Mamman skällde ut en annan mammas barn
Blev idag vittne till en episod som jag inte riktigt vet hur jag ska ställa mig inför.
Var en sväng på stan och när jag gick förbi en cykelparkering så hörde jag hur en mamma ropade argt;
"Men VAD gör du? Så får man väl inte göra??!!"
Vänder mig om i tron att hon skäller på sitt egna barn men det visar sig att ett annat barn, en mörkhyad pojke på ett par år har rusat fram till hennes barn (vet ej om det var en pojke eller flicka) och slagit det till synes helt oprovocerat. Mamman, en mörkhyad kvinna med burka, skyndar fram och säger åt den andra mamman att hon ska ta det lugnt och låta hennes son vara. Då skriker den svenska mamman högt att det andra barnet inte ska gå fram och slå hennes barn på det viset. Folk stannar och stirrar (så även jag). Den mörkhyade mamman säger med låg röst att de bara är barn, att han inte visste bättre. Den svenska mamman skriker då ännu högre, frågar den mörka mamman om hon tycker att det är rätt att hennes barn bara ska få gå fram och klappa till hennes barn. Den mörka mamman svarar då att det inte är rätt, men att de bara är barn, att hon borde lugna sig lite.
Så här långt in i episoden hade jag hunnit förbi och hörde inte mer, men enligt mig verkar det som om den svenska mamman överreagerade lite och gastade så enbart för att det var en mörkhyad mor/son som hon kom ihop sig med. Just för att folk runt omkring skulle se och höra. Lite barnsligt på sätt och vis, tycker jag. Barn är ju som sagt barn, och det händer att de klappar till varann ibland av orsaker som vi vuxna kanske inte uppfattat.
Hur hade ni reagerat på detta (både som mamman till barnet som slog och det som blev slaget)?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-10 20:19
Sen glömde jag säga att INGET av barnen grät förren den svenska mamman började gasta, då började båda barnen att gråta. Onödigt tycker jag...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 23:36
Många har svarat att jag är fördomsfull som förutsätter att det handlar om rasism, men det är ju inte vad jag skrev riktigt. Alltså, det var en känsla jag fick. Folk runtomkring mumlade saker som att "såna där håller aldrig reda på sina ungar" och det kan vara därför jag fick känslan av att mamman också tyckte så. Men jag kan ha fel, jag hoppas jag har fel... (antar att "såna där" syftade på invandrare just då, men kanske är jag fördomsfull där oxå...;)) Jag är inte särskilt fördomsfull annars, den andra mamman fick knappt en syl i vädret och hennes svårigheter med språket gjorde att den svenska mamman körde över henne totalt och hon fick aldrig en chans att försvara sig, anser jag baserat på min iakttagelse. Därför fick jag den känslan.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 23:58
Men snälla människor! Ni LÄSER ju inte vad jag skriver!!
"Så här långt in i episoden hade jag hunnit förbi och hörde inte mer, men enligt mig verkar det som om den svenska mamman överreagerade lite och gastade så enbart för att det var en mörkhyad mor/son som hon kom ihop sig med. Just för att folk runt omkring skulle se och höra. "
Jag skriver att det VERKADE så, jag var där och kände vibbarna av bråket, jag är INTE rasist, jag skriver ju för sjutton att jag tycker att mamman till det slagna barnet överreagerade och OM det var för att den andra mamman och hennes son var invandrare så var det fel av henne!
Nu förklarar jag inte mer...*puh*