Är jag ensam om att ha en 4åring som ännu bajsar i blöjan???
Jag skulle kunna skriva en låååång historia om detta, men som rubriken lyder....så undrar jag bara om nån annan har detta problem??!!
Jag skulle kunna skriva en låååång historia om detta, men som rubriken lyder....så undrar jag bara om nån annan har detta problem??!!
Hej
Du är inte ensam, här är en till...Vår 3,5 åring vägrar bajsa på toaletten eller pottan, det är bara blöjan som gäller eller "bajsa i skogen." En dag i somras när vi var ute hade vi ingen blöja och min sambo föreslog att vår son skulle prova att bajsa i skogen vilket han till vår förvåning gjorde.
Vi har försökt med i princip allt men han vägrar släppa blöjan. Han sitter dock på toaletten med blöjan på och sedan tömmer vi blöjan i toaletten, han får själv spola.
Vi har pratat med BVC och de säger också att det är vanligt och det är bara att vänta tills han är redo och inte tjata eller påpeka det varje gång det är dags att bajsa.
En bra tråd tycker jag,
Jag har en 3 åring som vi håller på att få blöjfri och kissandet går bra, han har inte kissat på sig något och sagt till när han behöver kissa. De flesta nätter är blöjan torr.
Men bajset vill han inte veta av, bara i blöja. Han vägrar sitta på toaletten (även med toaring) och använder pottan och kissar i. Han skulle säkert hålla sig och inte bajsa på flera dagar om han inte fick nån blöja, men vi har inte provat för jag vill inte att han får ont i magen och riskerar att bli förstoppad.
Eller man kanske ska prova få se om han bajsar i pottan i alla fall då???
Åh...blir så glad att jag hittade den här tråden. Vår son är precis 3 år och vägrar bajsa i pottan eller toan. Han får också panik om vi vägrar ge honom blöja vilket vi har slutat med. Han får den när han ber om den. Man känner sig så maktlös men skönt att höra att vi inte är ensamma. Det ordnar sig väl tillslut iaf. Han har inte torr blöja på natten heller ännu men väldigt duktig att gå på toa när han behöver kissa på dagen.
Thess74: Rolig ide´ med att sitta på toa/pottan, men ändå ha blöjan på. För jag har funderat på om han blivit så van att stå och kakka att han inte kan och vet hur han ska göra det sittande. Det där skulle vi kunna testa nån gång.
Roligt att flera hittar hit och kan få läsa genom lite tips å ideér.
barn blir ju "torra" förr eller senare, vet massor av barn som just bajsar i blöjan fortf, gör ingen grej av det tycker jag. Det kommer när barnen är redo.
så går det när man låter dem bajsa i blöjor för länge. våra har bajsat på potta från ca 6 månaders ålder och har självklart inga blöjor som 4-åringar. Perioder av förstoppning har de haft men då har vi suttit där med dem. De på toan och vi framför. Vi har hållit handen och kramat allt efter vad de velat och bjasning har trots förstoppning aldrig blivit ett problem.
Roligt att det fortfarande är liv i tråden!!!
Lycka till alla!!