• chanteleos

Fler med 2,5-åringar som, hör och häpna!, inte är blöjfria?

På familjeliv är det ju lätt att bli stressad när alla barn går vid 6 månaders ålder, äter själva när de är 9 månader och helt blöjfria dag som natt innan de fyllt 1år.

Min dotter är 2,5 år och jag har precis börjat tänka på det här att få henne torr. Känner mig väldigt sen när man pratar med andra =)

Någon annan?

• Svar på tråden Fler med 2,5-åringar som, hör och häpna!, inte är blöjfria?
  • Alisa

Jag har också en dotter på drygt 2,5 men hon verkar inte alls vara intresserad av att sluta med blöja. Och inte är jag stressad över det.
    Snart kommer hon byta förskola och kommer då i en storabarnsavdelning och troligen får hon upp ögonen på ett annat sätt för detta med toalettbesök.

Minns också att sonen blev helt fri från blöjan sommaren innan han skulle fylla fyra    vilket ger lite perspektiv.
    Det finns tid kvar 

• Ankan1982

Jag antar att min dotter inte är redo helt enkelt ännu.
    Funderar på om man ska köpa sådana potty training pants blöjor..om det kan hjälpa

Vad tror ni?

• Jessspaaa

Min dotter fyller 2 i september och hon använder fortfarande blöja. Vet inte riktigt hur man ska börja sluta använda blöjan.

• VeraVera

hej hej! här har jag en tjej på 2,5år som inte är bljö ELLER nappfri, nappen suger hon på som om de gäller livet!

• Eisa

Man behöver inte träna och hålla på. Det kommer av sig självt när barnet är redo (och det gäller alla aspekter i barnets utveckling).

Min son blev blöjfri av sig själv precis när han fyllde 3.

• VeraVera
    Eisa skrev 2011-07-18 15:32:29 följande:

Man behöver inte träna och hålla på. Det kommer av sig självt när barnet är redo (och det gäller alla aspekter i barnets utveckling).

samma med min stor tjej, när hon började dagis när hon var tre så kom hon hem o sa att de andra barnen på dagis har inte blöja och så slutade hon bara...
  • Jessspaaa

Vera Vera: min dotter använder också nappen fortfarande. Den blir svår att sluta med.

• Sandrah85

Båda mina söner har blivit blöjfria på ca en vecka vid tvåårsdagen men det är inte pga någon potta iaf. Toaletten har de alltid fått sitta på och det har gått så mkt bättre då. Där sitter ju vi vuxna så blir ju naturligare för barnen också..

♥ Devin 11/11-07 & Vilde 12/4-09 ♥ sandrah.blogg.se
  • Sandrah85

Nappen har vi också tagit på tvåårsdagen och inga problem där heller. Bara plockat bort alla när barnen inte sett och sen "letat" tillsammans.. Men finns ingen så finns ju ingen och sen har de aldrig mer frågat efter den :) bara ett litet tips! Behöver inte vara så krångligt hela tiden..

♥ Devin 11/11-07 & Vilde 12/4-09 ♥ sandrah.blogg.se
  • Rouge

Både BVC och läkare jag snackat med har sagt att man inte rekomenderar att börja med att potträna innan de är just 2½.

Min lilla tjej är 2,2 år och säger själv att hon vill ha blöja när jag frågar om hon vill sitta på potta/toa. Hon förstår mycket väl vad man gör där men vill helt enkelt inte. Tycker inte man ska tvinga fram det. Speciellt inte om de själva säger att de inte vill.

Men det kommer, inte varit med om någon 10 åring (utan handikapp) som haft blöja ialla fall =)

• Alisa
    Eisa skrev 2011-07-18 15:32:29 följande:

• NoBeCa

Jag har en son som fyllde 3 för en månad sedan och en vecka efter var han både blöj och nappfri trots att han totalvägrat att ens försöka tidigare. Han bytte tom blöja på sig själv för att slippa hålla koll på att gå på pottan! Nu hoppar han upp på toan och både kissar och bajsar. Jag var lite stressad eftersom han får ett syskon snart och hade hoppats få en tid utan blöjbyten. Nu får jag nöjja mig med några veckor. Det kom av sig självt liksom. Han har  varit tidig med att tex. gå och prata och jag tänker att olika barn har fallenhet för att ta till sig olika saker. Orolig har jag inte varit, mest tyckt att han varit lite slö:)
    Sina älskade nappar accepterade han inte att slänga men väl att slå in i ett paket som nu ligger o väntar på lillebror.

• Eisa
    VeraVera skrev 2011-07-18 15:34:10 följande:
    samma med min stor tjej, när hon började dagis när hon var tre så kom hon hem o sa att de andra barnen på dagis har inte blöja och så slutade hon bara...
  • LussekattAnki

Jag skrev här för ungefär ett år sen om min då nästan 4-åriga kille som fortf hade blöja. Ganska precis runt 4årsdagen blev han mer o mer intresserad av att gå på toa o sen gick d av bara farten så vips va han utan blöja..!
     Hans lillasyster som blir  3  i januari vill sitta på potta o toa, men har INGET tålamod att vänta på att d kommer ngt, hon sitter typ 3 sekunder sen vill hon ner.  Men som ja brukar säga -jag har inge bråttom m att få de blöjfria, jag uppmuntrar till det men stressar absolut inte.. =)

• MHK

Du é nog inte ensam eller sen utan snarare tvärtom. Nuförtiden é barnen inte blöjfria förrän vid 3. Enligt The Doctors så é det dessutom perfekta åldern eftersom när man pottränar barn då blir de rädda och håller in "bajset" och då blir de förstoppade. Hände min son när jag pottränade honom i somras. Han fick totalförstoppning, en bra bit upp i tarmen. Fick medicin som jag skulle ge honom men det slutade med att jag fick ge honom Microlax. Nu är han 2,8 år och han sköter det varje kväll på pottan, då får han ett klistermärke som han får sätta på ett fint blått A4 som hänger i badrummet. Nu é vi uppe i 14 st.

Nu börjar han sakta men säkert säga till när det é dax. Vi tänker köra en vecka till sedan provar vi med att ta bort blöjan så får vi se hur det går.

Hade aldrig tänkt att det va så svårt med att göra ett barn blöjfritt men en sak vet jag att jag ångrar inte att jag gav honom tid tills han själv började visa intresse.

Lycka till

Mamma till O 2009, H 2011, målet: mamma till 4
  • flickan zombie

Min son blir 2.5 år nästa vecka. Han har inte alls varit intresserad av att sitta på pottan. Har tvärt om vägrat! Nu sen ett par dagar tillbaka har vi låtit honom ha bara kalsonger på sig här hemma. Vi har satt honom på pottan med jämna mellanrum men han har ännu inte kissat där. Däremot håller han sig jättebra. Flera timmar faktiskt! När han sedan fått på sig en blöja har han kissat direkt i den. Han verkar alltså kunna kontrollera det väldigt bra men vill eller kan ännu inte kissa i pottan. Antar att det bara är att vänta ut. Att det är någon slags "spärr" han måste förbi! (Nappen har vi inte haft en tanke på att sluta med ännu. Han älskar sina nappar!!)

• 2008

Min dotter har precis fyllt 3 år och har fortfarande blöja!
    Känner mig stressad nu att få henne att vara blöjfri, speciellt när man pratar med andra mammor vars barn är blöjfria, eller när folk kastar ur sig kommentarer som: "Har hon fortfarande blöja?".
    Förstår inte varför folk stör sig så mycket på detta och påminner om det hela tiden. 

Min dotter kissar på toa/pottan nästan alltid när jag sätter henne MEN tar aldrig initiativet själv och säger aldrig till att hon är kissnödig och vill på toa. Jag försöker hålla koll på när hon har kissat senast och när det blir dags igen men vet ju inte när hon är kissnödig och missar jag någon gång, då kommer det i blöjan (samma med bajs).
    Alltså, hon kan kontrollera sin blåsa men håller sig inte alltid.
    Har provat att ta på henne bara trosor och har det då gått flera timmar om hon inte har kissat, då kissar/bajsar hon i trosorna.
    Känner mig frustrerad och ledsen över detta och vet inte vad jag ska göra. De flesta säger "det kommer av sig själv när barnet är redo", men när blir detta och är det ngt man kan göra för att påverka?

Någon som har lite tips och råd? 

Kan bara tillägga att vi gjorde oss av med nappen när hon var strax under 2,5. Jag slängde den bara och hon har aldrig mer frågat efter den. Om det ändå kunde vara så lätt att bli av med blöjan :( 

• Hajen

Min son är över 4 år och fortfarande inte blöjfri.

Vi började med frivillig potträning när han var runt två år, han var mycket intresserad och hade en egen kiss-sten i sommarstugan som han sprang och kissade mot. Han fick gå på pottan när han ville men det var inget tvång, vi frågade ibland sa han ja o ibland nej.

Han fick en lillebror vid två och ett halvt år.

Vid tre år ville han inte längre ha blöja, men det hände ofta olyckor.
    Mot vintern bestämde vi att han skulle ha blöja på fsk, när de var ute iaf, han går på uteförskola, så det blir ju kallt och han riskerar att bli sjuk annars. Vintern gick över och han slutade med blöja igen, men fortfarande hände olyckor titt som tätt. Ibland fem gånger på en dag.

Vid tre år tog vi upp det på BVC som menade att det var helt normalt men eftersom jag funderade kring urinvägsinflammation och liknande, det kunde gå mindre än fem minuter mellan två olycker, gjordes ett urinprov. Det visade inte på något ovanligt.

Vid fyra år skulle han och lillebror börja fsk igen, nu när det börjar gå mot vintern vill personalen att han ska ha blöja hela tiden, de tror att han blir förvirrad av att ha blöja ute men inte inne. (Han kissar fortfarande på sig ofta)

Min grabb går in väldigt mycket i lekar (kallas flow) och då märker han inte av världen runt omkring, han märker inte att han blir kissnödig eller om han har kissat på sig.

//Hajen

Svar på tråden Fler med 2,5-åringar som, hör och häpna!, inte är blöjfria?