• Punkster

Har föräldrar ingen koll alls? (Grannar och deras barn-innehåll)

Här där jag bor finns det många föräldrar här vars barn inte går på dagis/fritids. Barnen får dagarna i ända springa runt och leka på gården mellan hyreshusen. Inget fel med det, problemet är att föräldrarna sällan bryr sig om vad barnen gör. Dom springer vind för våg och gör vad som faller dom in. Det klättras på taket till soprummet. Det skriks och gastas något makalöst. Det skräpas ner och sprids leksaker överallt, som inte plockas upp. Planteringar saboteras och folks tillhörigheter förstörs. Visst, barn är barn. Men föräldrarna är fruktansvärt nonchalanta mot deras barns beteende och bryr sig inte det minsta.

Idag kom droppen. Jag står i köket och lagar mat. Ute på gården leker några barn. Plötsligt går en kille på ca 8-9 år in i min trädgård, ställer sig framför rabatten, drar ner brallorna och börjar pinka! Jag tappar hakan fullständigt, far ut i trädgården och frågar vad han håller på med. Han bryr sig inte det minsta, öser en hel massa mindre smickrande ord över mig och försvinner iväg. Efter att ha pinkat färdigt ska tilläggas. 10 minuter senare ringer det på dörren och utanför står en rosenrasande mamma som beskyller mig för att ha hotat och jagat hennes son. Jag försöker förklara att han pinkade i min trädgård och frågar om hon har koll på vad hennes barn gör. Jag får till svar att jag ljuger och hon ska anmäla mig till polisen, att jag ska "passa mig" osv.

Jag har uppenbarligen träffat på ett rötägg till unge (plus mamman uppenbarligen) och kommer han in i min trädgård igen så åker vattenslangen fram. Men är det såhär överallt? Ni som har egna barn, har ni koll på vad dom gör ute? Får dom leka ute utan uppsyn?

• Svar på tråden Har föräldrar ingen koll alls? (Grannar och deras barn-innehåll)
  • 6 Små Älsklingar

Nej så är det verkligen inte här där jag bor.

Här sparkar killarna fotboll, dom lite mindre killarna klättrar i träd och tjejerna drar dockvagnar, gungar och dylikt.

Min ena pojke och grannpojken hittade på bus för någon vecka sedan, dom gick ner till dagiset och klättrade upp på taket.

Några pojkar lurade av min 6-åring pengar, en lite större summa.
    Då ringde jag hem till deras föräldrar och dagen efter kom 2 pojkar i 12-års åldern hit med hans pengar och bad så mycket om ursäkt och sa att dom aldrig skulle göra om det.

Gör mina barn något bus som jag inte ser så hoppas jag att någon säger till.

Mamma till 4 prinsar och 2 prinsessor
  • Punkster

Ja, visst hittar barnen här på "vanliga" saker också. Dom spelar fotboll, leker kurragömma, åker cykel, gungar i gungorna osv. Problemet är att föräldrarna inte alls har någon koll på vad barnen hittar på, och ofta går leken överstyr. Men det man inte ser finns uppenbarligen inte tycker vissa av mina grannar, alltså ställer såklart inte deras barn till med några problem. Om dom kunde masa sig ut på gården ibland så skulle det vara mycket trevligare att bo här.

• amalie79

Det är inte barnen som är problemet, det är föräldrarna... visst, det är barnen som förstör, men med mer engagerade föräldrar som har koll så händer det inte lika lätt.

• Banshee Queen
    Punkster skrev 2010-08-10 19:51:26 följande:
    Här där jag bor finns det många föräldrar här vars barn inte går på dagis/fritids. Barnen får dagarna i ända springa runt och leka på gården mellan hyreshusen. Inget fel med det, problemet är att föräldrarna sällan bryr sig om vad barnen gör. Dom springer vind för våg och gör vad som faller dom in. Det klättras på taket till soprummet. Det skriks och gastas något makalöst. Det skräpas ner och sprids leksaker överallt, som inte plockas upp. Planteringar saboteras och folks tillhörigheter förstörs. Visst, barn är barn. Men föräldrarna är fruktansvärt nonchalanta mot deras barns beteende och bryr sig inte det minsta.

Idag kom droppen. Jag står i köket och lagar mat. Ute på gården leker några barn. Plötsligt går en kille på ca 8-9 år in i min trädgård, ställer sig framför rabatten, drar ner brallorna och börjar pinka! Jag tappar hakan fullständigt, far ut i trädgården och frågar vad han håller på med. Han bryr sig inte det minsta, öser en hel massa mindre smickrande ord över mig och försvinner iväg. Efter att ha pinkat färdigt ska tilläggas. 10 minuter senare ringer det på dörren och utanför står en rosenrasande mamma som beskyller mig för att ha hotat och jagat hennes son. Jag försöker förklara att han pinkade i min trädgård och frågar om hon har koll på vad hennes barn gör. Jag får till svar att jag ljuger och hon ska anmäla mig till polisen, att jag ska "passa mig" osv.

Jag har uppenbarligen träffat på ett rötägg till unge (plus mamman uppenbarligen) och kommer han in i min trädgård igen så åker vattenslangen fram. Men är det såhär överallt? Ni som har egna barn, har ni koll på vad dom gör ute? Får dom leka ute utan uppsyn?
    Nu bor ju jag i ett villaområde och här har de flesta av oss bra koll på barnen, visst finns det något undantag, men de är få.

Tycker nog att du ska stå redo med slangen nästa gång, fast spola ner mamman, hon behöver tydligen fostras.Flört
  • Michisen

Åhå, bor du på samma ställe som mig?
    Sist ungarna klättrade in i trädgården och rev bland bärbuskarna (trots att det finns allmänna bärbuskar att plocka från borta vid tvättstugan) så tog jag kort på dem, sa till dem att jag tänkte gå och prata med deras föräldrar och gjorde så. Jag är förvånad över att jag lyckades hålla det på en trevlig nivå.

Ha kameran redo - föräldrarna brukar se lite paffa ut när man visar att deras små älskade änglar faktiskt beter sig som småsvin då och då.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Punkster
    Michisen skrev 2010-08-10 20:34:14 följande:
    Åhå, bor du på samma ställe som mig?
    Sist ungarna klättrade in i trädgården och rev bland bärbuskarna (trots att det finns allmänna bärbuskar att plocka från borta vid tvättstugan) så tog jag kort på dem, sa till dem att jag tänkte gå och prata med deras föräldrar och gjorde så. Jag är förvånad över att jag lyckades hålla det på en trevlig nivå.

Ha kameran redo - föräldrarna brukar se lite paffa ut när man visar att deras små älskade änglar faktiskt beter sig som småsvin då och då.
    Himla bra idé faktiskt, fast visar jag mamman en bild eller video som visar när hennes son lättar på trycket så får jag väl höra att jag är pedofil också. Trots att han gjorde det i min trädgård.

Jag undrar just om barnen medvetet skulle skärpa sig om föräldrarna kom ut på gården. Eller om föräldrarna kör med en låt gå-attityd. Isf kan man ju knappast skylla på barnen. Trots att jag vet en och annan unge (jobbar inom skolan) som beter sig som smådjävlar trots att mamma och pappa inte önskar annat än att dom skulle uppföra sig bättre.
  • Michisen

Äh, tror de att du är pedofil då så kanske det hjälper ungarna att hålla sig ifrån din trädgård?

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Dr Mupp

SÅ är det på en del ställen. Vi bodde i ett område där ungarna betede sig på det sättet. Vi valde att flytta. Nu bor vi ett bättre område och då är föräldrarna ute för det mesta.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Punkster

Fast jag har inte alls någon lust att flytta. Området är perfekt i övrigt. Fina lägenheter, billig hyra, trevliga omgivningar, nära till jobbet osv. Och rötägg finns det ju överallt....

Svar på tråden Har föräldrar ingen koll alls? (Grannar och deras barn-innehåll)