och spela gitarr uppträdde med en sång, vi lät även far- och morföräldrar tända varsitt ljus för dottern. Avslutningsvis blev det självklart fika!

• Cacaoo

Vi hade namngivning för vår dotter.
    Jag och sambon  hälsade först alla välkomna. Min sambo läste en dikt.
    Vi hade valt 2 faddrar till dottern som stod med oss där framme. Ena faddern läste en text vi skrivit varför vi valt just detta namnet till vår henne samt mellannamn. När det var klart satte hon en blomstekrans på vår dotter huvud som symbol att nu hade hon sitt namn.
    Morfar och Farfar läste tillsammans en dikt.
    Jag och ena faddern sjöng en sång och vi avslutade med att alla gästerna sjöng en sång och därefter släpte alla upp en varin heliumballong med en lapp på där det stod vart den kom ifrån.
     Vi hade även skrivit på lappen att om någon hittade ballongen skulle de maila och berätta vart det fann den. Vi fick totalt 7 svart utav 55 ballonger. Den som hade svävat längst hade hittats 15 mil fågelvägen hemifrån oss där vi slåpte dem.

Efteråt hade vi mat pajer och sallader) och avslutade med tårta.
    Det bleven mycket trevlig cermoni och väldigt personlig.

Vi höll till ute i trädgården hade lånat ett jätte partytält utav några grannar och där inne fick vi plats alla 55.
    Maten hadeviunder ett mindre partytält utanför så fick alla gå och plocka.
    Eftersom det var en hel del småbarn med så hade jag ordnat med leksaker ute i trädgården och alla fick varsin burk med såpbubblor så de hade. De gjorde så att de kunderos sig själva då de inte orkade sitta och äta och prata så länge deras föräldrar ville de Glad 

Vill du ha mer tips kandu barahöra av dig

Svar på tråden Erfarenhet av namngivningsceremoni?