Har föräldrar ingen koll alls? (Grannar och deras barn-innehåll)
Här där jag bor finns det många föräldrar här vars barn inte går på dagis/fritids. Barnen får dagarna i ända springa runt och leka på gården mellan hyreshusen. Inget fel med det, problemet är att föräldrarna sällan bryr sig om vad barnen gör. Dom springer vind för våg och gör vad som faller dom in. Det klättras på taket till soprummet. Det skriks och gastas något makalöst. Det skräpas ner och sprids leksaker överallt, som inte plockas upp. Planteringar saboteras och folks tillhörigheter förstörs. Visst, barn är barn. Men föräldrarna är fruktansvärt nonchalanta mot deras barns beteende och bryr sig inte det minsta.
Idag kom droppen. Jag står i köket och lagar mat. Ute på gården leker några barn. Plötsligt går en kille på ca 8-9 år in i min trädgård, ställer sig framför rabatten, drar ner brallorna och börjar pinka! Jag tappar hakan fullständigt, far ut i trädgården och frågar vad han håller på med. Han bryr sig inte det minsta, öser en hel massa mindre smickrande ord över mig och försvinner iväg. Efter att ha pinkat färdigt ska tilläggas. 10 minuter senare ringer det på dörren och utanför står en rosenrasande mamma som beskyller mig för att ha hotat och jagat hennes son. Jag försöker förklara att han pinkade i min trädgård och frågar om hon har koll på vad hennes barn gör. Jag får till svar att jag ljuger och hon ska anmäla mig till polisen, att jag ska "passa mig" osv.
Jag har uppenbarligen träffat på ett rötägg till unge (plus mamman uppenbarligen) och kommer han in i min trädgård igen så åker vattenslangen fram. Men är det såhär överallt? Ni som har egna barn, har ni koll på vad dom gör ute? Får dom leka ute utan uppsyn?