Köpa ny speldator?
Är lite nyfiken på hur ni skulle resonerat i den här frågan...
Min mans äldste son (fyller snart 18 år) har på senaste tiden vägrat komma hem till oss eftersom han anser att han inte har någon speldator som duger hemma hos oss. Tidigare har han bott varannan vecka, men nu går detta alltså inte på grund av brist på dator att spela på.
Killen fick en egen dator för ett par år sedan mest för att vi var rädda för att han skulle förstöra familjens gemensamma dator (han var väldigt nära ett par gånger) och även för att någon annan i familjen också skall få tillgång till dator emellanåt. Den dator han fick var visserligen inte sprillans och ingen supermaskin men den funkade bra att spela de krävande spel han då satt med och den var ju klart bättre än den gemensamma datorn så till en början var han väldigt nöjd. Med tiden ökade ju naturligtvis kraven på prestanda och han började tjata om en ny dator. Vi sade då redan från början att visst, vi lägger gärna hälften av pengarna om du bara sparar ihop till resten själv. Ingenting hände. Tjatet fortsatte bara, vi SKULLE köpa en ny dator till honom ANNARS... Och vi höll fast vid att vi skulle sponsra halva (och hade han bara visat minsta vilja att försöka spara så hade vi nog hjälpt till med mer än halva också...).
Nu har det gått över ett år sedan han deklarerade att hans dator inte längre gick att använda. I början struntade han väl egentligen i det eftersom han istället använde den dator han fått av skolan (avsedd för skolarbete) till att spela på, men nu har han haft sönder skoldatorn så nu är den inte heller något alternativ. Inte en enda krona har han försökt spara till en ny dator (och inte till att ersätta skoldatorn heller...). Vi har erbjudit honom att "sommarjobba" med att hjälpa till i trädgården, med diverse målning osv (med överdrivet bra betalt...) men han är inte ett dugg intresserad. Han får dessutom vanligtvis rätt höga belopp i födelsedagspresent och julklapp av sina släktingar och har en ordentlig månadspeng både hos oss och hos sin mamma, men inte en enda krona har han alltså velat lägga på en ny dator. Och det är verkligen inte så att han har några andra stora utgifter som pengarna går till, utan det är chips, godis och dricka och möjligtvis pizza med kompisarna nån gång ibland.
Hans mamma är skitsur på min man för hon tycker att han borde köpa en ny dator till sonen, för annars visar det bara att han inte bryr sig om sin son. Min man vägrar för han tycker att sonen, som faktiskt är nästan vuxen, själv måste anstränga sig liiiite för att förtjäna en ny dator. Det handlar egentligen inte om att vi inte har råd att köpa nån dator, för det hade vi nog kunnat skrapa ihop till, men det är mer en princip. Det är ju inte så att sonen inte skulle haft råd heller, men han orkar aldrig anstränga sig någonting själv utan kräver bara att ALLA ANDRA skall fixa saker åt honom, något som är och har varit genomgående i allt som händer när det gäller honom, något som min man retar sig väldigt på.
Så, nu skulle jag alltså bli tacksam över att få höra eran syn på detta. Är vi skitsnåla som inte köper en ny dator så att min mans son "kan" bo hos oss ibland? Eller vad skall vi göra? Att köpa en ny dator för att "muta honom" att komma till oss känns verkligen inte bra, och det handlar om en kille som om ett knappt år skall klara att försörja sig själv!