• Calles matte

Köpa ny speldator?

Är lite nyfiken på hur ni skulle resonerat i den här frågan...

Min mans äldste son (fyller snart 18 år) har på senaste tiden vägrat komma hem till oss eftersom han anser att han inte har någon speldator som duger hemma hos oss. Tidigare har han bott varannan vecka, men nu går detta alltså inte på grund av brist på dator att spela på.

Killen fick en egen dator för ett par år sedan mest för att vi var rädda för att han skulle förstöra familjens gemensamma dator (han var väldigt nära ett par gånger) och även för att någon annan i familjen också skall få tillgång till dator emellanåt. Den dator han fick var visserligen inte sprillans och ingen supermaskin men den funkade bra att spela de krävande spel han då satt med och den var ju klart bättre än den gemensamma datorn så till en början var han väldigt nöjd. Med tiden ökade ju naturligtvis kraven på prestanda och han började tjata om en ny dator. Vi sade då redan från början att visst, vi lägger gärna hälften av pengarna om du bara sparar ihop till resten själv. Ingenting hände. Tjatet fortsatte bara, vi SKULLE köpa en ny dator till honom ANNARS... Och vi höll fast vid att vi skulle sponsra halva (och hade han bara visat minsta vilja att försöka spara så hade vi nog hjälpt till med mer än halva också...).

Nu har det gått över ett år sedan han deklarerade att hans dator inte längre gick att använda. I början struntade han väl egentligen i det eftersom han istället använde den dator han fått av skolan (avsedd för skolarbete) till att spela på, men nu har han haft sönder skoldatorn så nu är den inte heller något alternativ. Inte en enda krona har han försökt spara till en ny dator (och inte till att ersätta skoldatorn heller...). Vi har erbjudit honom att "sommarjobba" med att hjälpa till i trädgården, med diverse målning osv (med överdrivet bra betalt...) men han är inte ett dugg intresserad. Han får dessutom vanligtvis rätt höga belopp i födelsedagspresent och julklapp av sina släktingar och har en ordentlig månadspeng både hos oss och hos sin mamma, men inte en enda krona har han alltså velat lägga på en ny dator. Och det är verkligen inte så att han har några andra stora utgifter som pengarna går till, utan det är chips, godis och dricka och möjligtvis pizza med kompisarna nån gång ibland.

Hans mamma är skitsur på min man för hon tycker att han borde köpa en ny dator till sonen, för annars visar det bara att han inte bryr sig om sin son. Min man vägrar för han tycker att sonen, som faktiskt är nästan vuxen, själv måste anstränga sig liiiite för att förtjäna en ny dator. Det handlar egentligen inte om att vi inte har råd att köpa nån dator, för det hade vi nog kunnat skrapa ihop till, men det är mer en princip. Det är ju inte så att sonen inte skulle haft råd heller, men han orkar aldrig anstränga sig någonting själv utan kräver bara att ALLA ANDRA skall fixa saker åt honom, något som är och har varit genomgående i allt som händer när det gäller honom, något som min man retar sig väldigt på.

Så, nu skulle jag alltså bli tacksam över att få höra eran syn på detta. Är vi skitsnåla som inte köper en ny dator så att min mans son "kan" bo hos oss ibland? Eller vad skall vi göra? Att köpa en ny dator för att "muta honom" att komma till oss känns verkligen inte bra, och det handlar om en kille som om ett knappt år skall klara att försörja sig själv!

• Svar på tråden Köpa ny speldator?
  • Kinya

Jag tycker att ni har rätt. Han lär sig inte ansvar och pengars värde om inte någn sätter ner foten och slutar ge honom saker utan att han själv måste jobba för det.

Jag förstår mycket väl hur viktig en speldator är för honom då jag själv spelar och kräver en dator som är lite bättre än den som folk bara har för att surfa på nätet med och skriva i Word. Men killen är snart 18 år och ni har kommit med en väldigt generöst erbjudande till honom och antar han inte det så tycker jag inte ni har någon skyldighet att ge honom en dator. Det han gör nu är inget annat än utpressning "Köper ni inte en dator till mig så kommer jag inte till er längre!". Såvida killen inte är datorspelsmissbrukare (i så fall behöver han hjälp och inte en dator) så kommer han växa upp och komma och hälsa på er iaf. Tiden då han skulle bott hos er varannan vecka håller på att ta slut ändå. Jag slutade komma till min pappa varannan helg när jag var i den åldern och åkte istället dit när jag kände för det.

Han kommer vara sur på er ett tag men ni lär honom en viktig läxa även om han inte förstår det nu. 

• Puls

Jag tycker ni gör helt rätt.
    Ni har ju erbjudit er att betala hälften om han sparar resten själv, men det verkar han ju inte intressrad av.

Och om mamman tycker gossen ska ha en dator, så tycker jag hon ska köpa en sån, att hon har dålig ekonimi är ju inte ert problem.
    Det är hennes.

• Calles matte
    Kenneth b skrev 2010-08-14 12:31:06 följande:
    Vilka spel spelar han?
    Huvudsakligen WoW tror jag.
  • Calles matte

Tack alla ni som stöttar och tycker att vi gjort/gör rätt! När mamman ringer och skäller känns det skönt att veta att vi inte är helt ensamma om att resonera så här.

• Reglementet

Hur lyckas han ta sönder datorerna egentligen?

*Kommersiellt budskap*
  • Calles matte
    Reglementet skrev 2010-08-16 11:27:46 följande:
    Hur lyckas han ta sönder datorerna egentligen?
    När han använde våran gemensamma dator var det tangentbord och mus som rök, gick minst en uppsättning i månaden + att han hade en tendens att sparka på datorn (en stationär) när den inte var tillräckligt snabb, eller det blev problem på något sätt. Detta med att sparka på datorn är en behandling han utsatte sin egen stationära för också, enligt hans utsaga funkade den bättre då... Sin skoldator vet jag faktiskt inte vad han har gjort med. Den går numera inte att starta, det blir bara blåskärm. Jag är absolut ingen datorexpert så vad felet är i det fallet vet jag inte, men att kasta runt en laptop lite hur som helst brukar sällan vara särskilt bra.
  • Zäta

Jag spelar med WoW... på min laptop utan problem. En Acer för ca 6000 som är ett år nu. Bra prestanda i den för prislappen och kan spela spel som är mer krävande än WoW.

Teckna drulleförsäkring eller något, eller ge killen lugnande :P

Byt ut minnen och liknande för att speeda upp datorn om han gnäller (som han givetvis får betala själv).
    Har ni ingen dator hemma alls nu? 

• Kinya
    Calles matte skrev 2010-08-16 11:36:38 följande:
    När han använde våran gemensamma dator var det tangentbord och mus som rök, gick minst en uppsättning i månaden + att han hade en tendens att sparka på datorn (en stationär) när den inte var tillräckligt snabb, eller det blev problem på något sätt. Detta med att sparka på datorn är en behandling han utsatte sin egen stationära för också, enligt hans utsaga funkade den bättre då... Sin skoldator vet jag faktiskt inte vad han har gjort med. Den går numera inte att starta, det blir bara blåskärm. Jag är absolut ingen datorexpert så vad felet är i det fallet vet jag inte, men att kasta runt en laptop lite hur som helst brukar sällan vara särskilt bra.
    En sån vårdslös kille ska defintivt inte få en dator. Han ska köpa en själv för sina egna pengar så får han se hur kul det är när de går sönder.
  • Kenneth b

För wow så krävs ingen superdator. Tjejens son kör wow på 4 år gammal dator.

• Reglementet
    Calles matte skrev 2010-08-16 11:36:38 följande:
    Du, ska han han en ny dator får han skaffa en själv. Och vara försiktig med den. Sparka på den? Är det något fel på honom eller?
    *Kommersiellt budskap*
  • Reglementet

Är han lite åt det hållet?

*Kommersiellt budskap*
  • Zäta
    Kenneth b skrev 2010-08-16 11:50:44 följande:
    För wow så krävs ingen superdator. Tjejens son kör wow på 4 år gammal dator.
    Helt rätt... WoW kräver inte speciellt mycket.... 
  • flumhum

Får han utbrotten på datorn i samband med spelet?
    Så fall är han nog lite spelberodende och klandrar datorn så fort det går fel på wow..
    han kanske skulle behöva vara utan dator heelt ett tag och inte ens spela spelet..

För wow spelet är beroende framkallande och han kanske inte kan hantera att det är ett spel, utan tar spelet på störstaste allvar..?

För det är väldigt ovanligt att ens kunna ha sönder tangetbort och mus varje månad? vad gör han med dem?
    Att spraka på en dator är som att kasta den i golvet, alltså då vill man ha sönder den, och gör han det när det händer något i spelt tar han ju ut sin ilska på datan..så då borde ni ta bort spelet också..

• Calles matte

Riktigt så illa som i YouTube-filmen är han nog inte Flört, men han har alltid varit vårdslös med grejer. Saker och ting har en förmåga att bara "gå sönder" när han är i närheten och ibland fattar man verkligen inte hur han bär sig åt.

Oavsett om man klarar sig med en inte fullt så dyr dator för spelandet så kommer vi inte att köpa någon så länge han inte sparar lite själv. Vi har en laptop i familjen men med tanke på vad som har hänt med andra datorer som han har använt lånar jag inte ut den, på några villkor, för den datorn är jag rädd om.

Ja, utbrotten kommer i samband med spelandet och jag har också frågat mig om han inte är spelberonde, eller åtminstone på väg att bli det. Tyvärr kan vi ju inte ta ifrån honom varken dator eller spel eftersom det enda som händer om vi försöker begränsa honom på något sätt är att han försvinner till sin mamma.

• Kinya
    Calles matte skrev 2010-08-16 13:16:21 följande:
     Tyvärr kan vi ju inte ta ifrån honom varken dator eller spel eftersom det enda som händer om vi försöker begränsa honom på något sätt är att han försvinner till sin mamma.
    Jo, men om ni tror att han är i farozonen för spelberoende så måste ni sätta ner foten även om det innebär att han sticker till sin mamma. Ni kan inte bara låta honom fortsätta med spelberoendet bara för att mamman gör det. Det finns behandlingar för det och psykologer som arbetar med spelberoende som ni kan kontakta. Om han är spelberoende så behöver han någon/några som hjälper honom inse det och skaffar hjälp. Han behöver inte någon som köper en dator till honom.
  • Calles matte

Som det är nu, och har varit det senaste halvåret så bor han alltså på heltid hos sin mamma, eftersom han saknar dator hos oss. Eftersom min man inte alls kan samarbeta med sitt ex, det är snarare tvärtom så att allt han gör motarbetas av henne vad det än handlar om, så har vi väldigt liten möjlighet att påverka.

Dessutom handlar det inte om spelberoende (om det ens handlar om beroende) på en sådan nivå att det skulle vara särskilt lätt att få stöd utifrån. Han går till skolan i tillräcklig omfattning och klarar med nöd och näppe godkänt i de flesta ämnena, och så länge man gör det så verkar det inte vara någon som är beredd att ingripa. Inte efter vad vi har läst när det gäller detta i alla fall.

Svar på tråden Köpa ny speldator?